من (مارتین زویلینگ)یک سرمایه‌گذار هستم، و برای همین تقریبا هرروز درخواست‌هایی دریافت می‌کنم مبنی بر این‌که محصول یا وب‌سایت جدیدی را بررسی کنم و بازخورد خود را در مورد پتانسیل موفقیت آن بیان کنم. ولی تابه‌حال نشده کارآفرینی از من بخواهد پتانسیل شخصی خودش را ارزیابی کنم. این در حالی است که بیشتر سرمایه‌گذاران عقیده دارند که بیشتر روی افراد سرمایه‌گذاری می‌کنند نه روی محصولات. این افراد هستند که موفقیت کسب‌وکار را رقم می‌زنند.

بنابراین، هر کارآفرین، قبل از این‌که پروژه‌ای را آغاز کند و زندگی‌اش را روی آن شرط ببندد، و نیز برای این‌که راحت‌تر بتواند با همکاران، سرمایه‌گذاران، اعضای تیم و مشتریان ارتباط برقرار کند، باید DNA خود را بشناسد. همه‌ی ما نقاط قوت و علایق خاص خود را داریم، و اگر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم قطعا به نفع ماست. بنابراین نباید تصور کنیم همه‌ی فرصت‌ها یکسان هستند.

اگر استارت‌آپ شما هم شبیه بیشتر استارت‌آپ‌های دیگر است، قطعا به نوعی چرخش را تجربه کرده‌اید. این مساله دلایل گوناگونی می‌تواند داشته باشد. ممکن است بازار هدف شما تغییر کرده باشد، فرصت جدیدی پیدا کرده باشید، یا طرح کسب‌وکار شما نقایصی داشته باشد. صرف‌نظر از دلیل چرخش، مهم این است که چرخش را درست انجام دهید. زمانی که روش کارتان را تغییر می‌دهید، قطعا دوست ندارید تلاش شما و تیم‌تان بیهوده باشد، یا شرایط از بد به بدتر تغییر کند. بنابراین برای این‌که هنگام تغییر مدل کسب‌وکارتان، احتمال موفقیت شما بیشتر شود، از تجربیات موفقیت‌آمیز استفاده کنید.

زودتر از موعد برای چرخش آماده شوید
بخشی از چرخش موثر، درگرو برنامه‌ریزی زودهنگام است. زمانی که در تلاش هستید کسب‌وکارتان را از مرحله‌ای به مرحله بعد سوق دهید، لازم است تیم شما و سرمایه‌گذاران، چرخش‌ها را پیش‌بینی کنند و خود را از نظر ذهنی و مالی برای آن آماده سازند. به خاطر داشته باشید که افرادی که با شما کار می‌کنند یا روی شرکت شما سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به همان اندازه که به رسالت شرکت شما اعتماد کرده‌اند، به خود شما هم اعتماد کرده‌اند. بنابراین اگر به آن‌ها بگویید که می‌دانید ممکن است چرخش اتفاق بیفتد، نه‌تنها تغییر مسیر کسب‌وکار برای آن‌ها ناگهانی نخواهد بود، بلکه اطمینان و اعتماد آن‌ها به شما مستحکم‌تر خواهد شد.
برای آن که اطرافیان را برای چرخش متقاعد کنید، از پشتیبانی مشتریان کمک بگیرید.

همیشه آرزو داشتید در یک استارت‌آپ مشغول شوید و حالا چیزی نمانده به آرزوی خود برسید، چون به شما شغلی در یک استارت‌آپ پیشنهاد شده است. تحقیقاتتان را انجام داده‌اید، به آن شرکت علاقه دارید و از ریسک‌های این کار آگاهید؛ اما باید حقوق و مزایای کارتان را سبک و سنگین کنید. آیا شرکتی که در مراحل اولیه فعالیت قرار دارد، از این نظر انعطاف‌پذیر است؟ آیا می‌توانید به همان میزانی که در بازار مرسوم است، در این شرکت هم حقوق و مزایا داشته باشید؟ البته که می‌توانید! به شرط آنکه مذاکره کنید.
هر پیشنهادی قابل‌مذاکره است. مذاکره، بستگی به استراتژی و میزان شور و اشتیاق شما نسبت به شغل پیشنهادی دارد؛ اما انتظار نداشته باشید که این مذاکره همانند مذاکره استاندارد با شرکت‌های فهرست ۵۰۰ شرکت برتر (Fortune ۵۰۰) باشد. قرار نیست برای افزایش زمان مرخصی، تعطیلات یا این‌که دفتر کار گوشه سالن را به شما بدهند، مهارت‌های خود را مثل شعبده‌بازی جلوی چشم کارفرما به نمایش بگذارید. اگر پیشنهاد کار در استارت‌آپ را با کار در شرکت رویایی‌تان مقایسه کنید، فایده‌ای نخواهد داشت.
به‌جای این کار، زندگی خود به سبک استارت‌آپ‌ها را تجسم کنید و به‌گونه‌ای مذاکره کنید که با شغل پیشنهادی تناسب داشته و منطقی باشد. پیشنهادهای شغلی در استارت‌آپ‌ها اغلب برای متقاضیانی است که تمایل به ریسک‌پذیری دارند و حاضرند از حقوق، پیشرفت شغلی و مزایا بگذرند تا به دستاوردهای بلندمدتی دست پیدا کنند. بر این اساس، قبل از مذاکره، بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

آگاه بودن از دام‌هایی که می‌تواند تیم شما را سرنگون کند به شما کمک می‌کند تا قوی بمانید و شما را قادر می‌سازد خیلی سریع و مؤثر خود را با شرایط منطبق کنید.
تیم مجموعه‌ای از دو یا چند نفر است که با همکاری هم چیزی ارزشمند خلق می‌کنند و در این راه از مهارت‌ها و استعدادهای یکدیگر استفاده می‌کنند. همه‌ تیم‌ها شبیه کالیدوسکوپ (لوله‌ی شکل نما) هستند، از این لحاظ که نحوه‌ گرد‌هم آمدن اعضای آن‌ها منحصربه‌فرد است، اما همگی ویژگی‌های مشترکی دارند. در اینجا درباره‌ آنچه پیوستگی بهینه‌ تیم را از بین می‌برد، صحبت شده است. هر چه بیشتر درباره‌ آن بدانید، بیشتر می‌توانید تغییراتی برای موفقیت تیم ایجاد کنید.

تامین بودجه همیشه یکی از چالش‌های بزرگ استارت‌آپ‌های جدید بوده است. اما همان‌طور که موفقیت‌های روزافزون Kickstarter نشان می‌دهد، دنیای کسب‌وکار یاد گرفته است که جمع‌آوری مبالغی ناچیز از تعداد زیادی از افراد تا حد زیادی تاثیرگذار خواهد بود.

با افزایش محبوبیت جذب سرمایه‌های مردمی، هرروز استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک بیشتری از روندهای مختلفی بهره می‌برند که در این سال‌ها در این رابطه به وجود آمده‌اند. در این مقاله سه مورد مهم از این روندها را بازگو می‌کنیم.  

جذب سرمایه جمعی انتخاب محبوبی برای تامین بودجه، باقی خواهد ماند

چه می‌شود اگر کسب‌وکارتان در نوع خودش بهترین باشد؟ چه می‌شود اگر به‌جای آنکه با سایر شرکت‌ها در صنعت رقابت کنید، خودتان رهبر بازار باشید، محصولات منحصربه‌فرد تولید کنید و از بازارهای جدید و پول‌ساز، سود ببرید؟
هدف استراتژی اقیانوس آبی ایجاد چنین محیط کسب‌وکاری است. اقیانوس آبی نظری‌های در زمینه کسب‌وکار است که بیان می‌کند شرکت‌ها بهتر است به‌جای پرداختن به رقابت سنتی، در جستجوی راه‌هایی برای کسب «فضای بی‌رقیب در بازار» باشند.
این اصطلاح برگرفته از کتاب «استراتژی اقیانوس آبی» نوشته «کیم» و «مابورنیا» است. این کتاب بیان می‌کند که چگونه شرکت‌ها از دیرباز در «اقیانوس سرخ» یعنی جایی که کسب‌وکارها بی‌رحمانه در قبال به دست آوردن سهمی از بازار با یکدیگر می‌جنگند، فعالیت می‌کردند. درحالی‌که مطابق استراتژی اقیانوس آبی، سازمان‌ها بهتر است راهی برای فعالیت در بازاری خالی از رقبا پیدا کنند.

بازاریابی ایمیلی با کسب اجازه از دریافت‌کننده ایمیل، بازده سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به ارسال ایمیل‌های ناخواسته، ایمیل‌های مستقیم یا تبلیغات به شیوه‌ی سنتی داشته و انقلابی در شیوه کسب‌وکار ایجاد کرده است. مطالعات نشان می‌دهند که بازاریابی ایمیلی، به پشتوانه‌ی نتایج قابل‌اندازه‌گیری، ابزار بازاریابی مورد انتخاب کسب‌وکارهایی است که به دنبال جذب، حفظ و افزایش تعداد مشتریان وفادار هستند. در سرتاسر جهان کسب‌وکارها از بازاریابی ایمیلی برای هدف‌های زیر استفاده می‌کنند:

•      بالا بردن آمار فروش

•      تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان بالقوه

•      تقویت روابط

•      افزایش ترافیک وب‌سایت

•      ایجاد وفاداری به برند

چه هنگام ارائه‌ایده برای سرمایه‌گذارها و چه هنگام برگزاری یک جلسه فروش معمولی در شرکت خودتان، لحظات ارائه مطالب، لحظاتی سرنوشت‌ساز در دوران حرفه‌ای شما به‌حساب می‌آیند. پایه و بنیاد یک ارائه تأثیرگذار، مطالبی‌ست که باید درباره آن صحبت کنید. هرچه مطالب بهتری آماده کرده باشید، نتایج بهتری نیز به دست خواهید آورد. امّا عامل دیگری نیز در موفقیت نهایی شما به‌عنوان ارائه‌کننده دخیل است: نحوه اجرای ارائه.

وقتی جذاب، مطمئن و باوقار صحبت می‌کنید، ارائه مطالب متوسط هم می‌تواند منجر به موفقیت شود؛ اما در مقابل، حتی اگر مطالب بی‌نظیری برای ارائه آماده کرده باشید، یک اجرای ضعیف ممکن است تأثیرگذاری آن را به نحو قابل‌توجهی کاهش دهد. برای این‌که با سخنان‌تان بیشترین نفوذ ممکن را روی شنونده‌ها داشته باشید و در ذهنشان ماندگار شوید، از این هفت تکنیک خلاقانه زبان بدن استفاده کنید.

تابه‌حال به افرادی فکر کرده‌اید که با جیبی پر از کارت ویزیت در رویدادهای مختلف شرکت می‌کنند، و مثل درویش‌ها دور سالن راه می‌روند و با بقیه‌ی حضار دست می‌دهند، کارت ویزیت خود را ارایه می‌کنند، و در عوض کارت ویزیت طرف مقابل را می‌گیرند و به سراغ نفر بعدی می‌روند، بدون آنکه وقت کافی داشته باشند تا بگویند: «بعدا می‌بینمتان؛ خدانگه‌دار»
من (دیکسی گیلاسپی) هم به ‌این افراد فکر می‌کنم، اما بیشتر به آن‌هایی فکر می‌کنم که به‌جای تلاش برای آشنا شدن با دیگران، تمام سعی‌شان این است که نشان دهند خریداران لایقی هستند. و نیز آن‌هایی که وقتی متوجه می‌شوند شما مشتری بالقوه‌ای برای محصول آن‌ها نیستید، برق از چشم‌‌‌‌‌هایشان می‌رود و حس می‌کنند چیزی در چنته ندارند و بنابراین دیگر به صحبت با شما ادامه نمی‌دهند. واقعا این افراد چه فکر می‌کنند؟

برای کارآفرینان یکی از بهترین روش‌های گفتگو با همکاران، مشتریان و مراجعین بالقوه، شرکت در رویدادهای شبکه‌سازی است. گردهمایی‌های شرکت، کنفرانس‌ها، ساعت‌هایی که همه دورهم هستند و مهمانی‌های خودمانی فرصت خوبی برای ملاقات با افراد جدید و تجدیددیدار با آشنایان قدیمی است. اما اگر برای شما حضور در اتاقی پر از افراد ناآشنا عذاب‌آور است، مطمعنا برقراری ارتباط با افراد حرفه‌ای ممکن است برای‌تان فرایندی دشوار و ناراحت‌کننده باشد. صرف‌نظر از این‌که چه حسی دارید، شبکه‌سازی قطعا روش موثری برای ملاقات با افرادی است که می‌توانند فرصت‌های جدیدی را فراهم کنند و در رشد کسب‌وکارتان به شما کمک کنند.
بسیاری از کارآفرینان به‌طور منظم در رویدادهای شبکه‌سازی شرکت می‌کنند، ولی تعداد کمی از آن‌ها درباره شبکه‌سازی اثربخش مطالعه کرده یا آن را تمرین می‌کنند. هر چه در مورد آغاز گفتگو با افرادی که نمی‌شناسید تمرین بیشتری داشته باشید، نگرانی شما کمتر خواهد شد. اعتمادبه‌نفس شما دیگران را جذب خواهد کرد، نگاه آن‌ها را نسبت به شما تغییر خواهد داد و خواهند دانست که شما فراتر از یک کارت ویزیت معمولی هستید. برای آنکه در شروع گفتگو مهارت پیدا کنید، در رویدادهای بعدی شبکه‌سازی این نکات را به‌کارگیرید:

آیا به‌تازگی استارت‌آپ خود را راه‌اندازی کرده‌اید؟ در این مقاله توضیح خواهیم داد که چطور اولین کاربران خود را جذب و حفظ کنید.

استارت‌آپ‌های زیادی در نیجریه، کنیا، غنا و همچنین مشتریانی که برای مشاوره به SME Growth Hub مراجعه می‌کنند، به‌ویژه استارت‌آپ‌های فعال درزمینه‌ی تکنولوژی، این سؤال همیشگی را مطرح می‌کنند: «چطور اولین کاربران استارت‌آپ خود را کسب کنیم؟»

هدف از نوشتن این مقاله آن است که بتوانیم به استارت‌آپ‌ها در نیجریه و دیگر نقاط جهان کمک کنیم تا ساختار ذهنی و استراتژی لازم برای کسب اولین مشتریان و تحکیم روابط خود با آن‌ها را ایجاد کنند. این مقاله، رویکردی که پنج استارت‌آپ موفق در پیش گرفتند را توضیح می‌دهد. این پنج شرکت عبارت‌اند از: کنگا (Konga)، جومیا (Jumia)، اوبر (Uber) که به‌تازگی دامنه‌ی فعالیتش را به نیجریه و غنا هم گسترش داده است، ایر بی‌ان بی‌(Airbnb) که در نیجریه هم فعالیت می‌کند و جابرمن (Jobberman). احتمالاً با کنگا (Konga)، جومیا (Jumia)، اوبر (Uber) و جابرمن (Jobberman) آشنایی دارید. امّا با ایر بی‌ان بی‌(Airbnb) چه‌طور؟ به‌طور خلاصه، ایر بی‌ان بی، بازاری برای اجتماعات آنلاین است که بین افرادی که قصد اجاره منزل خود را دارند، با کسانی که به دنبال محلی برای اقامت می‌گردند، ارتباط برقرار می‌کند. کاربران ایر بی‌ان بی عبارت‌اند از صاحبخانه‌ها و گردشگران. صاحبخانه‌ها قسمتی از منزل خود را که از آن استفاده نمی‌کنند، برای اجاره قیمت‌گذاری کرده و گردشگران هم به‌جای رفتن به هتل، متناسب با توان پرداخت خود، یکی از این خانه‌ها را برای دوران اقامتشان رزرو می‌کنند.

حالا با در نظر گرفتن چهار نکته اساسی می‌بینید که چطور بعضی از این استارت‌آپ‌ها موفق شدند تعداد مشتریان خود را از یک به هزاران و میلیون‌ها کاربر برسانند ولی دیگران در این راه درجا زدند.

بازاریابی ایمیلی با کسب اجازه از دریافت‌کننده ایمیل، بازده سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به ارسال ایمیل‌های ناخواسته، ایمیل‌های مستقیم یا تبلیغات به شیوه‌ی سنتی داشته و انقلابی در شیوه کسب‌وکار ایجاد کرده است. مطالعات نشان می‌دهند که بازاریابی ایمیلی، به پشتوانه‌ی نتایج قابل‌اندازه‌گیری، ابزار بازاریابی مورد انتخاب کسب‌وکارهایی است که به دنبال جذب، حفظ و افزایش تعداد مشتریان وفادار هستند. در سرتاسر جهان کسب‌وکارها از بازاریابی ایمیلی برای هدف‌های زیر استفاده می‌کنند:

•      بالا بردن آمار فروش

•      تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان بالقوه

•      تقویت روابط

•      افزایش ترافیک وب‌سایت

•      ایجاد وفاداری به برند

 

صفحه6 از22