۱- زیروبم رقبای خود را بشناسید.
اگر شما شناگر المپیک باشید، بدون شناخت شناگران رقیب، نقاط قوت و ضعفشان و اینکه چگونه باید در رقابت با آنها موفق شوید در استخر حاضر نخواهید شد.
به همین ترتیب، در کسبوکار هم نباید بدون شناخت رقبایتان شرکتی را راهاندازی کنید و به کار خود ادامه دهید. باید بدانید شرکتهایی که کاری مشابه شما انجام میدهند چگونه عمل میکنند؟ویژگیهای بازار هدف آنها چیست و چگونه برایشان بازاریابی میکنند؟ طرز کار آنها چگونه است؟ چهکاری را میتوانید بهتر از بقیه انجام دهید؟ اینها سؤالاتی هستند که لازم است بهعنوان رهبر کسبوکارتان نهتنها در آغاز کار شرکت بلکه در تمام طول عمر آن از خود بپرسید.
به بیانی دیگر شما نیاز به دانستن قواعد بازی خود دارید. اگر در کسبوکار تجارت الکترونیک فعالیت میکنید باید بهتر از هرکسی درباره تجارت الکترونیک بدانید؛ در غیر این صورت مثل این است که مایکل فلپس نداند که کرال پشت هم یکی از مراحل شنای دویست متر مختلط انفرادی مردان (IM 200)است.
۲-شکست را بهعنوان فرصتی برای یادگیری ببینید.
حتی Simone Biles هم احتمالاً در طول گذشته ورزشی خود در چند مسابقه ژیمناستیک نتایج بدی داشته است اما او و دیگر المپیکیها زمان را از دست ندادند و دست از تلاش برنداشتند. آنها از اشتباهات خود برای درک این موضوع که چگونه میتوانند عملکرد خود را بهبود دهند استفاده و برای از بین بردن ضعفهای خود بهطور خستگیناپذیری تلاش کردند.
به همین ترتیب، شما هم بهعنوان یک کارآفرین در هر زمان که با چالش یا مانعی روبرو میشوید نباید دست از کار بکشید. دنیای کارآفرینی پر از چالشها و موانع است و کارآفرینان موفق کسانی هستند که بهجای تسلیم شدن در مقابل این موانع یا افکار منفی از آنها برای تجدید نیروی خود در مسیر رسیدن به موفقیت استفاده میکنند.
۳- از یک مربی خوب کمک بگیرید.
چه در دنیای ورزش یا دنیای کسبوکار، مربیگری ارزش بسیار زیادی دارد. داشتن هدایت کسی که دارای مهارتها، تخصص، تجربه یا چشماندازی فراتر ازآنچه شما در حال حاضر دارید است بسیار اهمیت دارد. این مهم است که به یاد داشته باشید هر کس میتواند از این نوع مشاوره بهرهمند شود؛ از کارکنان گرفته تا رهبر کسبوکار.
۴- اهداف هوشمندی مشخص کنید و هر روز فراتر از آنها بروید.
Deng Wei وزنهبردار چینی یک روز صبح از خواب بیدار نشده که به خودش بگوید: «من میخواهم به مدال طلای المپیک و شکستن رکوردهای متعدد جهان برسم" و بعدازآن این کار را انجام دهد. او نتیجه سالها کار سخت و مداوم خود را کسب کرده است. او بهصورت سیستماتیک زمینههای بهبود را شناسایی کرده، آنها را متناسب با خودش اصلاح کرده و در جهت اهدافش و مواجهه با چالشها آموزش دیده است.
چشماندازی بزرگ برای شرکت خود داشته باشید، اما فراموش نکنید که اهداف قابلکنترل اجازه خواهد داد که کسبوکار شما روزبهروز به سمت پیشرفت این چشمانداز حرکت کند.
۵- خودتان و تیمتان را مسئول نگه دارید.
این یکی از دلایل موفقیت شرکتکنندگان المپیک است زیرا بسیاری از آنها عضو یک تیم هستند که درباره آنها احساس مسئولیت دارند، به آنها آموزش میدهند، با آنها ورزش میکنند، به سلامت روحی و جسمی آنها اهمیت میدهند و ... .
برای مثال، Gelder van ژیمناست هلندی به دلیل رعایت نکردن قانون مربوط به تیم خود در مورد منع نوشیدن مشروبات الکلی از رقابت در فینال محروم شد. درسی که از آن میتوان گرفت این است که اعضای تیم باید مسئول عملکرد خود باشند.
معنی آن این نیست که شما باید سیاست سفتوسخت و غیرقابلتحملی را با تیم خود اجرا کنید. تیمتان را درک کنید و برای موفقیتهایتان جشن بگیرید. این موضوع هم مهم است که فرهنگی ایجاد کنید که در آن همتیمیهایتان به کمکهای همکاران خود احترام بگذارند و هر روز برای تقویت مأموریت شرکت تلاش کنند.
رسیدن به بازیهای المپیک به سالها تلاش سخت نیاز دارد چه رسد به کسب یک مدال. کسبوکار هم به همین شکل است. سالها طول میکشد تا کسبوکاری افتخارآمیز بسازید.