هر کارآفرینی برای به حداکثر رساندن نتایج بازاریابی آنلاین خود باید با این پنج مفهوم آشنا باشد:
۱- وفاداری مشتری سودآور است.
از یک کمپین آنلاین استاندارد انتظار میرود که محصولات را با سودآوری به فروش برساند. این نیز بهعنوان کمپین تنها برای فروش میگویند زیرا هر فروش با هدف سودآوری انجام میشود. این کمپینها میتواند به دلیل افزایش هزینههای تبلیغاتی و جنگ قیمتها به یک کمپین بیثمر تبدیل شود. یک راهحل این است که آن را با استفاده از تکنیک Upsells و ارزش طول عمر مشتری جدیدی که به دست آوردهایم سودآور کنیم.
فروش به مشتریان موجود از به دست آوردن یک مشتری جدید بسیار آسانتر است. درنتیجه، استراتژیای تدوین کنید که بتواند میزان اقلام و یا خدماتی که مشتریان فعلی شما در زمان اعتماد به برندتان سفارش میدهند افزایش دهد.
۲-مخاطبانی که کارهای مشابهی انجام میدهند.
با نصب چند پیکسل میتوانید به پلتفرمهای تبلیغاتی اجازه دهید دادههای مربوط به مشتریانتان را جمعآوری کنند و با این کار اطلاعات بیشتری در مورد رفتارهای آنلاین آنها کسب کنید. سپس این پیکسلها بهعنوان ابزار هدفگذاری عمل خواهند کرد و به پلتفرمهای تبلیغاتی برای پیدا کردن کاربران دیگری با رفتارهای آنلاین مشابه کمک خواهند کرد. این کار فروش آنلاین شما را افزایش میدهد.
Google Display Select Targeting و Facebook Lookalike Audiences نمونههایی از این ابزارها هستند. Google Display افرادی را انتخاب میکند که شبیه به کسانی هستند که از طریق جستجوی کمپینها از سایت شما بازدید کردهاند. این ابزار درصورتیکه کمپینهای شما به مدت چند ماه ترافیک و تبدیل داشتهاند بهترین عملکرد را خواهد داشت.
Facebook Lookalike Audiences هم افرادی را هدف قرار میدهد که شبیه به کسانی هستند که در حال حاضر صفحات شما در فیسبوک را لایک میکنند یا پروفایلهای آنها شبیه به پروفایل مشتریان موجود شما است.
۳-رسانههای اجتماعی رسانههای خوبی هستند.
بسیاری از کسبوکارها نگران هستند که شاید رسانههای اجتماعی ابزار تبلیغاتی خوبی برای آنها نباشند. بااینحال، رسانههای اجتماعی روشهای زیادی برای هدف قرار دادن مخاطبان موردنظر شما ارائه میدهد که آنها را به پلتفرم تبلیغاتی خوبی برای بیشتر کسبوکارها تبدیل کرده است.
رسانههای اجتماعی میتوانند برای برخی از کسبوکارها بهتر از بقیه عمل کنند؛ مثلاً در زمان بازاریابی برای شرکتها لینکدین را امتحان کنید و در زمان بازاریابی برای مصرفکنندگان از فیسبوک استفاده کنید، هرچند بسیاری از کسبوکارهای B۲B موفق با تبلیغات فیسبوک بوده است.
۴- تست کردن بلافاصله مؤثر نیست.
تست کردن کانالهای تبلیغاتی جدید ممکن است در ابتدا مفید باشد اما این بدان معنا نیست که شما باید کارتان را متوقف کنید. شما باید انتظار داشته باشید کانالهای تبلیغاتی جدید تا ۵۰ درصد بیشتر از کانالهای موجود تبدیل ایجاد کنند.
ممکن است کانالهای جدید پتانسیل خوبی برای کسبوکار شما داشته باشند اما باید قبل از استفاده و صرف بودجه برای این کانالها آنها را متناسب با کسبوکار خود تنظیم و بهینهسازی کنید. تست کردن بهویژه برای حسابهایی بهتر است که موفق عمل میکنند اما برای افزایش فروش سودآور نیاز به حجم ترافیک بیشتری دارند.
۵- کمپینهای خود را بر اساس آنچه یاد میگیرید گسترش دهید.
استفاده از پلتفرمی مانند Google Analytics برای جمعآوری دادههایی مانند اینکه افراد از چه صفحاتی بازدید کردهاند، آنها بعد از اولین خرید خود چه محصولاتی خریدهاند، چه مقدار زمان در صفحات خاص صرف کردهاند، بعدازآن از چه صفحاتی بازدید کردهاند، اطلاعاتی دربارهی سن، جنس و منطقه جغرافیایی مشتریان و کسب اطلاعاتی بیشتر دربارهی آنها لازم است. فوتوفن استفاده از Google Analytics این است که این دادهها را دریافت کنید و از آنها در میان پلتفرمها استفاده کنید تا نتایج را افزایش دهید.
بهعنوانمثال، برای ایجاد ترافیک از طریق فیسبوک، باید بفهمید چه بخشی از این ترافیک در سایت شما فعالیت خوبی نشان دادهاند و تبلیغات را از طریق جستجوی شبکه گوگل فقط برای این بخش از ترافیک نمایش دهید. بهعنوان یک مثال عینی از این مورد میتوان به خدمات یا محصولاتی اشاره کرد که افراد بهواسطه تبلیغات فیسبوک آنها را خریداری کردهاند.
گام دوم: از افرادی که بیشترین فعالیت و خرید را در سایت شما داشتهاند یک لیست تهیه کنید و تبلیغات خود را از طریق شبکهی جستجوی گوگل برای آنها نمایش دهید.