یادگیری مهارتهای شنیداری برای همه، بهویژه رهبران امری ضروری است. معمولاً افراد تمایل دارند که مهارت صحبت کردن خود را بهبود دهند. با بررسی بسیاری از دورهها، کارگاهها و آموزشها میفهمیم که صحبت کردن بهویژه سخنرانی برای عموم مردم یک مهارت موردتوجه و خواستنی است.
سخنرانی و صحبت کردن عمومی، بهعنوان توانایی ضروری برای کسانی در نظر گرفته میشود که تمایل به ارتقای شغلی خود در کسبوکار و سیاست دارند. اما با اینکه در مورد اهمیت صحبت کردن زیاد گفته میشود ولی عملاً مهارت گوش دادن نادیده گرفته شده است.
میتوان ثابت کرد که مهارت گوش دادن مؤثر، بهاندازه صحبت کردن اهمیت و ضرورت داد. همه دوست دارند صحبتهایشان شنیده و درک شود، بنابراین افرادی که این شرایط را بهواسطه اعتماد و وفاداری برای کسی فراهم کنند موردتقدیر و احترام آنها واقع میشوند.
در این مقاله پنج روش برای افزایش تواناییهای گوش دادن بیان شده است که عبارتاند از:
۱-بهطور کامل در لحظه باشید.
آیا تابهحال برای شما پیشآمده که در حین صحبت کردن با کسی متوجه شده باشید حواسش جای دیگری است و واقعاً به صحبتهای شما گوش نمیدهد؟
شما احتمالاً ممکن است احساس کرده باشید که رفتار آنها آزاردهنده، ناامیدکننده و بیاحترامی به شما بوده است. در آن لحظه ممکن است عصبانی شده باشید و حتی گفتوگو را تمام کرده باشید. وقتی فردی در حال صحبت کردن است، این موضوع بسیار مهم است که در لحظه باشید و حواستان پرت جای دیگری نباشد. اگر چیز دیگری در ذهن شماست مثل تماسی که باید بگیرید یا متنی که نیاز دارید بنویسید، به آنها بگویید باید این کار را انجام دهید و وقتی کارتان تمام شد، نوبت شماست که به آنها نشان دهید کاملاً برای گوش دادن به حرفهایش آماده هستید.
موقع گوش دادن، نهتنها به کلمات، بلکه باید به لحن صدا، حالات صورت و زبان بدن نیز توجه کنید. اینها به شما اطلاعاتی خواهند داد که بهاندازه کلماتی که بیان میکنند، مهم هستند.
۲-خودتان را جای آنها قرار دهید.
ممکن است شما با سخنران موافق باشید یا خیر و یا به صحبتهایش علاقه داشته باشید یا نداشته باشید، اما باید بدانید آنچه آنها میگویند برای خودشان مهم است. اینکه خودتان را بهجای آنها قرار دهید، تنها خواسته فردی است که از شما انتظار دارد به حرفهایش گوش دهید و شنیده شود.
هنگامیکه آنها در حال صحبت کردن هستند به این فکر کنید که آنها از کجا آمدهاند و چرا؟
تصور کنید که زندگی آنها چگونه بوده و با چه مشکلاتی روبرو شدهاند؟ مردم وقتی ببینند که شما برای درک و شنیدن حرفهای آنها تلاش میکنید، بسیار قدردان خواهند بود.
۳- موضوعات کلیدی را انتخاب کرده و به گوینده اجازه دهید آنها را بداند.
بسیاری از مردم وقتی کسی در حال سخنرانی است، نمیتوانند روی صحبتهای او تمرکز کنند، مخصوصاً اگر صحبتهایش طولانی شود. ذهن ما معمولاً بدون اراده جلب چیزهایی میشود که برایمان جالبتر است. اگر این قضیه در مورد شما نیز صدق میکند، بهتر است در جلسات سخنرانی، چند نکته مهم و کلیدی را در گفتوگو انتخاب کنید. بعد از اتمام صحبتهایشان، با اشاره به آن نکات مهم به آنها نشان دهید که به صحبتهایش گوشدادهاید و از آنها بخواهید در مورد چیزهایی که درک نکردهاید بیشتر توضیح دهند و ذهن شما را شفاف کنند. درصورتیکه نتوانید کل مکالمه را دنبال کنید، اگر گوینده بفهمد که شما تلاش صادقانهای کردهاید شما را خواهد بخشید.
۴- گوش دادن فعال را تمرین کنید.
اکثر افراد به این فکر میکنند زمانی که فردی در حال صحبت کردن است چگونه به او پاسخ دهند. بهجای این کار، سعی کنید روی چیزهایی که میگوید تمرکز داشته باشید.
یک تمرین خوب عملی این است که با عضوی از خانواده یا یک دوست خوب بنشینید و او شروع به صحبت کردن کند و شما با دادن بازخورد در مورد چیزهایی که از صحبتهای او شنیده و درک کردهاید بهسادگی این مهارت را تمرین کنید. با این تمرین یاد میگیرید وقتی نگران نحوهٔ واکنش نشان دادن به صحبتها نیستید، آسانتر روی کلماتی که بیان میکنند متمرکز میشوید.
۵- کنجکاوی، داشتن ذهن باز و تمایل برای رشد مداوم را در خود توسعه دهید.
افرادی که بهطور طبیعی کنجکاو هستند مکالمات را بهعنوان فرصتهای یادگیری میبینند. آنها همیشه به دنبال کشف و یا یادگیری چیزهای جدیدی هستند و سخنرانان را پتانسیلی میبینند که قرار است چیزی به آنها یاد دهند. این افراد نسبت به ایدهها و نظرات جدید دیدی باز دارند و به دنبال این نیستند که همیشه دیدگاه خود را ثابت کنند. آنها افرادی منعطف هستند.
این افراد بهطور مستمر به دنبال فرصتهای جدید یادگیری و تجربه چالشهای جدید هستند. شما این افراد را بهصورت کسانی تشخیص میدهید که در سراسر زندگیشان مشغول ثبتنام در دورهها، داوطلب شدن و یادگیری تجربیات جدید هستند. برای آنها، گوش دادن به دیگران یک راه آسان و طبیعی جهت ادامه راه توسعه خودشان است.