اگر به دنبال تحت تأثیر قرار دادن سرمایهگذاران بالقوه خود هستید ۷ نکته مؤثری که در این مقاله بیان میشود را یاد بگیرید و به کار ببرید.
۱- حاشیه سود خود را بهوضوح بیان کنید.
سرمایهگذاران بهسادگی بر کسبوکار شما سرمایهگذاری نمیکنند زیرا حتی اگر به چشمانداز شما باور داشته باشند درنهایت روی کسبوکاری سرمایهگذاری میکنند که بتوانند به پول بیشتری دست یابند. اگرچه داشتن حاشیه سود امیدوارکننده میتواند بهترین راه متقاعد کردن سرمایهگذاران باشد، اما حاشیه سود بالا بهتنهایی کافی نیست، بلکه این حاشیه سود باید به شیوهای حرفهای و خوشایند به سرمایهگذار ارائه شود.
۲- پتانسیل رشد را به آنها نشان دهید.
سرمایهگذاران دوست دارند بازاری با ثبات کامل، بادوام و پر از مشتری ببینند، بنابراین باید قادر باشید که ارزش کسبوکارتان و چگونگی تبدیل این ارزش به رشد کسبوکاری را به آنها نشان دهید. توضیح دهید که کسبوکار شما چگونه برای گروهی از مردم قابلاستفاده بوده و نام تجاری شما هم از نظر بازارهای جدید و هم جریان درآمدی تا چه میزان رشد احتمالی دارد. سرمایهگذاران به دنبال اطمینان یافتن از درآمدزایی سرمایهگذاریشان هستند، بنابراین شما باید به آنها نشان دهید که کسبوکارتان به آنها در رسیدن به این هدف کمک خواهد کرد.
۳- مدل کسبوکار مشخصی داشته باشید.
سرمایهگذاران فعالیتهایی را دوست دارند که بتوانند بهخوبی در آن کار کنند، بنابراین داشتن مدل کسبوکار واضح، روشن و انعطافپذیر میتواند یکی از محورهای کلیدی برای واردکردن سرمایهگذاران به سیستم کسبوکارتان باشد. در حالت ایدهال، مدل کسبوکارتان باید قابلتغییر و منعطف، امکانپذیر و دقیق باشد زیرا سرمایهگذاران به دنبال کسبوکارهای ایستا نیستند، بلکه به دنبال کسبوکاری هستند که رشد بالا و طرح کسبوکاری خوبی داشته باشد.
۴- به آنها بگوئید که هدفتان از ایجاد این کسبوکار حل چه مشکلی است.
یک کسبوکار موفق دارای چشمانداز روشنی است و به دنبال حل یک مشکل با کمک محصول یا خدمتش است. این مشکل باید چیزی باشد که افراد زیادی درگیر آن باشند زیرا یک مشکل خاص که مختص گروه خاصی از مردم است، فرصتهای کسبوکاری و همچنین پتانسیل رشد کمتری خواهد داشت؛ اما صرفنظر از اندازه بازار هدفتان، اینکه شما یک مشکل را بهروشنی تعریف کرده و محصولی برای حل این مشکل داشته باشید، ضروری است.
۵- ثابت کنید که متفاوت از رقبایتان هستید.
مالکیت اختصاصی نسبت به بخشی از کسبوکارتان داشته باشید، زیرا این یکی از راههای ایجاد مزیت رقابتی برای کسبوکارتان است و هیچکس قادر به تقلید از آن نیست زیرا شما مالک آن هستید. این مالکیت ممکن است بهصورت اختراعات، برند تجاری یا کپیرایت باشد. با توجه به اینکه قوانین علامت تجاری و کپیرایت برای کسبوکارهای کوچک مطلوبیت کمتری دارند، آنها این قوانین را بهاندازه حق ثبت اختراع بکار نمیبرند. اگر شما هیچکدام از این مزیتها را ندارید، میتوانید از چشمانداز نوآورانهتان برای ایجاد مزیت رقابتی استفاده کنید.
۶- به آنها نشان دهید که تیمتان بهترین است.
سرمایهگذاران همچنین به تیمی که در پس فرصتهای سرمایهگذاری بالقوه نهفته است توجه زیادی میکنند. آنها دوست دارند افرادی را ببیند که با شور و اشتیاق کارهایشان را انجام میدهند و استعداد و مهارتشان در انجام کارها را نشان میدهند؛ بنابراین تنها به فکر استخدام کارکنان بااستعداد نباشید و به سرمایهگذاران این اطمینان را دهید که بهترین افراد را در تیم خود دارید. نکته آخر این است که یک ایده ممکن است روی کاغذ بسیار مطلوب باشد ولی اگر از حمایت تیمی قوی برخوردار نباشد بهراحتی شکست میخورد.
۷- چگونگی ارتباط با مشتریانتان را برای آنها توضیح دهید.
داشتن مشتریان وفادار نشانه خوبی از یک کسبوکار موفق است. علاوه بر این، داشتن ارتباط شخصی با مشتریان، همیشه نشانه خوبی برای یک سرمایهگذار بالقوه است. روابط مثبتی با مشتریان خود برقرار کنید و به سرمایهگذاران بالقوه خود ثابت کنید که همیشه طرفداران وفاداری برای برند تجاری شما وجود دارد.
سرمایهگذاران با یکدیگر متفاوت هستند و قطعاً به دنبال اهداف مختلفی برای سرمایهگذاری در هر کسبوکاری دارد. بهاینترتیب، شما باید بررسیهای لازم را در مورد سرمایهگذاران انجام دهید، بدانید با چه کسی در حال صحبت کردن هستید و بفهمید که چگونه توجه سرمایهگذاران را به بهترین راه جلب کرده و آنها را متقاعد سازید که روی کسبوکار شما سرمایهگذاری کنند. بااینحال، باوجود تفاوت ذاتی بین سرمایهگذاران فردی، تعداد کمی ویژگی وجود دارد که هر سرمایهگذار میخواهد قبل از سرمایهگذاری در آن کسبوکار ببیند. با پیروی از هفت نکته بالا و اثبات ارزش کسبوکارتان و پتانسیل رشد آن قادر خواهید بود هر سرمایهگذاری را متقاعد به سرمایهگذاری روی کسبوکارتان کنید.