ابزارهای دیجیتال خواه و ناخواه وارد زندگی ما شدهاند. لپتاپ، تلفنهای هوشمند، تلفنهای همراه و تبلت، باعث شدهاند همواره با کانالهای بازاریابی دیجیتال در تماس باشیم. بنابراین برندها باید در استراتژیهای بازاریابی فعلی خود نوآوری به خرج دهند تا به مخاطبانی دسترسی پیدا کنند که بیشتر وقتشان را بهجای تماشای تلویزیون به تماشای کلیپهای ویدیویی در یوتیوب میگذرانند.
گرایش به سمت رسانههای آنلاین دیجیتال باعث شده است بازاریابها مجبور شوند در مورد روشهای دسترسی به مخاطبانشان که دیگر صرفا از یک کانال استفاده نمیکنند تجدیدنظر کنند. امروز به یک استراتژی بازاریابی بخش بندی شده نیاز است که متناسب با نیازهای کاربرانی باشد که هم از موتورهای جستجویی مانند گوگل و یاهو استفاده میکنند، هم در سایتهای اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر حضر دارند و هم در سایتهای بسیار پرطرفدار و ویژهای مانند TripAdvisor فعال اند.
بعضی از برندها همچنان از طریق کانالهای بازاریابی سنتی، مانند رادیو، تلویزیون و بیلبوردهای تبلیغاتی، مشتریانشان را هدف قرار دادهاند، و از کانالهای فعلی بازاریابی دیجیتال مانند موتورهای جستجو و رسانههای اجتماعی غافل هستند. بزرگترین مزیت کانالهای مدرن بازاریابی دیجیتال، دسترسی شبانه روزی و دائمی به مشتریان است. قدرت اپلیکیشنها باعث شده است که برندها انعطافپذیر شوند و در تمامی ساعات با مخاطبان در تماس باشند. در اینجا استراتژیهایی را معرفی میکنیم که برندها برای موفقیت در دنیای آنلاین امروز لازم است آنها را مدنظر قرار دهند:
۱ـ به مشتریان و مخاطبان وفادار، پاداش بدهید
مشتریان دوست دارند پاداش بگیرند، و برندها هم دوست دارند سر زبانها بیفتند. چه بهتر که این دو را با هم ادغام کنیم. یعنی به مشتریان وفادار خود پاداش بدهید و از آنها بخواهید در عوض، افراد دیگری را به مخاطبان سایت شما اضافه کنند. فراموش نکنید که حتماً از گزارشهای ویدیویی که در آن، مشتریانتان رضایت خود را از محصول شما اعلام میکنند، استفاده کنید. تانجا تودهوپ (Tanja Tudhope)، مدیر کسبوکار جدید در Memory Tree Video Productions عقیده دارد که این گزارشهای ویدیویی روش بسیار خوبی برای رساندن پیام به طیف متنوعی از مخاطبان هستند و گزارشهای متنی دیگر قدیمی شدهاند.
۲ـ پلتفرمی برای تعامل افراد ایجاد کنید
نظرتان در مورد افزودن بخش جداگانهی پرسش و پاسخ یا یک انجمن به سایتتان چیست تا همه بتوانند در آن به راحتی با یکدیگر تعامل برقرار کنند؟ این نوع بخشها به افزایش ترافیک سایت و مکالماتی که در آن صورت میگیرد کمک میکنند و در حفظ مشتری و برندسازی کسبوکارتان بسیار موثراند.
۳ـ برای تبلیغ از افراد موثر و بانفوذ استفاده کنید
امروزه نیاز به بازاریابی از طریق افراد بانفوذ و تاثیرگذار، بهعنوان یک استراتژی مطمئن بازاریابی، بیش از استراتژیهای دیگر است. استفاده از قدرت این افراد برای تبلیغ برندتان روش بسیار خوبی برای جلب اعتماد مخاطبان است. باور کنید اعتمادسازی گام اول برای برندسازی موفق است.
۴ـ بر مدیریت شهرت آنلاین تمرکز کنید
ORM (Online Reputation Management) یا مدیریت شهرت آنلاین، یکی از ضروریترین ابعاد بازاریابی آنلاین است. متاسفانه بیشتر برندها به این مساله توجهی نمیکنند و زمانی به خود میآیند که دیگر به وجهه آنها آسیب وارد شده و درآمد شرکت کاهش یافته است. ORM باید توسط متخصصان انجام شود، چراکه راهبردهای نادرست میتواند بهطور مستقیم بر برندسازی سازمان تاثیر منفی بگذارد.
۵ـ مشتریان را برای تبلیغ دهانبهدهان جذب کنید
استراتژی بازاریابی شما باید بهقدری هوشمندانه باشد که مشتریان را جذب و آنها را برای تبلیغ شما ترغیب کند. البته ممکن است این کار سادهای نباشد، اما خیلی هم سخت نیست. بعضی از استراتژیها مثل کدهای تخفیف، تخفیفهای نقدی، ارسال رایگان و محصولات ویژه و سفارشی میتوانند باعث رضایت مشتریان شوند. همچنین میتوانید با نمایش کدهای تخفیف خود در سایتهایی که کد تخفیف منتشر میکنند، مشتریان جدیدی را جذب کنید. این روش فوقالعادهای برای جذب مشتری و درآمد بیشتر است.
۶- از طریق اپلیکیشن با مشتریان ارتباط برقرار کنید
اپلیکیشنها طوفانی در دنیا به پا کردهاند. هرروز هزاران اپلیکیشن جدید وارد بازار میشوند. برای آنکه برندها بتوانند در فضای امروزی موفق شوند، در قدم اول ضروری است از یک اپلیکیشن سازماندهی شده استفاده کنند. طولی نمیکشد که وبسایتها قدیمی میشوند و بیشتر روابط آنلاین با کمک اپلیکیشنها انجام میشود. برندهایی که میخواهند استراتژی بازاریابی قدرتمندی داشته باشند باید بهطور جدی به فکر ایجاد اپلیکیشنی باشند تا از طریق آن تعداد مخاطبان خود را افزایش دهند.
۷ـ مخاطبان محلی و جهانی را بخش بندی کنید
رفتار مخاطبان محلی با مخاطبان جهانی تفاوت دارد. برندها باید استراتژی خود را برای مخاطبان محلی و جهانی بخش بندی کنند. برای مثال برای مخاطبان محلی باید از شیوههای بازاریابی و افراد تاثیرگذار متفاوتی استفاده کرد، درحالیکه مخاطبان جهانی بیشتر به کانالهای دیگر مراجعه میکنند.
۸ـ بر PPC (پرداخت به ازای کلیک) و هدفگیری مجدد تاکید کنید
تبلیغات پرداختی بخش جداییناپذیر تمامی استراتژیهای بازاریابی است چراکه کانالهای پرداختی نقش بیشتری در ایجاد آسان ترافیک و تبدیل مشتریان ایفا میکنند. تصمیم برای بازاریابی مجدد به شما اجازه میدهد تا مشتریانی را هدف قرار دهید که به خرید محصول شما علاقهمند هستند.
۹ـ با استفاده از پینتِرِست و یوتیوب بر افزایش مخاطبان برند خود تمرکز کنید
پینترست به منبع شماره یک ترافیک ارجاعی تبدیل شده است. استفاده از پینهای محبوب آن، روش بسیار خوبی برای تبلیغ محصولات در این کانال بازاریابی بسیار پرطرفدار و تصویرمحور است. یوتیوب بعد از گوگل، دومین موتور جستجوی جهان از نظر تعداد بازدیدکنندگان است. اگر برند شما در یوتیوب جایی ندارد، قطعا تعداد زیادی مشتری بالقوه را از دست دادهاید. برای آنکه برندی محبوب شود، باید روی بازاریابی ویدیویی سرمایهگذاری کند.
۱۰ـ کاری کنید برندتان متمایز باشد
در فضای بهشدت رقابتی امروز، پیدا کردن فضایی آرام و به دور از آشفتگی کار سادهای نیست. درنتیجه متمایز ساختن برند در میان اقیانوسی از برندهای مختلف هم ساده نخواهد بود. هر چه قابلیت دیده شدن شما بیشتر باشد، برندتان شناخته شدهتر و متمایزتر میشود. بهترین استراتژی برای رسیدن به این هدف این است که برند خود را در دسترس قرار دهید و از تمامی کانالهای بازاریابی مانند موتورهای جستجو (ارگانیک یا غیرارگانیک)، رسانههای اجتماعی، اپاستورها، بازاریابی رابطهای و بازاریابی ویدیویی برای این هدف استفاده کنید. اگرچه برای افزایش قابلیت دیده شدن به سرمایه زیادی نیاز است، اما در درازمدت بسیار موفق خواهید بود.