کسبوکار خود را قاطعانه و بهسرعت معرفی کنید.
تصور کنید در فرودگاه به مشتری سابق خود برخورد میکنید. بعد از صحبتهای اولیه، از شما میپرسد کسبوکار جدید شما چگونه است؟ وقتی شروع به جواب دادن میکنید به این فکر میافتید که از کجا باید شروع کنم؟
سپس همانطور که شما در حال سازماندهی افکار خود هستید، شماره پرواز او را اعلام میکنند و او در حال رفتن خواهد بود؛ بنابراین اگر آمادگی بیشتری داشتید و در مورد کسبوکار خود به او اطلاعات میدادید، مطمئناً زمان بیشتری در کنار شما میماند تا بتواند جلسه ملاقاتی را با شما هماهنگ کند.
این موقعیتی است که شما میتوانید از «ارائه آسانسوری» در آن کمک بگیرید.
ارائه آسانسوری سخنرانی کوتاه، قانعکننده و از پیش آمادهشدهای است که توضیح میدهد شرکت شما بهطور واضح و مختصر چهکاری انجام میدهد. این مهارت برای ایجاد علاقه نسبت به کسبوکار، ایده، طرح، محصول و حتی خودتان کاربرد دارد. یک ارائه آسانسوری خوب نباید بیشتر از ۲۰-۳۰ ثانیه (زمان سوار شده به یک آسانسور تا پیاده شدن) طول بکشد.
ارائه آسانسوری باید برای افراد جالب، بهیادماندنی و مختصر باشد. در این نوع از ارائه باید توضیح دهید که کسبوکار، محصول و ایده منحصربهفرد شما چگونه است.
در این مقاله موقعیتهایی که مفید بوده را کشف و مشخص کردیم که چگونه میتوان ارائه آسانسوری را بهصورت ماهرانه نوشت.
از ارائه آسانسوری چه زمانی باید استفاده کنید؟
بعضی افراد تصور میکنند که این نوع از مهارتها فقط به درد فروشندگانی میخورد که میخواهند محصولات و خدمات خود را ارائه و معرفی کنند؛ اما شما هم میتوانید در موقعیتهای مختلف از این مهارت استفاده کنید. بهعنوانمثال میتوانید از این مهارت برای معرفی کسبوکار خود به مشتریان بالقوه استفاده کنید. همچنین میتوانید در سازمان خود برای فروش یک ایده جدید به مدیرعامل شرکت استفاده کنید.
خلق یک ارائه آسانسوری
برای اینکه بتوانید ارائه آسانسوری درستی بنویسید باید زمان صرف کنید و بهاحتمالزیاد باید نسخههای متعددی نوشته تا بتوانید ارائه آسانسوری کاملی داشته باشید که در گفتگو به نظر طبیعی برسد. با دنبال کردن گامهای زیر میتوانید ارائه خوب و عالی داشته باشید اما به خاطر بسپارید که بسته به موضوع ارائهتان، باید دیدگاههای متفاوتی داشته باشید.
گام اول: اهداف خود را شناسایی کنید.
در مورد هدفتان از ارائه فکر کنید. بهعنوانمثال آیا میخواهید در مورد شرکتتان به مشتریان بالقوه خود چیزی بگوئید؟ آیا ایدهای عالی در مورد محصولی جدید دارید که بخواهید به مدیر اجرایی شرکت بگوئید؟ آیا میخواهید سخنرانی ساده و جذابی در مورد ایده و یا محصول خود به افراد داشته باشید؟
گام دوم: در مورد کاری که میکنید، توضیح دهید.
ارائه خود را با توصیف کاری که کسبوکارتان انجام میدهد، شروع کنید. روی مشکلاتی که شما حل کردهاید و چگونگی کمک به مردم تمرکز کنید. اگر میتوانید اطلاعات و آمارهایی اضافه کنید تا ارزش کارتان را نشان میدهد.
همانطور که شروع به نوشتن کردهاید از خود این سؤال را بپرسید: دوست دارید مخاطبان شما در مورد ارائهتان چه چیزی را بیشتر به خاطر داشته باشند؟
به این نکته توجه کنید که ارائهتان اولازهمه باید خود شما را هیجانزده کند. اگر چیزی که قرار است بگوئید خودتان را هیجانزده نکند، مطمئن باشید مخاطبان شما نیز هیجانزده نمیشوند. ارائهتان باید یک لبخند به صورتتان بنشاند و ضربان قلبتان را افزایش دهد.
افراد ممکن است همهچیزی که شما میگویید را به خاطر نداشته باشند، اما آنها بهاحتمالزیاد شور و شوق شما را فراموش نمیکنند.
مثال:
تصور کنید که شما در حال نوشتن یک ارائه آسانسوری هستید که توصیف کارهای شرکت شماست. شما قصد استفاده از آن را در رویدادهای شبکهای دارید. شما میتوانید بگوید: «شرکت من اپلیکیشنهای اندروید را برای کسبوکارهای دیگر مینویسد.» اما این ارائه زیاد بهیادماندنی و جذاب نیست!
متن بهتری که میتوانید بهجای آن بگویید به این صورت است: «شرکت من اپلیکیشنهای تلفن همراه را توسعه میدهد تا کسبوکارها از آن برای آموزش کارکنان خود از راه دور استفاده کنند. این اپلیکیشنها برای مدیران یک سازمان منجر به افزایش بیشتری در بهرهوری خواهد شد.»
با این صحبت، ارائه شما بسیار جالبتر خواهد بود و ارزشی که برای سازمان فراهم میکنید را نشان میدهد.
گام سوم: با استفاده از USP تان با مخاطبین ارتباط برقرار کنید.
منظور از [USP[1 (پیشنهادهای فروش منحصربهفرد) عاملی است که محصول یا خدمات شما را از رقبایتان متمایز میکند. این تمایز میتواند محصولی با قیمت کمتر، کیفیت بالاتر یا اولین در نوع خود باشد.
در ارائه آسانسوریتان باید این USP را مدنظر قرار داده و با آنها ارتباط برقرار کنید. چیزهایی که شما، شرکتتان و ایدهتان را منحصربهفرد میسازد را شناسایی کنید. وقتی در مورد کارتان صحبت کردید باید با USP خود ارتباط برقرار کنید.
مثال:
نکاتی که شرکت شما را منحصربهفرد میکند را برجسته کنید. مثلاً میتوانید بگویید: «ما از رویکرد جدیدی استفاده کردهایم و برخلاف بسیاری از توسعهدهندگان دیگر، ما از هر سازمانی بازدید میکنیم تا دقیقاً چیزی که مردم نیاز دارند را پیدا کنیم. اگرچه این کار ممکن است زمان بیشتری طول بکشد، اما بهطور متوسط ۹۵ درصد از مشتریانمان از اپلیکیشن خود راضی و خوشحال هستند.»
گام چهارم: به کمک سؤالات، تعامل ایجاد کنید.
بعدازاینکه به کمک USP ارتباطی برقرار کردید، نیازمند ایجاد تعامل و درگیر کردن مخاطبین خود هستید. برای این کار، سؤالات باز (سؤالاتی که نمیتوان با یک «بله» یا «خیر» به آنها جواب داد.) را برای درگیر کردنشان در گفتگو آماده کنید.
اطمینان حاصل کنید که شما به هرگونه سؤالی که ممکن است بپرسند، قادرید پاسخ دهید.
مثال:
شما میتوانید بپرسید: «خب، سازمان شما افراد جدید را چگونه کنترل و اداره میکند؟»
گام پنجم: همه بخشهای ارائه را باهم بیان کنید.
هنگامیکه هر بخش از ارائه را کامل کردید، باید بتوانید همه را باهم بیان کنید. آن را با صدای بلند بخوانید و از یک کرنومتر برای تنظیم و کنترل زمان خود استفاده کنید. ارائه این بخش نباید بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ ثانیه طول بکشد زیرا در این صورت شما در معرض خطر از دست دادن علاقه افراد و به انحصار درآوردن گفتگو هستید.
سپس، سعی کنید هر چیزی که مطلقاً لازم به گفتن نیست را حذف کنید. به یاد داشته باشید، ارائه شما باید تندوتیز و قانعکننده باشد، بهطوریکه هرچقدر کوتاهتر باشد، بهتر است!
گام ششم: تمرین کنید.
مانند هر چیز دیگری، تمرین کردن به یادگیری کمک میکند. به یاد داشته باشید، چگونه گفتن و بیان کردن شما بهاندازه چیزهایی که میگویید اهمیت دارد. اگر تمرین نکنید، این احتمال وجود دارد که بیشازحد سریع صحبت کنید یا لحن و صدایتان غیرطبیعی باشد و حتی ممکن است بخشهای مهمی از ارائه خود را فراموش کنید.
سعی کنید برنامهای را برای تمرین منظم ارائه خود در نظر بگیرید. هرچقدر بیشتر تمرین کنید، ارائه شما بهتر و طبیعیتر خواهد شد؛ زیرا مطمئناً شما هم میخواهید ارائهتان خوب، بدون لکنت و کامل باشد و صدایتان تهاجمی و بلند نباشد.
مطمئن شوید که در حین صحبت کردن، از زبان بدن خود نیز آگاهی دارید، زیرا پیامهایی که از طریق زبان بدن به شنوندگان منتقل میکنید، از خود کلماتی که میگویید بیشتر است.
مقابل یک آینه ایستاده و تمرین کنید. گزینه بهتر این است که در مقابل همکاران خود تمرین کنید تا ارائهای طبیعی و مسلط داشته باشید.