۱-هیچکس شما را نمیشناسد: این موضوع اغلب در مورد استارتآپها صدق میکند اما درهرصورت آنها هم باید از جایی شروع کنند. مراحلی وجود دارد که با طی آنها میتوانید میزان آگاهی از برندتان را در مخاطبان هدف افزایش دهید و آن را به حد مناسبی که برای رشد و پیشرفت کسبوکارتان لازم است برسانید.
۲- هیچ داستانی ندارید: این داستان باید شامل برند شما باشد. داستانی که مربوط به ارزشها و آیین مربوط به برندتان است و بهخوبی آن را تقویت میکند. یادتان باشد که برند نمیتواند فقط یک لوگو، وبسایت و نام باشد، پس برای مخاطبان خود چیزی بسازید که توجه و باور آنها را نسبت به برندتان حفظ میکند.
۳- پیام برند شما یکپارچه نیست: پیام برند شما باید در سراسر کانالها یکپارچه باشد. یادتان باشد باید مخاطبان هدف خاص خود را انتخاب کنید پس سعی نکنید برای همه افراد، مفید و موثر باشید چون با این کار فاقد یک شخصیت و یک داستان برند منحصربهفرد خواهید بود. اگر شما در تمام کانالهای ارتباط با مخاطبان هدف یک برند یکپارچه ارائه دهید شناخت برندتان برای آنها سادهتر خواهد شد.
۴-تجربه مشتری منفی: اگر فیدهای شبکههای اجتماعی شما پر از نظرات منفی و شکایات بدون پاسخ است، اشتباه بزرگی مرتکب شدهاید. قبل از انجام هر کاری به این فکر کنید که چطور میتوانید در مشتریانتان احساس ایجاد کنید و آنها را به برند خود علاقهمند کنید.
۵- خودمحوری بیشازحد: این یعنی فکر میکنید که بهترین هستید و اهمیتی نمیدهید دیگران چه فکر میکنند. اینکه خودتان را باور داشته باشید خوب است اما اگر شما آنقدر مشغول هارتوپورت کردن درباره خودتان باشید که ندانید در اطراف یا در صنعتتان چه خبر است، پیشرفت برایتان سخت خواهد شد.
۶- عدم پشتیبانی داخلی: قبل از اینکه برندتان را به دنیا نشان دهید باید به محیط داخلی کسبوکارتان توجه کنید. اگر کارکنان شما برندتان را باور ندارند، چگونه قرار است شما را به دیگران معرفی کنند؟ به روحیه کارکنان خود توجه کنید و برای شناخت تیم خود زمان در نظر بگیرید. کارکنان شما بهترین سفیران برندتان هستند اگر روی آنها سرمایهگذاری کنید مانند این است که روی برندتان سرمایهگذاری کردهاید.
۷-دیدگاه شما درباره نیازها و خواستههای مشتری اشتباه بوده است: اگر نیازها و خواستههای مشتریان را جدی نگیرید ممکن است از اهداف کلی کسبوکار خود منحرف شوید بنابراین بهعنوان یک برند باید بتوانید آنچه مشتری میخواهد را بهخوبی درک کنید. یادتان باشد بدون مشتریان، شما هم وجود نخواهید داشت!
۸- برندسازی را باور ندارید: شما باید تعریف مردم از برند خود را حفظ کنید، پس حتی در زمانهایی که تامین مالی کسبوکارتان سخت باشد نباید برندسازی را فراموش کنید و همیشه باید بودجهای را برای آن کنار بگذارید.
۹-بینش خود را نسبت به قابلیتهای اساسی کسبوکارتان ازدستدادهاید: شما روی آنچه مشتری میخواهد متمرکز شدهاید، اما این کار ممکن است شما را از قابلیتهای اساسی خودتان دور کند. قبل از گسترش گزینههای پیشنهادی کسبوکار خود، مطمئن شوید که این کار با ماموریت برندتان تناسب داشته باشد.
۱۰- هیچ استراتژیای برای جایگاهیابی یا هدفگذاری ندارید: دستیابی به همه افراد کار سختی است. با تقسیمبندی مخاطبان بزرگتر به تعداد قابل مدیریت، شروع کنید. زمانی که میزان آگاهی از برند شما رشد میکند بهتدریج جایگاه بهتری در میان بازار هدف خود خواهید داشت.
۱۱-هیچ دستورالعملی برای برندتان ندارید: دستورالعملهایی را برای برند خودتنظیم کنید و به آنها متعهد بمانید. اگر احساس میکنید نیاز به تغییر دارید، از طریق کانالهای مناسب اقدام کنید تا این کار بهصورت حرفهای انجام شود.
۱۲-کار متفاوتی انجام نمیدهید: شما باید تفاوتهای خود را با بقیه رقبایتان پیدا کنید و از آن برای ایجاد یک برند منحصربهفرد استفاده نمایید. اگر با همه رقبای خود یکسان باشید مثلا در رنگ، مفهوم لوگو، پیام و ... چطور میتوانید در دریایی از رقبا برای برند خود برنامهریزی کنید؟
۱۳-حضور شما در فضای دیجیتال کم است: ممکن است کانال خود را راهاندازی کرده باشید اما آخرین باری که فیسبوک یا توییتر خود را بررسی کردهاید چه زمانی بوده است؟ از زمانی که پست ارسال کردید و مخاطبان شما از این طریق با برندتان تعامل برقرار کردهاند چند وقت میگذرد؟ این مهم است که در فضای دیجیتال حضور داشته باشید اما درست انجام دادن این کار بسیار مهمتر است.