بعدازآن که کاربران به وبسایتتان وارد و مشغول استفاده از آن شدند، گام بعدی توجه به حفظ آنهاست. مفهوم «حفظ کاربر» به تعداد کاربرانی برمیگردد که مجدداً به وبسایت شما بازمیگردند و بهطور منظم از محصول شما استفاده میکنند. اولین عامل موفقیت در حفظ کاربر، تناسب محصول با بازار است؛ امّا ارائهی یک محصول عالی که دقیقاً جوابگوی نیازهای افراد باشد، بهتنهایی کافی نیست. در اینجا قسمت دوم راهکار که با استفاده از آنها میتوانید از بازگشت کاربران مطمئن شوید، ارائه میشود.
بعدازآن که کاربران به وبسایتتان وارد و مشغول استفاده از آن شدند، گام بعدی توجه به حفظ آنهاست. مفهوم «حفظ کاربر» به تعداد کاربرانی برمیگردد که مجدداً به وبسایت شما بازمیگردند و بهطور منظم از محصول شما استفاده میکنند. اولین عامل موفقیت در حفظ کاربر، تناسب محصول با بازار است؛ امّا ارائهی یک محصول عالی که دقیقاً جوابگوی نیازهای افراد باشد، بهتنهایی کافی نیست. در اینجا قسمت سوم راهکار که با استفاده از آنها میتوانید از بازگشت کاربران مطمئن شوید، ارائه میشود.
کارآفرینان موفق آنهایی هستند که نهفقط در تولید کالا یا خدمت اولیه خود، بلکه از همه مهمتر، در تمامی مراحل رشد کسبوکارشان، از استارتآپ تا بلوغ، خلاقیت را سرلوحه کارشان قرار میدهند؛ اما حتی بهترین کارآفرینان هم ممکن است به دلیل گرایشهای طبیعی خود یا فشارهای ناشی از چالشهای تجاری، در تصمیمگیریها گرفتار عادات بدی شوند که به کسبوکارشان صدمه بزند یا آن را محدود کند.
از سوی دیگر، مدتهاست کسبوکارها طبق روند خاصی فعالیت میکنند و در این میان، «روشهای موفقیتآمیز» زیادی وجود داشتهاند که بهخوبی تعریف و مستند شدهاند. درنتیجه، خلاقیت به خرج دادن، بدون توجه به روشهایی که در گذشته کارآیی آنها اثباتشده، چندان درست نیست. ازاینرو، تمامی کارآفرینان تلاش میکنند بین تبعیت از روشها و فرایندهای «اثباتشده» و بهکارگیری رویکردهای جدید و خلاقی که ممکن است بهواقع وجه تمایز آنها با دیگران باشد، تعادل برقرار کنند.
ویژگی یک محصول فوقالعاده چیست؟ این پرسشی است که بسیاری از کارآفرینان نوپا هنگام برنامهریزی و توسعهی اولین محصول از خودشان میپرسند. برخی ممکن است تصور کنند که فقط محصولاتی موفق میشوند که منحصربهفرد بوده و قبلاً مشابه آنها وجود نداشته باشد؛ اما اینطور نیست. ممکن است یک کالای جدید و نوآورانه برای رفع یک مشکل قدیمی، فروش بیشتری نسبت به محصولات کاملاً جدید و بینظیر داشته باشد.
ماری کای هاید (Mary Kay Hyde)، مدیر بازاریابی Red Book Connect که یک نرمافزار مدیریت رستوران است، دراینباره میگوید: «بهترین محصولات آنهایی هستند که یکی از مشکلات بغرنج مشتریان را حل میکنند و بهطور شفافی نشان میدهند که روشها و فرایندهای فعلی و قبلی، ناکارآمد و نامناسب بودهاند. یکی از نمونههای عالی در این زمینه، شرکت اوبر (Uber) است. چه کسی میدانست که ما به یک روش دیگر برای تاکسی گرفتن نیاز داریم؟ تا اینکه این شرکت آمد و نشان داد که بله چنین نیازی وجود دارد.»
در آستانهی دهمین سالگرد تأسیس HubSpot، تولیدکننده نرمافزارهای فروش و بازاریابی که من مدیرعاملش هستم، به گذشته مینگرم و به تصمیمات درست و غلطی فکر میکنم که در این مدت اتخاذ کردهام. راستش تعداد تصمیمات درست و غلطم تقریباً باهم برابرند. همچنین به این میاندیشم که روند تصمیمگیریهایم، همزمان با توسعه شرکت از یک استارتآپ نوپا به یک شرکت معتبر، چطور تکاملیافته است. درک تحولاتی که خودم در زمینه تصمیمگیری آنها را تجربه کردهام و نیز ابزارهایی که از آنها بهره میبرم، به دیگر رهبران شرکتهای معتبر کمک میکند تا از سردرگمی نجات یابند.
- از این شاخه به آن شاخه پریدن برایتان گران تمام میشود.
بعدازآن که کاربران به وبسایتتان وارد و مشغول استفاده از آن شدند، گام بعدی توجه به حفظ آنهاست. مفهوم «حفظ کاربر» به تعداد کاربرانی برمیگردد که مجدداً به وبسایت شما بازمیگردند و بهطور منظم از محصول شما استفاده میکنند. اولین عامل موفقیت در حفظ کاربر، تناسب محصول با بازار است؛ امّا ارائهی یک محصول عالی که دقیقاً جوابگوی نیازهای افراد باشد، بهتنهایی کافی نیست. در اینجا تعدادی راهکار ارائه میشود که با استفاده از آنها میتوانید از بازگشت کاربران مطمئن شوید.
۱- قیفها
در مورد حفظ مشتری هم مانند دیگر مراحل قیف هک رشد، توجه به آنالیتیکس بسیار حیاتی است. اقدامات شما در درجهی اول باید بر اساس تحلیل دادههایتان صورت بگیرد؛ نه اینکه خیلی ساده بر پایهی خواندههایتان و یا اقدامات رقبا عمل کنید. به آمار ورود به سایت اکتفا نکنید؛ این آمار بههیچعنوان نشاندهندهی فعالیت کاربران حاضر پس از ورود به سایت نیست. قیفهایی بسازید که مشخص کنند کاربران از کدام امکانات بیشتر استفاده میکنند؛ کدام را نادیده میگیرند و در کجا کار با وبسایت را رها میکنند. از درستی و دقت این قیفها اطمینان حاصل کنید و وضوح آنها را تا حد امکان بالا ببرید تا بهکارگیری آنها آسان باشد و اطلاعات مفید و لازم را برای شما فراهم کنند. فهمیدن اینکه کاربران دقیقا با محصول شما چه برخوردی دارند، اولین گام در تعیین استراتژی حفظ کاربر است.
نویسنده این مقاله، آقای استیو توباک است. او مشاور مدیریت، مربی امور اجرایی و مدیر ارشد سابق صنعت فناوری است و یکی از مدیران شرکت مشاورهی استراتژی Invisor Consulting در سیلیکون ولی (Silicon Valley) است. میتوانید از طریق فیسبوک، توییتر یا لینکدین با استیو توباک (SteveTobak@) ارتباط برقرار کنید.
خودآگاهی، مسئلهی مهمی برای همهی افراد بهویژه مدیران و رهبران کسبوکار است. عدم توانایی در مواجهه با واقعیت در مورد خود، میتواند زندگی حرفهای و همچنین کسبوکار شما را از بین ببرد.
۱-هیچکس شما را نمیشناسد: این موضوع اغلب در مورد استارتآپها صدق میکند اما درهرصورت آنها هم باید از جایی شروع کنند. مراحلی وجود دارد که با طی آنها میتوانید میزان آگاهی از برندتان را در مخاطبان هدف افزایش دهید و آن را به حد مناسبی که برای رشد و پیشرفت کسبوکارتان لازم است برسانید.
کارآفرینان موفق میدانند که حیات کسبوکار آنها درگرو ایجاد ارتباطات موثر است. ایجاد ارتباطات، چه بهمنظور پیدا کردن شرکای بالقوه تجاری، فروش، بازاریابی، مدیریت زنجیره تامین و چه بهمنظور نجات از انزوا و تنهایی، برای رشد کسبوکار حیاتی است. شاید برای آن دسته از افرادی که برونگرا هستند، این کار ساده باشد؛ اما برای بسیاری دیگر میتواند بسیار دشوار باشد. در این مقاله قصد داریم شش راهکار اثباتشده را با شما به اشتراک بگذاریم که در تقویت کسبوکارتان به شما کمک میکند. این شش راهکار ازاینقرارند:
۱- کار خود را با یک طرح شروع کنید. همه کسبوکارهای خوب با یک طرح، کار خود را شروع کردهاند پس چرا شبکهسازی شما مانند دیگر بخشهای کسبوکارتان از یک طرح خوب برخوردار نباشد؟ اغلب اوقات این بخش از کار بهحساب اتفاقهای تصادفی گذاشته میشود؛ اما شما باید از خودتان این سوالها را بپرسید: برای اینکه به موفقیت بالایی برسم با چه کسانی باید ارتباط برقرار کنم؟ چه گروهها، افراد یا شرکتهایی برای آینده کسبوکار من بهترین فایده را خواهند داشت؟ چه چیزی برای تبدیلشدن به یک کارآفرین موفق به من کمک خواهد کرد؟ چگونه میتوانم با آنها ارتباط برقرار کنم؟ پاسخهای خود را بنویسید و سپس آنها را طبق فعالیتهای شبکهسازی خود برحسب روز، هفته و ماه اولویتبندی کنید. آنها را در تقویم خود وارد کنید و طبق یک جدول زمانی برای آنها یک طرح ترسیم کنید.
اخیرا فایلهای ارایهی زیادی دیدهام و به عنوان مربی در شرکت TechStars این سعادت نصیب من شد که طی چند ماه گذشته با تیمهای SmartOn، Edvisor.io و CreatorBox آشنا شوم و روش توسعه و اصلاح فایلهای ارایه آنها را از نزدیک مشاهده کنم. همچنین فایلهای ارایه بسیار زیادی را دیدهام که روی پلتفرم جدید ما یعنی TrackBat آپلود میشدند و کارآفرینان با استفاده از آنها میتوانستند پیگیری کنند که آیا سرمایهگذاران بالقوه، فایلهای ارایه آنها را مطالعه کردهاند یا خیر و آیا در جلب علاقهی سرمایهگذاران موفق بودهاند یا خیر.
تمامی این مشاهدات، من را به این فکر انداخت که چه چیزی اسلاید ارایه را موفق میسازد؟ در این ادامه به نکاتی اشاره میکنیم که به شما در طراحی اسلاید ارائه موثرتر کمک شایانی خواهد کرد:
تناسب بین محصول و بازار برای تمامی استارتآپها بهمنزله قانونی طلایی است. اگر بین محصول و بازار تناسب وجود نداشته باشد ایدهی کارآفرینان با شکست مواجه خواهد شد. لیکن تعریف این تناسب ممکن است برای برخی از استارتآپها چالشبرانگیز باشد، چراکه این کار نیازمند صرف زمان و درک عمیق بازار هدف است.
من (Will Caldwell ، همموسس و مدیرعامل Dizzle) طی دو سال گذشته سرگرم راهاندازی استارتآپی به نام دیزل (Dizzle) بودم. دیزل یک اپلیکیشن تلفن همراه مختص بنگاههای معاملات املاک است. بر اساس تجربیاتی که طی این دو سال به دست آوردهام، نسخههای متنوعی از محصولم را تولید کردهام به این امید که بتوانم بهترین تناسب بین محصول و بازار را پیدا کنم. دوران نسبتاً سختی بود، چراکه بهطور مستمر و خستهکنندهای به توضیح عملکرد محصول مشغول بودم و درنهایت تصمیم گرفتم بهجای اینهمه وقت تلف کردن، فقط روی یک ویژگی تمرکز کنم که بیشترین ارزش و کاربرد را برای بازار هدفم داشت.
به ازای هر شخص کارآفرینی که با استفاده از اولین نسخه طرح کسبوکار موفق به کسب درآمد کافی و پرداخت حقوق به کارکنان خود میشود، کارآفرینان بسیار زیادی وجود دارند که موفق به این کار نمیشوند.
مهمترین تفاوت آنهایی که در مسیر سودآوری حرکت میکنند با کسانی که شکستخورده و بساط کسبوکارشان را جمع میکنند چیست؟ این تفاوت از «ترس» آنهاست.
این دسته از کارآفرینان هر چهقدر هم جملات تاکیدی را بخوانند و تکرار کنند، باز هم ترس در هر گام از مسیرشان چالشی برای آنها به وجود میآورد. لیست زیر ۱۰ مورد را که ممکن است در دل صاحبان کسبوکار ترس بیندازد، برشمرده و راه غلبه بر این ترسها را عنوان میکند.