اگر میخواهید افراد بیشتری را به استارتآپ خود جذب کنید و افراد بیشتری به سمت محصول یا خدماتتان جذب شوند، این مراحل که امتحان خود را بهخوبی پس دادهاند را به کار بگیرید. حتی اگر قرار است ایده خود را به یک سرمایهگذار بفروشید یا برنامهنویسی بااستعداد را متقاعد کنید که به گروه شما ملحق شود، ارائه شما مهمترین چیزی است که باید بر آن تأکید داشته باشید.
۱- بر چگونگی گفتن آنچه میخواهید بگویید، تمرکز کنید.
بیشتر افراد وقتی متنی را برای ارائه خود آماده میکنند وقت و انرژی زیادی را صرف آماده کردن محتوا و واژگان آن میکنند، اما زمان کافی برای نحوه انتقال ارائه خود صرف نمیکنند. زبان بدن و لحن صدای شما باید انتقالدهنده اشتیاق و اطمینان باشد.
فرض کنید کسی که حتی یک کلمه هم انگلیسی نمیداند در اتاق همراه شما است و صحبت کردن شمارا تماشا میکند. چنین شخصی باید احساس کند شما به آنچه میگویید باور دارید، آنچه میگویید را بهخوبی میدانید، و از صحبت کردن درباره آن لذت میبرید. اطمینان حاصل کنید که زبان بدن و لحنتان افراد را مشتاق به گوش دادن میکند. در مقابل آینه، در مقابل دوستانتان، و در مقابل دوربین تمرین کنید.
بعدازآنکه فرصت ارزشمندی پیدا کردید، گام بعدی در اغلب موارد ایجاد یک ارزش پیشنهادی متقاعدکننده است.
بهعنوان یک سرمایهگذار خطرپذیر که تعداد زیادی از کارآفرینان به او مراجعه میکنند، همواره با افراد نوآور در کسبوکارهای مورد نظرشان مشارکت داشتهام و به آنها در بررسی ارزش پیشنهادی کسبوکار همکاری کردهام؛ اما بسیاری از کارآفرینان به این دلیل دچار شکست میشوند که یک ارزش پیشنهادی موثر ارایه نمیکنند. اگر قصد دارید سفر خود را از «ایده» به سمت یک «شرکت موفق» آغاز کنید، ارزش پیشنهادی چشمگیر جزو ضروریات این سفر است.
در مفهوم ساده، ارزش پیشنهادی عبارت است از گزارهای که توضیح میدهد چه مزیتی را برای چه کسی و از طریق کدام روش منحصربهفرد ارایه میکنید. ارزش پیشنهادی، خریدار هدف شما را به همراه مشکلی که میتوانید برطرف کنید نشان میدهد و وجه تمایز شما را با دیگران مشخص میکند. زمانی که برای ایجاد یک ارزش پیشنهادی مجابکننده اقدام میکنید، چهار گام زیر را در نظر داشته باشید: تعریف، ارزیابی، اندازه گیری و ساختن
بر اساس آخرین گزارش سازمان آمار آمریکا، نرخ راهاندازی استارتآپها و کسبوکارهای کوچک کمتر از نرخ تعطیلی و از بین رفتن آنها است. ۴۰۰.۰۰۰ کسبوکار در مقابل ۴۷۰.۰۰۰ کسبوکار تعطیل شده به وجود آمدهاند و این از نظر استراتژیستهای اقتصادی نگرانکننده است.
در روزهای اولیه و حیاتی کسبوکار، استارتآپها با هزاران هزار مشکل مواجهاند که باید بر آنها غلبه کنند، مثل رقابت شدید بر سر مشتریان، بازار پول و سرمایه و سایر مشکلاتی که همواره ادامه دارند. درواقع شرکتها از این رقابت عقب میمانند. با آگاهی از این مشکلات قابل پیشبینی و درعینحال قابلاجتناب که بر رشد و توسعه شرکت اثر میگذارند، از تبدیلشدن شرکتتان به یک کسبوکار مرده متحرک اجتناب کنید.
بعضی از مردم تصور میکنند که مهمترین قسمت قیف هک رشد، بخش کسب یا جذب بازدیدکننده است، ولی واقعیت این است که جذب بازدیدکننده به وبسایت فقط گام اول است و شما باید روی گامها و مراحل دیگر قیف هم بهاندازهی مرحلهی اول تمرکز کنید.
فعالسازی عبارت است از فرآیند تبدیل کردن بازدیدکنندگان به کاربرانی که در وبسایت شما توقف میکنند و فعالیتی انجام میدهند. منظور از این فعالیت هر اقدامی نیست که کاربر انجام میدهد، بلکه همان اقدامی است که دقیقا منظور شماست: یعنی ارایهی آدرس ایمیلشان، خرید از شما، یا صرفا کلیک کردن روی یک قسمت.
این اقدام هم درست مانند مراحل دیگر قیف باید در تکتک مراحل به هر طریقی که به نظرتان میرسد ارزیابی شود. چراکه هر چه بیشتر ارزیابی کنید، کاربران خود را بهتر خواهید شناخت. با انجام این کار شاید بدانید چرا آنها سایت شما را ترک میکنند و چرا میمانند. شما برای افزایش تعداد کاربرانی که مدتی را در سایتتان توقف میکنند و میمانند به این اطلاعات نیاز دارید.
در قسمت زیر ده هک فعالسازی کاربر را مشاهده میکنید که به شما کمک خواهند کرد تا بازدیدکنندگان خود را بشناسید و نرخ خروج آنها را به حداقل برسانید.
بعضی از مردم تصور میکنند که مهمترین قسمت قیف هک رشد، بخش کسب یا جذب بازدیدکننده است، ولی واقعیت این است که جذب بازدیدکننده به وبسایت فقط گام اول است و شما باید روی گامها و مراحل دیگر قیف هم بهاندازهی مرحلهی اول تمرکز کنید.
فعالسازی عبارت است از فرآیند تبدیل کردن بازدیدکنندگان به کاربرانی که در وبسایت شما توقف میکنند و فعالیتی انجام میدهند. منظور از این فعالیت هر اقدامی نیست که کاربر انجام میدهد، بلکه همان اقدامی است که دقیقا منظور شماست: یعنی ارایهی آدرس ایمیلشان، خرید از شما، یا صرفا کلیک کردن روی یک قسمت.
این اقدام هم درست مانند مراحل دیگر قیف باید در تکتک مراحل به هر طریقی که به نظرتان میرسد ارزیابی شود. چراکه هر چه بیشتر ارزیابی کنید، کاربران خود را بهتر خواهید شناخت. با انجام این کار شاید بدانید چرا آنها سایت شما را ترک میکنند و چرا میمانند. شما برای افزایش تعداد کاربرانی که مدتی را در سایتتان توقف میکنند و میمانند به این اطلاعات نیاز دارید.
در بخش اول ده هک فعالسازی کاربر را بررسی کردیم، در این بخش نیز یازده هک فعالسازی کاربر باقیمانده را که به شما کمک خواهند کرد تا بازدیدکنندگان خود را بشناسید و نرخ خروج آنها را به حداقل برسانید را مشاهده میکنید.
یافتن کلمات مناسب، کلید تمایز و تفاوت وبلاگنویسان است و امروزه که تعداد وبلاگهای اینترنتی به بیش از ۱۵۲ میلیون میرسد، این تمایز میتواند موفقیت شما را رقم بزند. اگرچه نمیتوان انتظار داشت تکتک پستهای وبلاگ شما شاهکار باشند، اما میتوانید با هر کلمهای که مینویسید در وبلاگنویسی پیشرفت کنید. زمانی که از پی دی جیمز، نویسندهی انگلیسی داستانهای جنایی، در مورد راز و رمز موفقیت و کسب جایزه در نوشتن را پرسیدیم، جواب داد: «فقط برای نوشتن نقشه نکشید، بلکه بنویسید. ما فقط با نوشتن میتوانیم سبک خود را توسعه دهیم نه با فکر کردن دربارهی نوشتن.»
حالا ببینیم چگونه میتوانیم سبک خاص خود را توسعه دهیم و پست وبلاگ موثری بنویسیم که ما را به مخاطبانمان پیوند دهد؟
اگر برای افزایش ترافیک وبلاگ خود آمادگی لازم را دارید، در ادامه بخوانید که چگونه میتوان همواره یادداشتهای وبلاگ فوقالعاده نوشت.
جهان با عدمقطعیتهای بسیاری روبهرو است. این عدمقطعیتها از آشوبهای اجتماعی تا تغییرات روزافزون اقلیمی را در بر میگیرند. بهعنوانمثال؛ اقتصاد با چالشهای بزرگی ازجمله بحران بدهیهای عمومی در اروپا و خطر وصول نشدن بدهیهای بانکی در امریکا مواجه است. بازار کسبوکار با فراز و نشیبهای زیادی مثل از دست دادن شخصیتی بزرگ مانند استیو جابز و به وجود آمدن غولهای اقتصادی جدیدی چون آمازون (Amazon) و فیسبوک (Facebook) روبهرو است.
در میان این آشفتگیها، صاحبنظران تمایل دارند اینطور نتیجه بگیرند که تنها راهحل معقول، ریسکهای جسورانه است؛ یعنی مدلهای جدید کسبوکار که منطق صنعت را به چالش میکشند، محصولاتی که طبقهبندی محصولات را از بین میبرند و رقابت را به پایان میرساند؛ اما من به این باور رسیدهام که راه بهتر برای مقابله با این عدمقطعیتها، کارهای کوچکی است که بهخوبی نشان میدهند شما به چه چیزی اهمیت میدهید و به چه چیزی پایبند هستید. در جهانی که با بحران تعریف میشود، سخاوتمندی و اطمینان بخشی بسیار حائز اهمیت است.
ده قدم برای یافتن فرمول موفق کسب کاربر
اگر بهتازگی اپلیکیشن جدیدی را به بازار معرفی کرده باشید، در بعضی مواقع ممکن است تجربهی زیادی در توسعهی یک استراتژی UA (کسب کاربر) نداشته باشید. این دقیقا همان مسالهای است که در Peak Labs اتفاق افتاد. این گروه، اپلیکیشن cognitive brain training (آموزش شناختی مغز (یک نوع بازی فکری) را در سال ۲۰۱۴ وارد بازار کرد و به همین دلیل آدام توروسکی (Adam Turowski) را استخدام کردند تا استراتژی شرکت را پایهگذاری کند. از زمانی که این اپلیکیشن وارد بازار شد، رشد قابلتوجهی را تجربه کرد و دو بار هم بهعنوان بهترین اپلیکیشن فروشگاه معرفی شد. در آخرین گردهمایی London Growth Summit, آدام در مورد ۱۰ مرحله صحبت کرد که هنگام توسعهی فرمول موفق UA در شرکت Peak از آنها استفاده کرده بود.
تصمیمگیری صحیح، نوعی فرایند است. یاد بگیرید که چگونه در این مهارت بهتر شوید.
من طی ۲۸ زندگی روی این کره خاکی، ناخواسته تصمیمهای نامناسبی گرفتهام، اما تلاش میکنم هرروز تصمیمهای بهتری بگیرم. با دقت روی این جمله، مشخص میشود که تصمیمگیری مناسب، چه بزرگ و چه کوچک، به پیشنیازهای خاصی وابسته است. این ملاحظات بخصوص در مورد استارتآپها اهمیت ویژهای دارد، چراکه در استارتآپها، هنگام تصمیمگیری هیچوقت اطلاعات کاملی در دست نیست.
موفقیت یا شکست استارتآپها به هیچچیزی به اندازه مجموعه تصمیمهای کوچک، متوسط و بزرگی که میگیرید و به اجرا میگذارید وابسته نیست. اگر تعداد تصمیمهای درست شما از تعداد تصمیمهای نادرست شما بیشتر باشد، احتمال موفقیت استارتآپ شما بیشتر میشود. تجربه به من نشان داده که بهترین تصمیمگیریها در استارتآپ نتیجه فرایند تفکر است. این فرایند در زیر توضیح داده شده است:
هدف هر بازاریاب، برگزاری یک کمپین بازاریابی است که بتواند «ویروسی» شود. اما راز تبدیل کردن کمپین بازاریابی به یک کمپین «ویروسی» چیست؟ پاسخ این سوال بسیار پیچیده است. درواقع پیشبینی اینکه کدام کمپین ویروسی خواهد شد و کدام کمپین به نتیجه نخواهد رسید، غیرممکن است. اما برای افزایش شانس ویروسی شدن کمپین، مراحلی وجود دارد که اگر میخواهید یک کمپین بازاریابی ویروسی داشته باشید، میتوانید از آنها استفاده کنید.
۱ـ از عناصر دیداری استفاده کنید
تقریبا در تمامی موارد، محصولاتی ویروسی میشوند که از نظر شکل ظاهری و دیداری، جذابیت دارند. بنابراین افزودن تصاویر و کلیپهای ویدیویی، یکی از اولین اقداماتی است که برای داشتن یک کمپین بازاریابی ویروسی باید انجام دهید. حتی اگر اکثر پیامهای شما بهصورت متن هستند، یک تصویر یا ویدیوی جذاب در کنار آن قرار دهید. هنگام انتخاب این عناصر دیداری، ابتدا از تناسب آن با برند خود اطمینان حاصل کنید. هرگز از تصویر یا کلیپی که به برند شما آسیب میزند استفاده نکنید. همچنین باید از تصاویر و کلیپهایی استفاده کنید که ارزش ویروسی شدن را داشته باشند. بنابراین سعی کنید از موارد جالب، آموزنده و حیرتانگیز استفاده کنید. هر چه این عناصر جذابتر باشند، احتمال اینکه به اشتراک گذاشته شوند بیشتر میشود.
بیشتر افراد نمیتوانند توضیح دهند شرکتشان چهکاری انجام میدهد؛ یعنی نمیتوانند ارزش پیشنهادی خود را توصیف کنند. بهترین راه برای اینکه کارمندان و تیم مدیریت با عملکرد شرکت همراستا شوند این است که بدانند شرکت سعی دارد چه مزایایی را به مشتریان ارایه دهد. فرض کنید که تنها چهار مزیت مهم برای مشتریان وجود دارد و درنتیجه تنها چهار نوع ارزش پیشنهادی را میتوان به آنها ارایه کرد:
۱ـ بهترین کیفیت
ریچارد برانسون (Richard Branson) میگوید: بهترین بودن در یک زمینه، مدل کسبوکار بسیار خوبی است. من هم با ایشان موافق هستم. برندهایی را در نظر بگیرید که استانداردی را تدوین کردهاند، مانند چوب بیسبال Louisville یا رنگهای Benjamin Moore و ویولون Stradivarius. حتی اگر ورزشکاری حرفهای نباشید بازهم از تاریخچهی ۱۲۵ ساله شرکت Louisville Slugger مطلع هستید. افسانهی ویولونهای Stradivarius را همه میدانند، حتی اگر جزو طرفداران پر و پا قرص موسیقی کلاسیک نباشند. برندهایی که استانداردهایی را تدوین میکنند گاهی جزو برندهای لوکس هستند، ولی لزوما اینگونه نیست. برای آنکه استانداردی در برترین سطح ایجاد کنید، نیازی نیست لوکس باشید. برندهایی مانند Benjamin Moore کیفیت را در حیطهی کاری خود تعریف کردهاند و این جایگاهی مناسب و مطلوب است و ارزش پیشنهادی کارآمدی محسوب میشود.
هیچ راهی در آمادگی کامل برای آینده کسبوکار وجود ندارد. تنها کاری که میتوانید انجام دهید این است که به روز باشید، از روندهای روز آگاه باشید، روابط باکیفیتی را ایجاد کنید و از همه مهمتر، به گمانه زنی و تصورات تکیه نکنید.
اگر شما هم چندین دهه در کسبوکار تجربه داشته باشید، حتما میدانید که شرایط تغییر میکنند و وقایع غیرقابل پیشبینی رخ میدهند. اگرچه نمیتوانید آینده را ببینید، اما میتوانید انتخابهای هوشمندانهای داشته باشید تا برای آن کاملا آماده شوید. این کار نهتنها باعث آرامش ذهنی شما میشود، بلکه به شما امکان میدهد به هنگام بروز ناگهانی مشکلات، واکنش سریعتر و موثرتری داشته باشید.