بازاریابی ایمیلی با کسب اجازه از دریافتکننده ایمیل، بازده سرمایهگذاری بیشتری نسبت به ارسال ایمیلهای ناخواسته، ایمیلهای مستقیم یا تبلیغات به شیوهی سنتی داشته و انقلابی در شیوه کسبوکار ایجاد کرده است. مطالعات نشان میدهند که بازاریابی ایمیلی، به پشتوانهی نتایج قابلاندازهگیری، ابزار بازاریابی مورد انتخاب کسبوکارهایی است که به دنبال جذب، حفظ و افزایش تعداد مشتریان وفادار هستند. در سرتاسر جهان کسبوکارها از بازاریابی ایمیلی برای هدفهای زیر استفاده میکنند:
• بالا بردن آمار فروش
• تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان بالقوه
• تقویت روابط
• افزایش ترافیک وبسایت
• ایجاد وفاداری به برند
همزمان با افزایش محبوبیت بازاریابی ایمیلی با اجازهی دریافتکننده، تعداد ایمیلهایی که در صندوقهای دریافت انباشته میشوند هم رو به افزایش گذاشته است. آیا شما برای اطمینان از اینکه ایمیلهایتان باز میشوند، خوانده میشوند و به آنها پاسخ داده میشود، هر آنچه در توان دارید انجام میدهید؟ اگرچه هیچکس بهخوبی شما کسبوکارتان را نمیشناسد، در بخش دوم این مقاله ۱۵ نکته باقیمانده برای دریافت بیشترین نتیجهی ممکن از بازاریابی ایمیلی آورده شده است:
۲۰- در همان قسمت عنوان ایمیل، خواننده را ترغیب به اشتراکگذاری آن کنید. انجمن بازاریابی تعاملی (AIM) همواره در پایان عنوان خبرنامههایشان عبارت «لطفا فوروارد کنید» را اضافه میکنند؛ و در گزارش خود اعلام کردهاند که این کار تیراژ آنها را به بیش از دو برابر رسانده است!
۲۱- تکتک پیغامها را شخصیسازی کنید تا شاهد رشد تعداد پاسخهایی باشید که دریافت خواهید کرد. حداقل کاری که میتوانید انجام دهید این است که همیشه نام دریافتکننده را قید کنید.
۲۲- متن پیغامهایتان را بر مبنای علایق و سرگرمیهای مشتریانتان تنظیم کنید. از آنها بپرسید دوست دارند بیشتر راجع به چه چیزهایی بشنوند: پیشنهادهای ویژه، خدمات جدید و ... .
برای ایمیلهایتان قالب مناسب انتخاب کنید.
پس از انتخاب محتوای مناسب، باید آن را به شیوهای درست ارائه دهید.
۲۳- HTML و پیامهای چند رسانهای که شامل پیامهای صوتی، ویدئو یا انیمیشن باشند، نرخ دریافت پاسخ به ایمیلها را بسیار بالا میبرند؛ اما هنوز هم نباید نسخههای نوشتاری را حذف کرد. چراکه بعضی افراد آن را ترجیح میدهند و یا فقط امکان دریافت نوشتار را دارند.
۲۴- همیشه جدولی حاوی لینک دسترسی به مطالب مختلف را در ابتدای پیغام خود قرار دهید تا خواننده بتواند بر روی مطلب موردنظرش کلیک یا اسکرول کند. مطالعات نشان دادهاند که بیشتر مردم، اگر در صفحهی اول چیزی توجهشان را جلب نکند، صفحات دیگر را نگاه نمیکنند. پس یک دلیل خوب برای دیدن باقی مطالب به مخاطبان خود بدهید.
۲۵- در پیامهای صرفا نوشتاری، از لیستهای نشانهدار (bullet point) یا شمارهدار، همچنین از فاصلههای سفید، زیاد استفاده کنید.
۲۶-از سبک نوشتاری با حروف بزرگ (در انگلیسی) و یا نوشتار ایتالیک کمتر استفاده کنید زیرا خواندن آنها دشوار است.
۲۷-ستونهای متنی را تا حد امکان باریکتر کنید تا مرور مطالب برای خوانندگان راحتتر باشد.
۲۸-پیغام خود را برای امتحان به تعدادی از حسابهای کاربری مختلف بفرستید تا مطمئن شوید که در اپلیکیشنهای اصلی و عمده ایمیل، ازجمله یاهو میل، جی میل و ... پیغام شما درست دیده میشود.
۲۹-در نظر داشته باشید پیغامتان را در همان قالبی بنویسید که مخاطب روی صفحهاش آن را باز خواهد کرد؛ بدین ترتیب همان چیزی را میبینید که مخاطب میبیند. در ایمیلهای نوشتاری، فونت مناسب را انتخاب کنید و اندازهی آن را ۱۰ و طول سطر را ۶۰ کاراکتر در نظر بگیرید.
۳۰-اگر خبرنامه شما بیشازحد طولانی نباشد، بهاحتمالزیاد دریافتکنندگان، آن را بر روی صفحهی نمایشگر خود خواهند خواند. وظیفهی شما این است که خواندن آن را تا حد امکان آسانتر کنید. برای سرفصلها از فونتهای بزرگ و سیاه استفاده کنید تا بهسرعت بتوان آنها را مرور کرد.
به دنبال نتایج قابلاندازهگیری باشید.
کلید موفقیت در این است که بتوانید نتایج بازاریابی ایمیلیتان را برآورد کنید. این کار به شما امکان میدهد تا بفهمید کدامیک از کارهای شما نتیجهبخش بودهاند و کدام نه. بدین ترتیب میتوانید در هر کمپین ایمیلی بهتر از قبل عمل کنید.
۳۱- جمعآوری نتایج از طریق لینکهای قابل رهگیری و همچنین دسترسی سریع به گزارشها و آمارها، به شما کمک میکند تا بفهمید چهکاری نتیجه بخش است و چهکاری نه.
۳۲- از عنوانهای ایمیل مختلف، نسخههای متفاوت، پیشنهادات متنوع، طراحیهای خلاقانه و ... استفاده کنید. نتایج بلادرنگ را بررسی کنید تا ببینید کدامیک از اینها نرخ پاسخدهی بالاتری ایجاد کردهاند. میتوانید با استفاده از تست A/B، مشتریانتان را به دو زیرگروه متفاوت تقسیم کنید و با ارسال ایمیلهای جداگانه ببینید کدام دسته از ایمیلها موفقتر هستند. سپس اصلاحات لازم را انجام داده و مجدداً ایمیلهای موفق را برای گروه وسیعتری از مشتریانتان بفرستید تا نتایج بهتری به دست آورید.
۳۳-در هنگام ارسال پیغام به مجموعهای از کمپینهای ایمیل، بهمحض تحلیل نتایج اولین کمپین، از آن برای اصلاح پیغامهای بعدی استفاده کنید.
۳۴- مهمتر از همه، از زمانتان برای آشنایی بیشتر با ایمیل بهعنوان یک ابزار بازاریابی استفاده کنید. همواره نتایج را تحلیل کنید و به راههای جدیدی فکر کنید که از طریق آنها بتوانید برای مشتریان و اعضای شرکت خود ارزشآفرینی کنید.