بازاریابی ایمیلی با کسب اجازه از دریافتکننده ایمیل، بازده سرمایهگذاری بیشتری نسبت به ارسال ایمیلهای ناخواسته، ایمیلهای مستقیم یا تبلیغات به شیوهی سنتی داشته و انقلابی در شیوه کسبوکار ایجاد کرده است. مطالعات نشان میدهند که بازاریابی ایمیلی، به پشتوانهی نتایج قابلاندازهگیری، ابزار بازاریابی مورد انتخاب کسبوکارهایی است که به دنبال جذب، حفظ و افزایش تعداد مشتریان وفادار هستند. در سرتاسر جهان کسبوکارها از بازاریابی ایمیلی برای هدفهای زیر استفاده میکنند:
• بالا بردن آمار فروش
• تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان بالقوه
• تقویت روابط
• افزایش ترافیک وبسایت
• ایجاد وفاداری به برند
همزمان با افزایش محبوبیت بازاریابی ایمیلی با اجازهی دریافتکننده، تعداد ایمیلهایی که در صندوقهای دریافت انباشته میشوند هم رو به افزایش گذاشته است. آیا شما برای اطمینان از اینکه ایمیلهایتان باز میشوند، خوانده میشوند و به آنها پاسخ داده میشود، هر آنچه در توان دارید انجام میدهید؟ اگرچه هیچکس بهخوبی شما کسبوکارتان را نمیشناسد، امّا در اینجا ۱۹ نکته برای دریافت بیشترین نتیجهی ممکن از بازاریابی ایمیلی آورده شده است:
مخاطب خود را بشناسید.
ممکن است بهترین پیغام دنیا در ایمیل شما نوشته شده باشد؛ ولی اگر این پیغام، مناسب مخاطبتان نباشد هیچ فایدهای نخواهد داشت.
۱-گام اول، ایجاد یک فهرست از مخاطبانی است که به شما اجازهی ارسال ایمیل میدهند.
۲- در ازای دریافت اطلاعات تماس، یک پیشنهاد ارزشمند به مشتری ارائه کنید. مثل خبرنامه، سمینار رایگان یا اطلاعات تکمیلی درباره محصولات و خدماتتان.
۳-در هنگام جمعآوری اطلاعات تماس، فقط و فقط اطلاعاتی را درخواست کنید که واقعاً به آن نیاز دارید. درخواست اطلاعات غیرضروری، مشتری را میرنجاند و ممکن است مانع از ثبتنام او شود.
۴-حتماً در تمام کمپینهای ایمیلی خود، گزینهی لغو اشتراک را پیشبینی کنید؛ ارسال ایمیلهای ناخواسته یا هرزنامهها، به اعتبار کاری شما لطمه خواهد زد.
۵- فهرست مخاطبانتان را بهگونهای مدیریت کنید که بتوانید به درخواستهای اطلاعات بیشتر یا لغو اشتراک بهصورت سریع و موثر پاسخ بدهید.
۶-ازآنجاکه آدرسهای ایمیل مدام تغییر میکنند، پس از هر کمپین ایمیلی، لیست خود را بهروز کرده و آدرسهای نادرست یا پاک شده را حذف کنید.
۷-یک توضیح مختصر و مفید از سیاستهای حفظ حریم خصوصی تهیه کنید که جزئیات نحوهی رفتار شما با اطلاعات شخصی مشتریان را نشان دهد و حتماً در هر ایمیلی که ارسال میکنید، یک لینک برای آن بگذارید.
۸-به سیاستهای حفظ حریم شخصی احترام بگذارید و هیچگاه اجازه ندهید اعتماد مشتری خدشهدار شود.
محتوای پیغامتان را استادانه انتخاب کنید.
داشتن یک محتوای جذاب و ارزشمند، برای موفقیت هر کمپین ایمیلی حیاتی است.
۹-ببینید دیگران چه کار میکنند. چند دقیقه زمان بگذارید و برای دریافت خبرنامههای ایمیلی رقبایتان ثبتنام و تعدادی را بر اساس علایق شخصی خودتان و یا عناوینی که برایتان جالب است، انتخاب کنید.
۱۰-وقتی خبرنامههای اینترنتی شرکتهای دیگر را دریافت کردید، دقت کنید که چه چیز باعث میشود بعضی را بخوانید و بعضی را نخوانده پاک کنید.
۱۱-قبل از تولید محتوای ایمیلهای ارسالی، یک استراتژی بازاریابی برای خود داشته باشید که گویای اهداف و مقاصدتان باشد.
۱۲-از بازاریابی ایمیلی برای انجام همان کاری استفاده کنید که ایمیل به بهترین نحو آن را انجام میدهد: افزایش درآمد، تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان بالقوه، تقویت روابط با مشتریان، افزایش ترافیک وبسایت و ایجاد آگاهی از برند.
۱۳-حجم ایمیلتان را درست انتخاب کنید. تجربه نشان داده است که هرچه تعداد ایمیلهایی که میفرستید بیشتر باشد، به همان نسبت باید آنها را کوتاهتر بنویسید. مردم یک ایمیل کوتاه حاوی «نکتهی روز» را باز میکنند؛ ولی تقریباً هیچکس نمیخواهد هرروز ایمیلهای طولانیتر از این دریافت کند.
۱۴- سعی کنید ایمیلی که میفرستید فضایی شخصی و غیررسمی داشته باشد. خود را بهجای مشتری بگذارید و با لحنی محاورهای برایش بنویسید. مردم دوست دارند در پشت نقاب کاری شرکتهای بزرگ، چهرههای واقعی و ارتباطات انسانی ببینند.
۱۵-مردم به ایمیلهایی بهتر پاسخ میدهند که توسط یک فرد خاص در یک شرکت نوشته شده باشد؛ فردی که بهمرور بتوان او را شناخت. این کار، قسمتی از فرآیند ایجاد ارتباط با مشتری است.
۱۶-به قسمت «فرستنده» ایمیلتان جنبهی شخصی بدهید و مشخص کنید که ایمیل از طرف چه کسی است.
۱۷-در عنوان ایمیل از واژه «رایگان» استفاده نکنید. چراکه این واژه بهدفعات زیاد در ایمیلهای تجاری اسپم یا تبلیغات وبسایتهای غیراخلاقی به کار میرود.
۱۸-در نوشتن عنوان ایمیل صادق باشید و مطمئن شوید که نشاندهندهی محتوای آن باشد؛ همچنین یک مزیت مشخص در آن بگنجانید که دریافتکننده را وادار به باز کردن ایمیل کند. تنها ایمیلهایی که ارزشمند باشند و عنوانی مرتبط با موضوع داشته، باز و خوانده میشوند.
۱۹-برای ایمیل خود عنوانی انتخاب کنید که توجه مخاطب را جلب کند. از عناوین مبهم مانند «خبرنامهی شهریورماه» پرهیز کنید. در عوض، یک عنوان یا سرفصل جذاب از مطالب خبرنامه را انتخاب کنید و در عنوان ایمیل از آن استفاده کنید. عناوینی مانند: «بهترین شیوههای بازاریابی ایمیلی» و یا «در این شماره میخوانید: مصاحبهی اختصاصی با کسبوکار ...» مناسب هستند!