در حال حاضر دو مورد از رایجترین روندها در بازاریابی، هک رشد و بازاریابی محتوایی هستند.
هک رشد یک تکنیک بازاریابی است که برای رشد سریع محصولات یا خدمات استفاده میشود. بازاریابی محتوایی هم با رشد ارتباط دارد. شما به این دلیل محتوا تولید میکنید که قصد دارید ترافیک سایت خود را افزایش دهید و به افراد بیشتری دسترسی داشته باشید.
اگر برنامهی بازاریابی کسبوکارتان شامل هر یک از این دو مورد باشد، احتمالا شاهد نتایج امیدبخشی بودهاید... پس چرا آن را تا یک مرحلهی دیگر پیش نمیبرید؟ اگر راهی برای به کار گیری اصول هک رشد در محتوای شما وجود داشته باشد که به رشد سریع ترافیک سایت منجر شود چه طور؟
راهی برای این کار وجود دارد. راهی که «هک محتوا» نامیده میشود.
در ادامه ۹ روش را معرفی میکنیم که میتوانید ترفندهای هک رشد را در فعالیتهایی که برای بازاریابی محتوایی انجام میدهید به کار گیرید تا رشد سریع و چشمگیری داشته باشید.
۱- تگهای OpenGraph خود را منظم کنید
تقریبا همهی شبکههای اجتماعی از تگهای HTML تعبیه شدهOpenGraph استفاده میکنند تا پیشنمایش لینکها را به نحوی ایجاد کنند که خوانندگان بتوانند قبل از اینکه برای خواندن پست روی آن کلیک کنند، محتوای صفحه را مشاهده کنند.
پیشنمایشها با استفاده از بخش کوچکی از کد متاتگ (meta-tag) ایجاد میشوند که در بخش <head> صفحهی HTML شما قرار دارد. این کدهای کوتاه و ساده تعیین میکنند که شبکهی اجتماعی به هنگام ارائهی پست چه تصویر، عنوان و توضیحی را به کار بگیرد.
- Facebook OpenGraph Debugger
- Twitter Hovercard Validator
- Google+ Structured Data Testing Tool
- Pinterest Rich Pins Validator
پیکربندی و تست تگها ممکن است به مدتزمانی برای انجام کارهای فنی احتیاج داشته باشد، اما ارزشاش را دارد. تگهای OpenGraph میتوانند به بهبود نرخ کلیک سایت شما کمک کنند.
اگر از وردپرس (WordPress) استفاده میکنید، پلاگین بهینهسازی موتور جستجوی وردپرس، که توسط Yoast ایجاد شده است، کار فوقالعادهای انجام میدهد که در تمامی شبکههای اصلی کارآیی دارد.
اگر هیچ ابزاری در اختیارتان نبود میتوانید با استفاده از ابزارهای کاربردی زیر بسنجید که
پیشنمایش لینکتان چگونه به نظر میرسد:
- Facebook OpenGraph Debugger
- Twitter Hovercard Validator
- Google+ Structured Data Testing Tool
- Pinterest Rich Pins Validator
۲- از microdata و rich snippets استفاده کنید
بیشتر ما از قابلیت Google Authorship مطلع هستیم. بر اساس این قابلیت، تصویر پروفایل نویسنده در کنار نتایج جستجو نمایش داده میشود. ثابت شده است که این تصاویر کوچک توجه و نرخ کلیک را افزایش میدهد، اما فرصتها به همین محدود نمیشود.
Microdataها چند خط متن هستند که زیر هر کدام از نتایج جستجو نمایش داده میشود. آنها به این علت توسط گوگل طراحی شدهاند که تا حدی به کاربران اطلاع دهند در آن صفحه چه محتوایی هست و چه ارتباطی با جستجوی آنها دارد.
rich snippetها چند ویژگی دیگر هم برای شما فراهم میکنند تا خوانندگان شما را متقاعد کنند که لینک شما ارزش کلیک کردن دارد.
خوشبختانه، اگر در HTML مهارت داشته باشید، میتوانید آنچه در این قطعات مشاهده میشود را کنترل کنید. این موضوع پیشرفتهای است، اما اگر میخواهید محتوای خود را جذابتر کنید ارزش بررسی کردن دارد.
همچنین گوگل دارای دو ابزار فوقالعاده برای به کار گرفتن rich snippets شما است. اول با استفاده از ابزار «Structured Data Testing Tool» که رایگان است، دادههای فعلی خود را آزمایش کنید. برای تسهیل اصلاح و تغییر HTML خود میتوانید به Structured Data Markup Helper مراجعه کنید. از اینکه این کار چهقدر آسان است تعجب خواهید کرد.
۳-دادههای کسبوکار خود را با خوانندگانتان به اشتراک بگذارید
کاربران عاشق داستان هستند و حتی از آن هم مهمتر، آنها عاشق این هستند که داستانهای جذاب را با دوستانشان به اشتراک بگذارند. Groove، استارتآپ نرمافزار پشتیبانی فنی، این واقعیت را وقتی فراگرفت که دوباره وبلاگ خود را راهاندازی کرد تا داستان خود را در مقام استارتآپی روایت کند که قصد داشت درآمد خود را از ۳۰ هزار دلار در ماه به بیش از ۱۰۰ هزار دلار در ماه افزایش دهد.
Buffer، (برنامهی به اشتراکگذاری اجتماعی)، شرکت دیگری است که با هک محتوایی که بر اساس دادههای کسبوکار شرکت ایجاد شده داستان خود را منتشر کرده است. Buffer از روایت ماجرای استارتآپ خود فراتر رفته، و همهی جزئیات کسبوکارشان را بر روی وبسایت به اشتراک گذاشته است؛ ازجمله حقوق کارکنان.
Buffer Open Blog بهصورت هفتگی محتوایی را دربارهی کسبوکارشان ارائه میدهد، ازجمله درآمد اعضایشان، ترافیک سایت و معیارهای اصلیای که در ارتباط با کسبوکار آنها وجود دارد.
در حالی که بعضی از افراد این استراتژی را افراطی میدانند، دیگران آن را هک محتوایی بینظیری میدانند.
Buffer با به اشتراک گذاشتن محتوای پایگاه دادهای که درون سازمان خود از آن استفاده میکنند، دادههای خود را در اختیار مخاطبان متفاوتی قرار داده و منبع ترافیک کاملا متفاوتی ایجاد کرده است. بیشک، موانع روانیای برای عمومی ساختن دادههای «شخصی» وجود دارد، اما خوانندگان شما قدردان شفافیت و صداقت شما خواهند بود.
۴- کاری کنید که محتوای سایت شما سریعتر بارگذاری شود
ما بهندرت سرعت سایت و ترافیک را با هم برابر میگیریم، اما درواقع این دو مورد به هم مرتبط هستند.
مت کاتس (Matt Cutts)، یکی از سخنگویان رسمی Google Search، بهوضوح گفته است که سرعت سایت یکی از عواملی است که گوگل از آن برای تعیین رتبهبندی جستجو استفاده میکند. علاوه بر این، بازدیدکنندگان معمول وبسایتها اگر احساس کنند نیازهایشان مطرح نشده است، بعد از ۱۰ تا ۲۰ ثانیه وبسایت شما را ترک میکنند. شما که قصد ندارید این زمان برای بارگذاری وبسایتتان هدر شود، درست است؟
یک جای عالی برای شروع، راهنمای گوگل دربارهی فعالیتهای موفقیتآمیز درزمینهی وب است که در آن تعدادی از کارهایی که میتوانید برای بهینهسازی سرعت سایتتان انجام دهید توضیح داده شده است.
اگر برای مدیریت سایتتان از وردپرس استفاده میکنید، حتما برای تغییر اندازهی تصاویر از پلاگینهایی مثل W3 Total Cache و Hammy استفاده کنید.
بهینهسازی سرعت سایت ممکن است قدری پیچیده باشد، اما قطعا قابل انجام میشود. فروشگاه آنلاین Schopzilla زمان بارگذاری صفحات خود را از هفت ثانیه به دو ثانیه کاهش داده است و شاهد ۲۵% افزایش در بازدید صفحات و ۷ تا ۱۲ درصد افزایش درآمد بوده است. این نتیجه برای زمان کوتاهی که صرف عملکرد داخلی آن شده است، نتیجهی بدی نیست.
۵- برای محتوای قدیمی دوباره هدفگذاری کنید
یک روش عالی برای تداوم بخشیدن به طول عمر محتوای همیشه سبزتان (محتوایی که در طول زمان همچنان جذاب و جالب باشد) این است که آن را بهایمیل سادهای تبدیل کنید که بهصورت خودکار پاسخگو است و در فواصل زمانی مختلف برای مشترکان فرستاده میشود.
با استفاده دوباره از محتوای قدیمی، ما شاهد هزاران به اشتراکگذاری جدید بودهایم.
برای مثال، ما مجموعهای از بهترین پستهای وبلاگمان را برای دورهی شش نکتهی بازاریابی دوباره منظم و در بسته بندیای جدید ارائه کردهایم.
راحتترین کار برای شروع، انتخاب موضوعی رایج در وبلاگ خود و پیدا کردن گروهی از پستهای مرتبط با آن است. سپس این پستها را در حساب پاسخ خودکار ایمیلتان قرار دهید تا در فواصل زمانی مختلف برای مشترکانتان فرستاده شوند.
یک صفحهی فرود اختصاصی برای این محتوا ایجاد و برای آن تبلیغ کنید. به زودی خواهید دید که این پاسخهای خودکار نتیجه بخش هستند و برای سایت شما ترافیک ایجاد میکنند.
۶- محتوای خود را دوباره روی Medium منتشر کنید
Medium به دلیل شهرتی که در جامعه دارد، در دنیای انتشار محتوا تحول عظیمی ایجاد کرده است. رابط فوقالعادهی آن شما را قادر میسازد با بسیاری از نویسندگان سطح بالا همکاری کنید و در کنار آنها به نوشتن مشغول باشید.
همچنین فضای عالیای است که شما هرچند وقت یک بار دوباره محتوای خود را در آن منتشر کنید. Buffer بهتازگی از پلتفرم Medium استفاده کرده است تا محتوای جدید و قدیمی خود را به اشتراک بگذارد. ازآنجاکه دربارهی این مسئله کنجکاو بودیم، تصمیم گرفتیم خودمان این روش را بررسی کنیم.
بعد از امتحان کردن آن بر روی یکی از پستهای اخیرمان، با خرسندی متوجه شدیم که به اشتراک گذاشتن پست بر روی Medium به ۱۴۴ بازدید بیشتر منجر شد. این نتیجهی بدی برای چنین تلاش کوچکی نبود.
۷- محتوای خود را بیش از یک بار در رسانههای اجتماعی ترویج کنید
به اشتراک گذاشتن چندباره محتوایتان در رسانههای اجتماعی فعالیتی دو قطبی است.
تبلیغ تکراری برای بعضی از افراد چندان هم ناراحتکننده نیست. مدتی پیش، من استراتژی استارتآپام را برای ترویج محتوای وبلاگ در رسانههای جمعی به اشتراک گذاشتم.
حدس بزنید به خاطر این کار چند شکایت دریافت کردیم؟
هیچ شکایتی.
واقعیت این است که برای هیچکس اهمیت ندارد که شما محتوای خود را بیش از یک بار منتشر میکنید، یا حتی متوجه این موضوع نمیشود، مگر اینکه مثل کسی که اسپم تولید میکند رفتار کنید. شما نباید پیامهایتان را در دورههای متوالی نزدیک به هم ارسال کنید، به همین دلیل باید برنامهای برای حسابهای رسانههای اجتماعی خود ایجاد کنید. برنامهای که بهخوبی اجرا شود ممکن است به این صورت باشد:
۱- پیام اجتماعی زمانی فرستاده میشود که پست وبلاگ منتشر میشود
۲-پیامهای اجتماعی بیشتری که در ۲ تا ۳ ساعت آینده برای مشتریان ارسال میشوند.
۳- پیامهایی که دوباره روز بعد در کانالهای اجتماعی مناسب به اشتراک گذاشته میشوند.
۴- دستههای دیگری از پیامها که از قبل برنامهریزی شده و در هفتهی بعدی فرستاده میشوند.
۵- پیامهای اجتماعی بیشتری که برای ماه بعدی از قبل برنامهریزی میشوند.
۶- میتوان در صورت تمایل پیامهای دیگری را هم برای سه ماه بعدی یا بعدازآن از قبل برنامهریزی کرد.
۸- یک تقویم برای وبلاگنویسی مهمان ایجاد کنید
ممکن است اخیرا شنیده باشید که وبلاگنویسی مهمان منسوخ شده است، اما اینطور نیست.
وبلاگنویسی مهمان یک هک قدیمی محتوا است و احتمالا بهعنوان ابزاری برای ایجاد لینک منسوخ شده است. با وجود این، بهعنوان راهی برای ایجاد اعتماد و آگاهی برای برند شخصیتان، هنوز تا حد زیادی قابل استفاده است. وبلاگنویسی مهمان هنوز روش قدرتمندی برای تبلیغ و شبکهسازی حرفهای است، البته اگر از آن بهدرستی استفاده کنید.
ما از همان ابتدا در استارتآپمان، کمپین وبلاگنویسی مهمان را داشتهایم و روزی نبوده که شاهد نتایج آن نباشیم. بسیاری از مراجعان برتر ما از پستهای مهمان میآیند.
علاوه بر این، نوشتن پستهایی بهصورت مهمان به ما کمک میکند در فضای آنلاین تأثیرگذار باشیم. برای مثال، این پست در Unbounce از چند هفتهی پیش تاکنون هزاران توئیت، اشتراک گذاری، فالور جدید در رسانههای اجتماعی و مشترک ایمیلی به همراه داشته است.
وبلاگنویسی مهمان هنوز راهی مرسوم برای هک رشد بازاریابی محتوایی شماست، البته تا وقتیکه شما آن را بهمنظور تأثیرگذاری انجام دهید نه برای بهینهسازی رتبه در موتورهای جستجو.
۹- بدانید که بازاریابی محتوا چه هست و چه نیست
همه میدانند که بازاریابی محتوایی اگر بهخوبی انجام شود منجر به افزایش ترافیک میشود، اما این فرایند یک شبه انجام نخواهد شد.
به دست آوردن بهترین نتیجه از هر بخش محتوایی که تولید کردهاید برای شروع فوقالعاده است، اما باید این را هم در نظر داشته باشید که بازاریابی محتوایی زمان میبرد.
اشتباهات بسیار رایج بازاریابی محتوا
شرکت Rand Fishkin of Moz بهتازگی بهترین پاسخ را برای این مسئله یافته است.
بازاریابی محتوایی بدین معنا نیست که کاربری را یک بار به وبسایت خود بیاورید و بلافاصله او را به مشتری تبدیل کنید؛ بلکه بدین معناست که افراد را بارها و بارها به سایت خود برگردانید. بازاریابی محتوا به معنی ایجاد اعتماد بین شما و مخاطبانتان و حفظ کسبوکار با آنها در درازمدت است.
یکی از بزرگترین هکهای محتوا در تمام تاریخ این بوده است که بهترین محتوایی که میتوانید را تولید کنید؛ محتوایی که از هر محتوای دیگری که هر کسی قبلا تولید کرده است بهتر باشد.
قبل از اینکه بخش دیگری از محتوایتان را تولید کنید، اول دربارهی رقبایتآنقدری تحقیق کنید.
ده نتیجهی اول جستجو دربارهی موضوع شما کداماند؟
چهطور محتوای شما میتواند بهتر باشد؟ باکلمات بیشتر؟عمق بیشتر؟ ویدئو و تصاویر بیشتر؟
هک محتوا کلک و بازی نیست. بعضی از اوقات هک محتوا فقط به معنی کار بیشتر با کیبورد است. هدف تلاشهای شما برای هک محتوا باید محتوای با کیفیت باشد. در این صورت جذب ترافیک بسیار زیاد قطعی خواهد بود، حتی اگر در درازمدت باشد.