استراتژی کسب کاربر همان نیروی محرکی است که در پس تمامی اپلیکیشنهای موفق وجود دارد. برای آنکه درآمد داشته باشید و بازی یا اپلیکیشن خود را به فروش برسانید به کاربر نیاز دارید. همچنین تعداد مناسب کاربر به معنی ایجاد تایید اجتماعی است و کاربران بالقوه در زمان دانلود، به این معیار توجه میکنند.
در حال حاضر کسب کاربر هرروز دشوارتر و دشوارتر میشود. تولیدکنندگان اپلیکیشنها هرروز تعداد بیشتری از اپلیکیشنهایشان را در iOS App Store و Google Play Store به نمایش میگذارند. این افزایش رقابت بدین معناست که باید از بهترین استراتژی ممکن برای کسب کاربر استفاده کنید؛ اما توسعهی این استراتژیها اغلب وقتگیر است و باید تماموقت خود را صرف آنها کنید. یادتان باشد بازیها و اپلیکیشنهای موفق، بهصورت اتفاقی ظاهر نمیشوند.
گلچینی از بهترین روشهای رایگان برای کسب کاربر
۱ ـ پیامی برای کاربران داشته باشید.
آیا تابهحال پیام مجذوبکنندهای برای کاربران خود ایجاد کردهاید؟ آیا کاربران شما انگیزهای برای گوش دادن به پیام شما دارند؟ این نقطهی شروع استراتژی جذب کاربر است. باید پیامی به کاربران بدهید. از همه مهمتر اینکه آن پیام باید با مخاطب هدف شما تناسب داشته باشد.
لازم است تجربهی استفاده از بازی یا اپلیکیشن خود را با مخاطبتان ـ حتی پیش از آنکه از آنها استفاده کنند ـ به اشتراک بگذارید. برای خلق چنین تجربهای، داشتن پیام جذاب شرط اول است. چه راهی برای جذب کاربر از این بهتر که اجازه دهید بهطور رایگان، بازی یا اپلیکیشن شما را تجربه کنند؟
۲ ـ صفحات App Store خود را بهینهسازی کنید
صفحات App Store، خواه iOS باشند یا Google Play، صفحات جدیدی برای خرید هستند. این صفحات اولین چیزی هستند که کاربران بر اساس آنها در مورد شما قضاوت میکنند، بنابراین شکل ظاهری صفحات شما باید خوب باشد. آیا اپلیکیشن شما نام مناسبی دارد؟ آیکون شما روی تلفنهای همراه به چه شکلی دیده میشود؟ آیا برای سئو از کلیدواژهها استفاده کردهاید؟
اینها عواملی هستند که اهمیت بسیاری دارند. کاربران باید بتوانند بازی شما را پیدا کنند و تحت تاثیر صفحهی App Store شما قرار گیرند. برای آنکه کاربران برای دانلود ترغیب شوند، صفحهی App Store باید خوب طراحی شده باشد.
۳ ـ دسترسی به کاربران را بهینه کنید
فرض کنید که بازی یا اپلیکیش شما آماده است و حالا فقط منتظر کاربر هستید؛ اما بازاری که کاربران شما از آنجا سرچشمه میگیرند کجاست؟ بهینهسازی دسترسی یعنی انتخاب بازاری برای بازی یا اپلیکیشن خود که بتوان در آن موفق شد. آیا اپلیکیشن شما در بازار فعلی میتواند به یکی از ده اپلیکیشن برتر تبدیل شوید؟ یا آنکه بهتر است وارد بازارهای نوظهوری شوید؟
بعدازآنکه بازار مناسب را انتخاب و اندازهی آن را تعیین کردید، جذب کاربر سادهتر میشود. بهینهسازی دسترسی، ابزار قدرتمند و رایگانی برای بهبود استراتژی جذب کاربر است.
۴ ـ با طیف وسیعی از کانالهای جذب، کارتان را شروع کنید
هنگام عرضه یک اپلیکیشن، باید تا آنجا که میتوانید تور خود را برای جذب کاربر با وسعت بیشتری پهن کنید. تبلیغ برای اپلیکیشن در بیشترین کانالهای جذب ممکن به شما کمک میکند تا بهتر متوجه شوید کدام روش بیشترین کارآیی را دارد. بعد از مدتی میتوانید تنها روی کانالهای موفق تمرکز کنید. یکی از مزایای آن هم این است که بازی یا اپلیکیشن شما ممکن است در کانالهای جذب غیر سنتی موفق شود. موفقیت در این کانالها به معنی رقابت کمتر و توجه بیشتر به بازی یا اپلیکیشن شماست.
۵ ـ یک فهرست ایمیل تهیه کنید
هنوز هم ایمیل، کانال شمارهی یک بازاریابی برای کسبوکارهای آنلاین است. ایمیل در مقایسه با دیگر روشهای بازاریابی آنلاین مزایای بیشتری دارد و میتوانید بهطور رایگان از آن استفاده کنید. سایتهایی مانند MailChimp به شما اجازه میدهند تا یک فهرست ایمیل داشته باشید و از آن برای تماس با کاربران استفاده کنید.
زمانی که محصولی را بهروزرسانی میکنید به کاربران اطلاع دهید یا برایشان پیامهای هدفمند ارسال کنید. میتوانید ایمیلهایی برایشان ارسال کنید که آنها را ترغیب کند آن ایمیلها را برای دوستانشان هم بفرستند. بدین ترتیب کاربرانتان کار نماینده را برای شما انجام خواهند داد.
همچنین میتوانید برای بازیها و اپلیکیشنهای دیگری که ساختهاید هم تبلیغ کنید. یکی از مزایای فهرست ایمیل این است که کاربران هم میتوانند با شما در تماس باشند. این راه بسیار خوبی برای دریافت بازخورد و ارتقای بازی یا اپلیکیشن شماست.
۶ ـ از رسانههای اجتماعی استفاده کنید.
بعد از ایمیل، رسانههای اجتماعی بهترین ابزار برای دستیابی به کاربران هستند. رسانههای اجتماعی کانالهای خوبی برای استراتژی کسب کاربر محسوب میشوند، چراکه کاربران میتوانند بهسادگی اخبار و اطلاعات مرتبط با بازی یا اپلیکیش شما را با دوستانشان درآنجا به اشتراک بگذارند. همچنین استفاده از این رسانهها هزینهای ندارد و فقط باید کمی زمان برای آنها بگذارید. میتوانید از خدمات وب مانند Buffer استفاده کنید و ضمن زمانبندی، در چند دقیقه، کاری را انجام دهید که در غیر این صورت باید یک روز برای آن زمان صرف میکردید.
همچنین Buffer کانال بسیار خوبی برای به اشتراک گذاشتن تصاویر و کلیپهایی در مورد بازی یا اپلیکیشن شماست. بهعلاوه، میتوانید به روشی آشنا برای مردم، با کاربران فعلی و بالقوهی خود در تعامل باشید. داشتن روابط خوب با مشتریان در رسانههای اجتماعی میتواند انگیزهای برای کاربران بالقوه باشد که از بازی یا اپلیکیشن شما استفاده کنند.
۷ ـ ارزش طول عمر کاربران (LTV) را در نظر داشته باشید
LTV به شما نشان میدهد که هر کاربر چهقدر برای شما ارزش دارد. کسب کاربران ارزشمند یکی از مهمترین ابعاد استراتژیهای خوب کسب کاربر است. همه دوست دارند کاربران ارزشمندی داشته باشند، آن هم به تعداد زیاد!
نکتهی جالب این است که وقتی ارزش طول عمر یک کاربر را در نظر میگیرید، نیازی بهصرف هزینه ندارید. بلکه فقط باید کسب درآمد از طریق آن کاربر، حفظ کاربر و ظرفیت بازاریابی ویروسی او را در نظر بگیرید تا متوجه شوید چهقدر برای شما میارزد. بهعبارتدیگر، کاربر برای اپلیکیشن شما چقدر پرداخت کرده است؟ چند وقت یکبار از اپلیکیشن یا بازی شما استفاده میکند؟ و از همه مهمتر، احتمال اینکه کاربران جدیدی را هم تشویق کند چهقدر است؟ اگر کاربری را پیدا کردید که ارزش طول عمر بالایی داشت، احتمال اینکه کاربران اینچنینی بیشتری پیدا کنید وجود دارد.
۸ ـ از روش «پرداخت در ازای نصب» استفاده نکنید
شاید این توصیهی ما عجیب به نظر برسد، اما واقعیتهای اثباتشده، آن را تایید میکنند. روش «پرداخت در ازای نصب» تا به امروز متداولترین روش جذب کاربر برای توسعهدهندگان تلفن همراه بوده است؛ اما مشکل آن این است که بهندرت پیش میآید این روش ارزش زحمت آن را داشته باشد.
بر اساس مطالعهای که در سال ۲۰۱۴ انجام گرفت، بیش از ۵۰ درصد توسعهدهندگان تلفن همراه از این روش برای جذب کاربر استفاده میکنند؛ اما مشکلی که ایجاد شده است که این کاربران ارزش طول عمر پایینی دارند. به نقل از مطالعهای که توسط VentureBeat انجام گرفت، از هر ۱۰ کاربری که با استفاده از این روش جذب شدهاند، یک نفر دارای LTV (ارزش طول عمر) پایینتر از ۱۰ دلار بوده است. بدتر آنکه از هر ۶ کاربر، ۱ نفر ارزشی بهاندازهی ۰ دلار داشته است.
اگرچه این روش ممکن است آسان به نظر برسد، اما امکان دارد باعث هدر رفتن بودجه و زمان باارزش شما شود. حالا که گزینههای بسیار دیگری پیش روی شما قرار دارد، بهتر است فعلا از این روش چشمپوشی کنید.
۹ ـ از بازاریابی دهانبهدهان استفاده کنید.
اگرچه این تکنیک سادهترین تکنیک نیست، اما بسیار اثربخش است. بر اساس مطالعهای که توسط کارشناسان شرکت Nielsen در مورد مصرفکنندگان در سطح جهان انجام گرفته است، بازاریابی دهانبهدهان ارزشمندترین شکل بازاریابی است. در سال ۲۰۱۳، ۸۷ درصد مردمی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند اظهار داشتند که به توصیهی دوستان یا اعضای خانوادهشان اعتماد میکنند. این میزان ۶ درصد بیشتر از نظرسنجی سال ۲۰۰۷ بوده است.
حال باید پرسید چگونه میتوانیم از قدرت بازاریابی دهانبهدهان استفاده کنیم؟ تنها پاسخ این است که محصولی تولید کنید که ارزش حرف زدن در موردش را داشته باشد. اگر قرار است اپلیکیشنی موردعلاقهی کاربران نباشد، چه دلیلی دارد آن را تولید کنید؟ به این سوال فکر کنید و بعد ببینید که آیا میتوانید از بازاریابی دهانبهدهان برای بهبود هر چه بیشتر استراتژی جذب کاربر استفاده کنید یا خیر.
۱۰ ـ از معیارها برای ارزیابی استفاده کنید.
بعدازآنکه فرآیند جذب کاربر را شروع کردید، معیارها میتوانند بهترین راه را برای ادامهی تلاشها به شما نشان دهند. اندازهگیری نرخ حفظ کاربر، ARPU، ARPPU و نرخ تبدیل کاربر به مشتری به شما میگوید که چگونه اپلیکیشن یا بازی خود را ارتقا دهید و آن را برای کاربران جذابتر کنید.
روشهای مختلفی هستند که با استفاده از آنها میتوانید معیارهای خود را ارزیابی کنید؛ اما مهمترین نکتهای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر اعداد و ارقام با انتظارات شما هماهنگی نداشت ناامید و دلسرد نشوید. از آنها به نفع خود استفاده کنید و استراتژی جذب کاربر خود را بهروز کنید.
۱۱ ـ برای بازاریابی ویروسی هدف داشته باشید
بازاریابی ویروسی، همان تبلیغات دهانبهدهان است، اما به شکل آنلاین؛ اما یک تفاوت با بازاریابی دهانبهدهان دارد و آن این است که میتوانید با استفاده از هک رشد، روی مردم تاثیر بگذارید تا پیام شما را به اشتراک بگذارند. یکی از قدرتمندترین هکها برای بازاریابی ویروسی این است که افراد بانفوذ در حوزهی خود را مورد هدف قرار دهید. آیا بازیای طراحی کردهاید که همه باید آن را بازی کنند؟ اگر یک فرد با نفوذ نامی از بازی شما در توییتر ببرد، افراد دیگری هم که علایق یکسانی دارند تشویق میشوند تا آن بازی را امتحان کنند.
۱۲ ـ قبل از پرداخت وجه، بازی کنید
البته این تکنیک را نمیتوانید همین الان به کار بگیرید؛ اما در آینده به کارتان میآید. چند وقت دیگر میتوانید با استفاده از این تکنیک، کاربران ارزشمندی را به دست بیاورید، بدون آنکه وقت خود را برای کاربرانی که ارزش طول عمر پایینی دارند تلف کنید.
بازی قبل از پرداخت وجه یعنی اینکه کاربران از دموی بازی یا اپلیکیشن شما روی تلفن همراهشان استفاده کنند، بدون آنکه پولی پرداخت کنند.