بعدازآن که کاربران به وبسایتتان وارد و مشغول استفاده از آن شدند، گام بعدی توجه به حفظ آنهاست. مفهوم «حفظ کاربر» به تعداد کاربرانی برمیگردد که مجدداً به وبسایت شما بازمیگردند و بهطور منظم از محصول شما استفاده میکنند. اولین عامل موفقیت در حفظ کاربر، تناسب محصول با بازار است؛ امّا ارائهی یک محصول عالی که دقیقاً جوابگوی نیازهای افراد باشد، بهتنهایی کافی نیست. در اینجا قسمت دوم راهکار که با استفاده از آنها میتوانید از بازگشت کاربران مطمئن شوید، ارائه میشود.
۷- فرمهای نظرسنجی
بهسادگی میتوانید با بهبود پیشنهادهای، نرخ حفظ کاربر را افزایش دهید. میپرسید چگونه؟ مشتریان فعلی شما بهاحتمالزیاد بهترین منبع اطلاعات دربارهی محصولتان هستند. اگر میخواهید پیشرفت کنید، عاقلانه است که نظر آنها را بپرسید. پرسشنامههای کوتاه و ساده شامل حداکثر ۲ تا ۳ سوال طراحی کنید و از مشتریانی که به سایت شما بازمیگردند بخواهید به آنها پاسخ دهند. ببینید آیا موردی وجود دارد که دوست داشته باشند تغییر کند؟ چه مواردی به نظرشان آزاردهنده است؟ یا ترجیح میدهند چه امکاناتی اضافه شود؟ معمولا کاربران علاقهای به فرمهای نظرسنجی نشان نمیدهند؛ پس بسیار مهم است که آنها را در سوال غرق نکنید. مراقب باشید ضرر این کار بر فایدهاش نچربد؛ سوالات را خیلی زود و پیش از آنکه مشتری واقعا درگیر کار با محصول شما شده باشد نپرسید؛ تعداد زیادی سوال را یکجا مطرح نکنید و دقت کنید فاصله زمانی ارسال پرسشنامهها کوتاه نباشد. همچنین میتوانید از روش تست A/B استفاده کنید تا ببینید مشتریانتان از سوالات تشریحی بیشتر استقبال میکنند یا سوالات بله/خیر و اینکه کدام نوع از پرسشنامهها پاسخهای بیشتری دریافت میکنند.
۸- تغییرات
اگر در محصول خود هیچ تغییر مثبتی ایجاد نکنید و امکانات جدیدی برای ارائه نداشته باشید، حفظ علاقه کاربران بسیار سخت خواهد بود. پرسشنامهها و ارتباط مستقیم با کاربران، راه بسیار خوبی برای پی بردن به نیازها و خواستههای مشتریان است. بهراحتی ممکن است امکانات جدید توسط کاربران نادیده گرفته شوند؛ بهویژه اگر کسی به استفاده از محصول عادت کرده باشد و یا به روش مشخصی از آن استفاده کند. برای اینکه از توجه مشتریان به امکانات جدید مطمئن شوید، از آنها بخواهید این امکانات را مورد آزمایش قرار دهند و نظرشان را به شما بگویند. میتوانید این امکان را بهصورت گزینهای مختص کاربران فعال مطرح کنید، آنها حتماً از این امتیاز ویژه خوشحال خواهند شد. هیچ محصولی بدون سازگاری با جهان در حال تغییر و نیازهای رو به تکامل مشتریان، دوام چندانی نخواهد آورد. بازیگران بزرگ این عرصه ازجمله فیسبوک و توییتر بهصورت مداوم در حال تغییر، اصلاح و بهبود مستمر امکانات خود بر پایهی تحلیل دقیق تجربیات و رفتار کاربرانشان هستند.
۹-حمایت کامل از مشتری
توجه کامل به مشتریان، بهترین راه برای بازگرداندن و ترغیب آنها برای معرفی شما به دیگران است. هرکسی دوست دارد مهم باشد و موردتوجه قرار بگیرد، پس هدف بخش پشتیبانی از مشتری در کسبوکارتان باید توجه کامل به خواستهها و نیازهای مشتریان باشد. وقتی کاربران به کمک نیاز دارند، بلافاصله به آنها پاسخ دهید یا ایمیلهای مبتنی بر رویداد تهیه کنید تا اطلاعات را حتی پیش از درخواست مشتری، در اختیارش قرار دهید. به مشتریانتان نشان دهید که شما یک فرد واقعی هستید و به آنها هم مانند افراد واقعی احترام میگذارید. بیشازحد رسمی رفتار نکنید. فرصتهای شخصیسازی تجربهی مشتریانتان را شناسایی کنید اما درعینحال صمیمیت را حفظ کنید. بهعنوانمثال Zappos را ببینید. آنها به حمایت بینظیر از مشتریانشان معروفاند.
۱۰-کاربران غیرفعال
تصور نکنید کاربرانی که فعال نیستند، برای همیشه شما را ترک کردهاند. واقعیت این است که ما روزانه با اپلیکیشنهای مختلفی سروکار داریم که بهراحتی ممکن است بعضی از آنها را، حتی اگر خیلی فوقالعاده باشند، از یاد ببریم. شاید این اتفاق برای محصول شما افتاده باشد. ممکن است کاربران محصول شما را درست درک نکرده باشند، از کار با آن خسته شده باشند یا اینکه در این زمان نیازی به آن نداشته باشند. فکر نکنید کاربران غیرفعال را برای همیشه از دست دادهاید. احتمال دارد که آنها هنوز هم به محصول شما علاقهمند باشند و فقط به یک یادآوری نیاز باشد یا با پیشنهاد چیزی بیش ازآنچه آخرین بار از محصول شما دیدهاند، تحت تأثیر قرار بگیرند. بیشتر مردم نسبت به تماسهای شخصی نظر مثبتی دارند و با این کار احساس خواهند کرد که شرکت شما واقعاً برایشان ارزش قائل است.
۱۱-نظرسنجی هنگام خروج
شما نمیتوانید تمام مشتریها را برای همیشه نگهدارید. بههرحال عدهای از آنها میروند و دیگر از محصول شما استفاده نکرده و اشتراکشان را لغو میکنند. این موقعیت را بهعنوان فرصتی برای پیداکرده راه پیشگیری از رفتن بقیه مشتریان ببینید. حتی در بعضی موارد ممکن است با ارائهی خدمات رایگان یا یک بستهی خدماتی جدید و بهتر، بتوانید مشتری را از رفتن منصرف کنید. حتی اگر این اتفاق نیفتاد، از این فرصت حداکثر استفاده را بکنید تا بیشترین درس ممکن را یاد بگیرید. از مشتریانی که لغو اشتراک میکنند، دلیل رفتنشان را بپرسید؛ فکر میکنند محصول شما چه کاستیهایی داشته است؟ یا چهکارهایی برای بهبود آن میتوانستید انجام دهید؟ از این اطلاعات برای ارتقاء محصولتان استفاده کنید. اصلاً چرا آن را تبدیل به یک موقعیت سرگرمکننده نکنید؟ Hubspot مثال خوبی است که این کار را به بهترین نحو انجام داده است. برای مشتریانی که لغو اشتراک میکنند، پیغامی با این مضمون فرستاده میشود: «آیا واقعاً پس از تماشای این ویدئو میتوانید بروید؟»
۱۲- بازاریابی مجدد
ایدهی بازاریابی مجدد ازاینقرار است که افرادی را که قبلاً از وبسایت شما بازدید کردهاند، یکبار دیگر برگردانید. این نوع بازاریابی که معمولترین روش افزایش نرخ حفظ کاربر است، بسیار مؤثر عمل میکند و ارزانتر از تبلیغات عادی تمام میشود چراکه تنها برای کسانی ارسال میگردد که قبلا وبسایت شما را دیدهاند. همچنین فرصتی را برای ارسال پیامهای شخصیسازیشده فراهم میآورد. با اضافه کردن تصاویر مخصوص بازاریابی مجدد به زیرصفحههای مشخص، میتوانید تبلیغاتتان را متناسب با فعالیت کاربران در وبسایت یا آنچه در وبسایت دیدهاند، شخصیسازی کنید. این کار به شما امکان میدهد که مشتریان حاضر را از موارد جالبتوجه از قبیل امکانات بیشتر، همایشهای صنعتی و یا محصولات دیگر خود باخبر کنید.
۱۳- انجمنها
یک شیوهی خیلی خوب برای تسهیل دسترسی و ارتباط با مشتریان و کاربرانتان این است که فضاهایی را ایجاد کنید تا با یکدیگر وقت گذرانده و احساس خوبی داشته باشند. یکراهش این است که یک انجمن پیرامون صنعت خود ایجاد و کاربرانتان را تشویق کنید که حس زندهبودن و شور و شوق به آن بدهند. بهعنوان نمونه، به inbound.org که توسط HubSpot و Moz ایجاد شده است، سری بزنید. inbound.org، یک پلتفرم بسیار کاربردی است که بازاریابها میتوانند در آن مقاله به اشتراک بگذارند. اگرچه این فضا تحت برند خاصی فعالیت نمیکند، اما برندهای HubSpot و Moz اغلب به روشی بسیار پویا و طبیعی در آن خودی نشان میدهند. یک راه دیگر برای تسهیل ایجاد یک انجمن، روش Yelp است. در این روش، تعاملات اجتماعی در سطحی بالاتر اتفاق میافتند، چراکه برای آنها در دنیای واقعی مشغولیتهای ملموس مانند گردهماییهای خودمانی فراهم میکند. کاربران در این فضاها ارتباطات شخصی و حقیقی برقرار میکنند که پسازآن در دنیای آنلاین هم ادامه پیدا خواهند کرد.