بعضی از مردم تصور میکنند که مهمترین قسمت قیف هک رشد، بخش کسب یا جذب بازدیدکننده است، ولی واقعیت این است که جذب بازدیدکننده به وبسایت فقط گام اول است و شما باید روی گامها و مراحل دیگر قیف هم بهاندازهی مرحلهی اول تمرکز کنید.
فعالسازی عبارت است از فرآیند تبدیل کردن بازدیدکنندگان به کاربرانی که در وبسایت شما توقف میکنند و فعالیتی انجام میدهند. منظور از این فعالیت هر اقدامی نیست که کاربر انجام میدهد، بلکه همان اقدامی است که دقیقا منظور شماست: یعنی ارایهی آدرس ایمیلشان، خرید از شما، یا صرفا کلیک کردن روی یک قسمت.
این اقدام هم درست مانند مراحل دیگر قیف باید در تکتک مراحل به هر طریقی که به نظرتان میرسد ارزیابی شود. چراکه هر چه بیشتر ارزیابی کنید، کاربران خود را بهتر خواهید شناخت. با انجام این کار شاید بدانید چرا آنها سایت شما را ترک میکنند و چرا میمانند. شما برای افزایش تعداد کاربرانی که مدتی را در سایتتان توقف میکنند و میمانند به این اطلاعات نیاز دارید.
در بخش اول ده هک فعالسازی کاربر را بررسی کردیم، در این بخش نیز یازده هک فعالسازی کاربر باقیمانده را که به شما کمک خواهند کرد تا بازدیدکنندگان خود را بشناسید و نرخ خروج آنها را به حداقل برسانید را مشاهده میکنید.
۱۱ ـ قرار دادن مطالب مهم در بالای صفحه
بیشتر مردم دوست ندارند صفحات را با استفاده از نوار (scroll) بالا و پایین کنند. به همین دلیل است که در تمامی کتابچههای راهنمای طراحی صفحهی فرود نوشته شده که نکات مهم و بخصوص دکمهی CTA را در بالای صفحه قرار دهید. این مساله کاملا درست است، ولی راهحل فقط این نیست که همهی نکات را در بالای صفحه قرار دهید. قبل از بازطراحی وبسایت خود، ابتدا ماهیت محصولتان را در نظر بگیرید. اگر محصول شما پیچیده است، بازدیدکنندگان دوست دارند قبل از آنکه روی قسمتی کلیک کنند، در مورد محصول شما بیشتر بدانند؛ بنابراین باید در بالای صفحه یک عنوان جذاب و چشمگیر و یک جملهی عالی بگذارید که شفاف باشد، خواندن آن راحت باشد و از همه مهمتر توضیح دهد که محصول شما به چه نیازهایی پاسخ میدهد. دکمهی CTA بیتردید باید در بالای صفحه باشد اما اگر لازم است توضیحات زیادی بدهید، اطمینان حاصل کنید که جملات توضیحی را هم در آن قسمت بگنجانید.
۱۲ ـ زمان بارگذاری کوتاه
یکی از عوامل مهم رتبهبندی سایت در موتورهای جستجو، سرعت بارگذاری صفحات است. این مساله برای کاربر هم بسیار مهم است. شاید شنیده باشید که هر ثانیه برای سایت شما سرنوشتساز است و این جمله واقعا حقیقت دارد. مطالعات نشان میدهند که فقط یک ثانیه تاخیر در باز شدن یک صفحه ممکن است باعث کاهش ۷ درصدی میزان تبدیل شود. همچنین اگر باز شدن صفحهای بیش از ۳ ثانیه طول بکشد ۴۰ درصد کاربران از وبسایت خارج میشوند. برای اینکه سرعت وبسایت خود را بالا ببرید راههای گوناگونی وجود دارد اما اصول اولیهی آن عبارتاند از: استفاده از یک روش caching برای سرعت بخشیدن به نمایش صفحه، اجتناب از جدولهای تودرتو و محدود کردن تعداد فایلهای جاوا اسکریپت و CSS. ابزارهایی مانند Woorank و Pingdom در شناسایی مشکلات به شما کمک میکنند و راهحلهایی را ارایه میدهند.
۱۳ ـ اصل محدودیت یا کمیابی
ارایهی کدهای تخفیف و پیشنهادهای ویژه، روشهای بسیار خوبی برای متقاعد کردن مشتریان برای خرید هستند، اما روشهای بهتری هم هست: با کمی محدود کردن گزینهی خرید یا ثبت نام، یک نیاز واقعی ایجاد کنید. نمونههای متعددی نشان دادهاند که اگر حتی بهصورت صوری نشان دهید که تعداد محدودی از یک محصول وجود دارد، ارزش آن محصول برای کاربران افزایش مییابد و آنها علاقهمندتر میشوند. حتی اگر کاربران به آن محصول نیاز واقعی نداشته باشند، همینکه به آنها بگویید که پیشنهاد شما تا مدت محدودی ادامه دارد، تمایل آنها را برای خرید قبل از موعد نهایی افزایش میدهید.
۱۴ ـ بازیکاری(gamification)
شما هم به بازی، موفقیت و شکست دادن دیگران علاقهمند هستید؟ بقیه مردم هم این نوع رقابت را دوست دارند. بعضی از این افراد، مشتریان شما هستند. اگر فرصت بازیکردن را برایشان فراهم کنید، بیشتر آنها استقبال خواهند کرد. کاری کنید که تجربه کاربری شما جالب باشد. در این صورت خود مشتریان به شما اجازه میدهند تا در فرآیند خرید هدایتشان کنید. محبوبترین نمونههای گیمیفیکیشن عبارتاند از:
- جوایز: همهی ما عاشق جایزه گرفتن هستیم، حتی اگر این جایزه، یک مدال بیاستفاده باشد.
- نوار پیشرفت: هیچکس دوست ندارد کاری را نیمهتمام بگذارد. اگر به کاربران نشان دهید که تقریبا در میانهی راه هستند به آنها انگیزه میدهید تا بخواهند تا پایان راه را طی کنند.
- نمایش برندهها: همهی ما عاشق رقابت و مسابقه هستیم و اگر دوم شویم ژن رقابت ما تحریک میشود و ما را وادار میکند که برای اول شدن تلاش کنیم و از دیگران پیشی بگیریم.
۱۵ ـ پنجره pop-up در لحظهی خروج
بعضی از افرادی که از صفحهی فرود سایت شما بازدید میکنند، بدون اینکه کاری انجام دهند از آن خارج میشوند. اینها همانهایی هستند که نرخ خروج از سایت شما را افزایش میدهند. این هک میتواند به شما کمک کند که میزان نرخ خروج از سایت خود را به حداقل برسانید. فرض کنید که قبل از خروج از صفحه، یک شانس دیگر برای متقاعد کردن این افراد دارید. میتوانید یک کالای خاص به آنها پیشنهاد کنید، نشانی ایمیلشان را بپرسید، یا فقط خواهش کنید که روی CTA کلیک کنند. تصمیم با شماست. برای جلبتوجه این بازدیدکنندگان در لحظهی آخر یک راه ساده وجود دارد: پنجرهی pop-up. طراحی این پنجره مانند اضافه کردن یک صفحهی اضافی است که هدف آن، افرادی هستند که به صفحهی فرود سایت شما علاقهای نداشتهاند.
۱۶ ـ جذب کاربر با مراحل ساده و کوتاه
آیا میخواهید بازدیدکنندگان روی CTA کلیک و برای خرید محصول شما ثبتنام کنند؟ پس به این موضوع توجه داشته باشید که میزان پیچیدگی فرآیند جذب کاربر در سایت شما چگونه است؟ قبل از آنکه کاربر به خواستهاش برسد چند مرحله را باید پشت سر بگذارد؟ فرآیند جذب کاربر یکی از مهمترین عناصری است که بر میزان تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل تاثیر میگذارد؛ بنابراین باید این فرآیند را تا آنجا که میتوانید تسهیل کنید. برای این کار به تلاش و آزمایش مستمر نیاز دارید. مسلما، هر چه تعداد مراحل کمتر باشد بهتر است. اگر واقعا به دست آوردن اطلاعات از کاربران ضروری است، سعی کنید بهجای فرآیندهای یک مرحلهای و سخت، از فرآیندهای چندمرحلهای تدریجی و آسانتر استفاده کنید. اگر از کاربران بخواهید مراحل آسان و سادهای را طی کند، میزان تعهد آنها به طی کردن این فرآیند افزایش پیدا میکند.
۱۷ ـ استفادهی آزمایشی بدون ثبت نام
برای کاهش هر چه بیشتر موانع ورود، کاری کنید که کاربران بتوانند حتی بدون ثبتنام هم محصول شما را امتحان کنند. اجازه دهید تمامی کاربرانی که وارد صفحهی فرود سایت شما میشوند محصول یا خدمت شما را امتحان کنند تا متوجه شوند چرا باید از آن استفاده کنند. پسازآنکه کاربران محصول شما را امتحان و ارزش آن را تجربه کردند، میتوانید از آنها بخواهید ثبتنام کنند. اگر به آنها اجازه دهید که برای مثال، ابتدا کار خاصی را در سایت انجام دهند، یا بازی کنند و سپس از آنها بخواهید برای ذخیرهی کارشان، ثبتنام کنند بهتر است. این روش بهخصوص برای محصولات SaaS معجزه میکند؛ اما مراقب باشید. در مورد برخی از محصولات، ممکن است این روش باعث ناراحتی کاربران شود.
۱۸ ـ اعتبار رایگان بهجای استفادهی آزمایشی رایگان
کاملا واضح است که متقاعد کردن بازدیدکنندگانی که برای اولینبار به سایت شما مراجعه میکنند و ترغیب آنها برای خرید (حداقل در مورد SaaS) کار سادهای نیست. امکان استفادهی آزمایشی بهصورت رایگان تقریبا برای تمامی محصولات وجود دارد، چراکه این روش کارآمد است. درواقع استفادهی آزمایشی رایگان امروزه به یک استاندارد تبدیل شده است، اما روش بهتری هم هست که مردم بیشتر از آن استقبال میکنند: اعتبار رایگان. بهجای اینکه به مردم پیشنهاد دهید یک ماه بهصورت رایگان از محصولتان استفاده کنند، چرا به آنها اعتبار رایگان نمیدهید تا محصول شما را خریداری کنند؟ در این صورت CTA شما بهجای «ثبت نام کنید و از محصول بهصورت آزمایشی استفاده کنید» به این شکل خواهد بود: «مراحل ۱ و ۲ و۳ را پشت سر بگذارید و .... مقدار اعتبار بهصورت رایگان دریافت کنید!» اعتبار پولی، تاثیرگذارتر از محصولات دیگر است.
۱۹ ـ دموی زنده و رایگان
وقتی در ابتدای راه هستید، احتمالا تعداد مشتریان شما کم است، اما در عوض، وقت آزاد زیادی دارید و این بسیار خوب است. وقت گذاشتن ممکن است تنها کاری باشد که باید انجام دهید. ارایهی یک دموی رایگان و زنده با یکی از اعضای تیم (یا خود مدیرعامل) روش بسیار خوبی است که نشان میدهد چهقدر برای مشتریان ارزش قایل هستید. این چند دقیقهای که با آنها صرف میکنید برای آنها بسیار ارزشمند است و ممکن است باعث شود آنها در سایتتان ثبتنام کنند. اولین مشتریانی که برای محصول شما پول پرداخت میکنند اهمیت بسیاری دارند چراکه ممکن است به مُبلغان سایت شما تبدیل شوند؛ بنابراین زمانی که برای آنها صرف میکنید به نفع شما خواهد بود.
۲۰ ـ تجربه کاربری جدید
برای آنکه فرآیند جذب و افزایش کاربر سادهتر شود، برای کاربران جدید تجربهای جدید را رقم بزنید (NUX). اگر از یک NUX خوب و ساده استفاده کنید میتوانید مطمئن شوید که کابران شما کاملا فعال هستند و میدانند چهطور از محصول شما استفاده کنند (و این بر نرخ حفظ مشتریان هم اثرگذار خواهد بود). برای آنکه مطمئن شوید NUX خوبی دارید، میتوانید یک برنامه گردش در سایت راه بیندازید که نشان میدهد کاربر چهکاری باید انجام دهد و محصولات شما چه جذابیتهای برای او دارد. کاربران جدید از همهی کاربران مهمتر هستند و میتوانید بهسرعت آنها را به مُبلغان محصول خود تبدیل کنید.
۲۱ ـ ابزارهای تحلیل نقشه کلیک کاربر
حتی اگر طراحی وبسایت خود را بر اساس بهترین نمونههای موفق انجام دادهاید، ممکن است بعضی از مواردی که کاربرانتان به آنها علاقهمند هستند را از قلم انداخته باشید. برای اینکه صفحات فرود سایت شما با نیازهای کاربرانتان مطابقت داشته باشد، باید این موضوع را بهصورت مداوم پیگیری کنید که آنها روی چه قسمتهایی کلیک میکنند. برای دانستن این مساله، تجزیهوتحلیل رویدادها کافی نیست، چراکه این روشها فقط میتوانند فعالیتهایی را پیگیری کنند که تأثیرگذار بودهاند. میتوانید از ابزارهای Clickmap و heatmap مانند Crazy Egg و Clicktale استفاده کنید تا بهطور دقیق مشخص کنید تعامل کاربران با وبسایت شما چگونه است و عناصر مهم را در قسمتهایی قرار دهید که بیشترین کلیک در آنجا صورت میگیرد.