در این مطلب قصد داریم با آقای آدام شاو (Adam Shaw) که یکی از موسسین استارتآپ Dressed است، مصاحبهای داشته باشیم. استارتآپ Dressed در آگوست سال 2014 اپلیکیشن خود را به بازار عرضه کرد.
Dressed یک اپلیکیشن مد موبایلی است که کار قفسه لباسهای شما را به شکلی مجازی انجام میدهد. مثل یک کمد لباس مجازی عمل میکند. این اپلیکیشن مناسب کسانی است که عاشق طراحی و مد هستند و دوست دارند ترکیب لباسهای مختلف را کنار کفشها و وسایل تزئینی گوناگون ببینند و بتوانند سبکهای خاص خود را ارزیابی کنند.
کار با این اپلیکیشن ساده است. یک مانکن مجازی وجود دارد و شما هر نوع طرح مختلف که بخواهید میتوانید برای خود طراحی کنید و سبکهای مختلفی بوجود آورید. این اپلیکیشن به ما کمک میکند تا بتوانیم تصمیمهای بهتری برای پوشش خود داشته باشیم و حتی به ما در خرید بهتر لباس و وسایل تزئینی کمک زیادی میکند.
اپلیکیشن Dressed نوعی مدیریت قفسههای لباس هم انجام میدهد. این اپلیکیشن به کاربران اجازه میدهد تا لباسها، کفشها و وسایل تزئینی خود را متناسب با رنگ، فصل، نوع کاربرد، تعداد مصرف و ... دستهبندی کنند.
برای جزئیات بیشتر مربوط به این استارتآپ به مصاحبه زیر را دنبال کنید.
به غیر از شما، چه کسی مؤسس این استارتآپ است؟
همسرم کارا شاو (Kara Shaw) یکی دیگر از مؤسسین استارتآپ است که طراحی اپلیکیشن هم با هم انجام دادهایم.
سعی کردید با این محصول چه مشکلی را حل کنید؟ چگونه این مشکل را شناسایی کردید؟
این اپلیکیشن مناسب افرادی است که میخواهند برنامهریزی دقیقی برای نحوه پوشش خود داشته باشند اما وقت کافی برای این کار را ندارند. همچنین این اپلیکیشن مناسب کسانی است که به دنبال یک سبک خاص در لباسهای خود هستند و نیاز دارند ترکیبهای مختلف لباس را آزمایش کنند تا بتوانند تصمیمات بهتری برای نوع پوشش خود داشته باشند. به همین خاطر است که این اپلیکیشن یک طراحی ساده دارد و شما را قادر میسازد به راحتی و در کمترین زمان ممکن انواع سبکهای مختلف را برای خود بررسی کنید.
اپلیکیش Dressed میتواند مشکل افرادی هم برطرف کند که قصد دارند در مهمانیها و مجالس با طرحهای جدید ظاهر شوند و دوست ندارند سبکی تکراری را برای خود انتخاب کنند. مثلا شما در یک مهمانی از یک ترکیب لباسی استفاده کردهاید و برای مهمانی بعدی میخواهید ترکیب جدیدی را برای خود داشته باشید. Dressed این شرایط را برای شما فراهم میکند تا ترکیبهای مختلفی لباس را برای خود ذخیره کنید تا درنهایت انتخاب یک ترکیب جدید برای شما سادهتر باشد و اطمینان داشتهباشید که این ترکیب لباس را قبلا امتحان نکردهاید.
بازار هدف شما چه افرادی بودند و تا به امروز چه بازخوردی از مشتریان خود گرفتهاید؟
بازار هدف ما خانمهایی هستند که به مد علاقهمند بوده و برای سبکهای شخصی در لباس اهمیت زیادی قائلاند. بیشترین بازخوردی که از مشتریان گرفتیم این بود که اپلیکیشن Dressed برای آنها سرگرمکننده بوده و برای آنها جالب بوده که میتوانستند انواع لباسهای مختلف را روی مانکن ارزیابی کنند.
چه تفاوتهایی با رقیبان خود دارید که مشابه کار شما را انجام میدهند؟
اپلیکیشنهای زیادی در زمینه مد مشغول به فعالیت هستند اما مشکل اصلی آنها این است که کار با این اپلیکیشنها بسیار خستهکننده است و مثل یک نرمافزار طراحی عمل میکنند در صورتیکه از نظر ما باید کار در زمینه مد جذاب و سرگرمکننده باشد. به همین دلیل است که اپلیکیشن Dressed بهنحوی طراحی شده که کار با آن آسان بوده و از تست سبکهای مختلف در آن لذت میبرید. Dressed اپلیکیشنی قوی است و تنها دلیل آنرا در سادگی و جذاب بودن میدانیم.
چه روندهای بزرگی را در صنعت خود مشاهده میکنید و فکر میکنید چه اتفاقاتی در این زمینه رخ دهد؟
هر هفته استارتآپهای زیادی در حوزه مد راهاندازی میشود اما من دو روند مهم را شناسایی کردهام. یکی اینکه صنعت مد به سمتی حرکت میکند تا فرآیند خرید را تا جای ممکن برای مشتریان ساده کند. دوم اینکه در این صنعت به سمتی حرکت میکنیم که مد برای هر شخص منحصر به فرد میشود و هرکسی دوست دارد سبک خاص خود را داشته باشد و به دنبال سبک خاص خودش است که اپلیکیشن Dressed هم در همین روند قرار دارد. به احتمال زیاد استارتآپهای شکلگرفته در آینده، تحت تاثیر این دو روند قرار خواهند گرفت.
آیا تا کنون درآمدی هم داشتهاید؟
بله. این اپلیکیشن در App Store در حال عرضه است و مشتریان باید بهازای هر دانلود مبلغی را پرداخت کنند.
مشتریان شما به چه طریق اپلیکیشن شما را پیدا می کنند؟
بسیاری از مشتریان ما را از طریق شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام پیدا می کنند. ما از این کانالها استفاده میکنیم و روزانه در زمینه مد برای علاقهمندان تولید محتوا میکنیم.
اگر قرار باشد به یکسال قبل برگردید و یک اشتباه خود را اصلاح میکردید، چه کاری انجام می دادید؟
اگر این امکان برای من فراهم میشد، حتما در شبکههای اجتماعی تمرکز بیشتری میکردم و زودتر وارد این کانالها میشدم حتی قبل از اینکه اپلیکیشن خود را راهاندازی کنم. ما میتوانستیم بسیاری از بازخوردهای خود را قبل از راهاندازی کامل اپلیکیشن از شبکههای اجتماعی دریافت کنیم. مثلا ما خیلی دیر اپلیکیشن Dressed را روانه بازار کردیم چراکه یک ترسی از ارائه آن به بازار داشتیم. اگر زودتر در شبکههای اجتماعی فعال میشدیم و بازخوردهای مثبت مشتریان را زودتر دریافت میکردیم، آنوقت بهسرعت میتوانستیم اپلیکیشن خود را در App Store قرار دهیم اما این کار دیرتر صورت گرفت.