آنها به کاربران گوش میدهند.
بدون کاربران، UX معنایی نخواهد داشت و کاملاً واضح است که جوهرهی UX، کاربر است. در اینجا دربارهی عوامل متعددی صحبت میکنیم: تحقیقات خارجی طراح، ترسیمسازی شخصیت و یافتن اهداف روشن و مشخص.
بخش اول این معادله، که معمولاً فرآیندی مستمر است، جمعآوری انواع مختلف دادهها است. روشهای مختلفی برای جمعآوری اطلاعات و تحقیق وجود دارد که ممکن است شامل تعدادی از رویکردهای فردی و همچنین جمعی باشند.
همه ما میخواهیم محصولاتی تولید کنیم که زندگی مردم را آسانتر و لذتبخشتر کنند، محصولاتی که به افراد اطراف ما و خودمان لذت میدهند. ایجاد تجربههایی عالی، با درک کاربران شما، رفتار، انگیزهها و اهداف آنها آغاز میشود. اساس این کار گوش دادن مستمر به کاربران است. داستان سازی و ترسیم سازی شخصیت روشی عالی برای کسب نتیجه و کشف انگیزههای عمیقتر کاربران است. با ساخت یک تصویر کامل از انواع مختلف کاربران، میتوانید عوامل عاطفی و رفتاری آنها را بهصورت یک فهرست به دست آورید.
در هنگام مصاحبه با کاربران بالقوه، بر روی احساساتی که بهطور طبیعی نسبت به محصول نشان میدهند تمرکز کنید.
تیم اندروید در گوگل یک سیستم بسیار ساده برای مشخص کردن واکنشهای کاربران ساخته است. انجام این کار با این طرز فکر شروع شده است که هر تصمیم مربوط به طراحی آنها ممکن است بهصورت منفی یا مثبت، احساس کاربران را تحت تأثیر قرار دهد.
تست ویژگیها به همراه کاربران در طول مسیر تولید نیز نیازها و محرکهای آنها را اعتبارسنجی میکند. در زمان توسعه، مشاهده مخاطبان هدف دستاول یک منبع ضروری است و میتواند تمایلاتی را نشان دهد که ممکن است باعث شکست و یا موفقیت اپلیکیشن شما شود.
آنها یکروند را در مقابل الگو تشخیص میدهند.
در چند سال گذشته، ظهور نرمافزارهای متنباز منجر به طبقهبندی فرآیندها، منابع بصری و قالبهای محتوایی شده است و منابع الهامبخش برای طراحی را میتوان بهوفور در فضای وب پیدا کرد.
بااینحال، تشخیص یکروند پنهان اما بسیار تأثیرگذار در طول مسیر طراحی میتواند مشکل باشد. روندهای محبوب در طراحی این پتانسیل را دارند که بهتدریج به الگوهای اساسی طراحی تبدیل شوند، اما این موضوع همیشه صدق نمیکند.
یادتان باشد که برای یک طراحی UX مناسب ابتدا باید عواملی که روندهای طراحی را هدایت میکنند شناسایی کنید. درک روندهای طراحی اجازه میدهد تا ارزیابی سریعتری در طول فرآیند طراحی خلاق خود داشته باشید و به شما کمک خواهد کرد محصولاتی تولید کنید که یکی از هزاران محصول مشابه خود نباشد.
آنها بر اساس کار (task) طراحی میکنند نه صفحهنمایش
مفهومسازی یک اپلیکیشن یا نرمافزار بر اساس صفحهنمایش آسانترین راه ممکن است، اما برای موفقیت هر محصولی نیازمند نگاه عمیقتر به همه عوامل هستیم.
طراحی با محوریت task به این معنی است که کاربر از این اپلیکیشن و یا وبسایت چه استفادههایی خواهد کرد؟
هدایت مسیر طراحی بر اساس task بهخصوص در زمانهایی بسیار مهم است که برای مثال، طراحان UX انتقال از دسکتاپ کامپیوتر به تلفن همراه را بررسی میکنند. تلفن همراه مستلزم تعامل لمسی است و اندازهی محتوا برای آن نیز باید کاهش یابد. اینکه بهسادگی بتوانیم کامپیوتر را به تلفن همراه خلاصه کنیم و انتظار نتایج و بهرهوری برابر با آن را داشته باشیم کمی غیرممکن است.
آنها قوانین را یاد میگیرند قبل از اینکه آن را زیر پا بگذارند.
مانند هر متخصص در رشته خود، یک طراح UX عالی نهتنها اصول اساسی UX را بهطور کامل درک میکند بلکه محیطی که برای آن طراحی انجام میدهد را هم بهخوبی میشناسد.
با تکیهبر اصول اساسی UX، طراحان این توانایی را دارند که گاهی اوقات از آن منحرف شوند. شناخت قوانین به این معنی نیز است که قادر به درک عواقب زیر پا گذاشتن آنها باشید. هرچند کنار گذاشتن تمام قراردادها در زمان انجام نوآوری کار عاقلانهای نیست اما فرآیندها و روشهای جدید برای انجام کارها اغلب جزو طبیعت تولید محصول هستند.
آنها تماممسیرها را در نظر میگیرند.
این تقریباً غیرممکن است که تصور کنید هر ایدهی بالقوهای را در زمان ساخت محصول را میتوان اجرا کرد ، اما ایجاد یک بانک ایده میتواند از بازبینی تکراری یک ایده ضروری پیشگیری کند.
البته، ایدههای تحول ساز ممکن است در هر نقطه از فرآیند طراحی در ذهن طراح جرقه بزنند، بنابراین پیادهسازی سریع این ایدهها امری کلیدی است.
آنها زمینه زندگی واقعی را درک میکنند.
در دنیای واقعی و خارج از صفحهنمایش چه چیزهایی وجود دارد؟
تجربهای که در کل مطلوب باشد و در آن کاربر با محصول تعامل برقرار کند چیست؟ طراحان موفق UX دربارهی محیط بزرگتر فکر میکنند.
کاربران هر اپلیکیشن یا نرمافزاری همیشه ۱۰۰ درصد با آن مشغول نیستند. این موضوع بهخصوص در مورد تلفن همراه صدق میکند. طراحان UX از یک کاربر انتظار ندارند که تمام اوقات با برنامهی آنها مشغول باشد.
میتوانید این دستورالعملها را برای طراحی زمینه به کار بگیرید:
- · آن را طبیعی و بصری طراحی کنید.
- · از بار شناختی آن کم کنید.
- · انتظار توجه جزئی و همراه با وقفه را داشته باشید.
- · برای بهرهوری و تکمیل task خود طراحی کنید نه صفحهنمایش.
آنها برای شکست برنامهریزی میکنند.
این موضوع کاملاً شناخته شده است که رابط کاربری معمولاً باید در طول کل فرآیند، طراحی شود و این به خاطر آن است که تقریباً غیرممکن است بتوانید یک رابط کاربری طراحی کنید که از همان آغاز هیچ مشکلی در قابلیت استفادهی آن وجود نداشته باشد.
آنها بهروز میمانند.
فناوری سریعتر از هر صنعت دیگری حرکت میکند. طراحان باهوش UX بهطور مداوم مطالعه میکنند و در موضوعات جدید تحقیق و کاوش انجام میدهند. در حقیقت طراحان UX بهنوعی به مجموعهای از کاربران با خصوصیات متعدد تبدیل میشوند.