نمایشگاهها اغلب برای کسبوکارها پرهزینه هستند. بنابراین اگر غرفه شما بازدیدکنندگان کمی داشته باشد، بسیار ناامیدکننده خواهد بود. حتی گاهی غرفههایی که ظاهر بسیار جذابی دارند نیز نمیتوانند به اندازه کافی بازدیدکنندگان را جذب کنند. از سوی دیگر، همه دوست دارند در نمایشگاه بهغیراز جذب بازدیدکننده، تاثیر بلندمدتی روی مردم داشته باشند. در اینجا نکاتی را متذکر میشویم که هنگام شرکت در نمایشگاه و برپایی غرفه به شما کمک میکند تا از سایرین متمایز جلوه کنید:
اطلاعرسانی کنید.
کمپینهای آنلاین را درباره نمایشگاه برگزار کنید و به مردم اطلاع دهید که قرار است در نمایشگاهی غرفه داشته باشید. به دنبال فرومهایی باشد که در آنها بتوانید بهآسانی به بازار هدف خود دسترسی پیدا کنید و از آنها دعوت کنید تا سری به غرفه شما بزنند. در این صورت زمانی که آنها به نمایشگاه مراجعه میکنند، بهطور ناخودآگاه تمایل پیدا میکنند تا از غرفه شما نیز بازدید کنند. طبیعی است غرفههای که بازدیدکنندگان بیشتری دارد، باعث کنجکاوی سایر بازدیدکنندگان نیز میشود.
جذابیت دیداری ایجاد کنید.
نمیتوان قدرت جذابیت و زیبایی غرفه را دستکم گرفت. حتی اگر بهترین کسبوکار و بهترین نمایندگان را در نمایشگاه داشته باشید، اگر شکل ظاهری غرفه شما خوب نباشد، مردم علاقههای به بازدید از آن و گفتگو با شما نشان نخواهند داشت. به فکر طراحی غرفههای ماژولار باشید که تجربه خلاقانه و منحصربهفردی را برای مخاطبان رقم میزنند (ماژولار یعنی غرفه شما دارای بخشهای کوچک قابل جدا شدن باشد که بتوانید هر بخش را به قسمتی از کارتان اختصاص دهید). غرفههای ماژولار ساختاری بینظیر و باکیفیت دارند و ویژگی دیگر آنها امکان اضافه کردن صفحات نمایشگر گرافیکی و فناوریهای دیگر است.
مسابقه برگزار کنید.
برگزاری مسابقه در غرفه نمایشگاهی، ایده جدیدی نیست، ولی ایدهای است که همیشه کارآیی آن اثبات شده است. بهتر است به فکر بازیهای خلاقانهای باشید که با برند غرفه شما تناسب داشته باشند. جایزههای جذابی برای برندگان انتخاب کنید. برای مثال، کارت خرید از شرکت شما میتواند جایز خوبی باشد. این نه تنها روش بسیار خوبی برای جذب بازدیدکنندگان به غرفه شماست، بلکه به ماندگار شدن شما در ذهن مردم کمک خواهد کرد.
نحوه عملکرد محصولات را نشان دهید.
نمایش طرز کار محصولات، فرصت فوقالعادهای برای نشان دادن محصولاتی است که شرکت شما عرضه میکند. مردم معمولا زمان و وقت خود را روی محصولی که نمیتوانند از نظر فیزیکی آن را ببینند صرف نمیکنند، بنابراین دستخالی در نمایشگاه حاضر نشوید. ضروری است فردی جذاب و معتمد به نفس را در غرفه خود داشته باشید تا شیوه استفاده از محصول شما را نشان داده و مخاطبان را جذب کند.
غرفه عکاسی برپا کنید.
در غرفه خود، قسمتی را برای عکاسی رایگان در نظر بگیرید. بازدیدکنندگان را تشویق کنید تا بهطور رایگان عکس بگیرند و سپس لوگوی خود را در گوشه عکس چاپ کنید. بدین ترتیب اگر آنها عکس خود را با دوستانشان به اشتراک بگذارند، برند شما بهتدریج شناختهشدهتر میشود و فرایند بازاریابی را طی میکند. معمولا برپاکنندگان نمایشگاه، غرفه عکاسی ایجاد نمیکنند، بنابراین اگر شما یکی از تنها کسانی باشید که این کار را انجام میدهد، بازدیدکنندگان بهطور فزایندهای به سمت غرفه شما جذب میشوند.
هدایای تبلیغاتی مرتبط در نظر بگیرید.
هدایای تبلیغاتی میتوانند ساده یا گرانقیمت باشند و این بستگی به سلیقه شما دارد. بعضی از شرکتها ترجیح میدهند از کالاهایی که روی آنها برند حکشده، مانند فلشهای USB و لیوانهای دستهدار استفاده کنند، و برخی از شرکتها بن یا کارت خرید از شرکت را ترجیح میدهند. بیشتر این اقلام، بلافاصله بعد از پایان نمایشگاه کنار گذاشته میشوند، بنابراین دقت کنید هدیهای را انتخاب کنید که مخاطبان بتوانند از آن استفاده کنند.
قهوه و وایفای رایگان در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهید.
اگر غرفه شما به حد کافی بزرگ است، میتوانید فضایی را طراحی کنید تا بازدیدکنندگان آنجا بنشینند، رایگان قهوه بنوشند و از وایفای استفاده کنند. یک راه بازاریابی برای برندتان این است که از آنها بخواهید قبل از دسترسی به وایفای، اطلاعات تماسشان را در اختیار شما قرار دهند. اگر آنها موافقت خود را با شرایط شما اعلام کرده و ثبتنام کردند، میتوانید نام آنها را به فهرست پستی خود اضافه کرده و آنها را در جریان اخبار به روز شرکت خود قرار دهید.
از فناوری استفاده کنید.
امروزه برپاکنندگان نمایشگاهها به لطف پیشرفتهای فناورانه میتوانند در نمایش برندشان خلاقیت بسیار بیشتری به خرج دهند. ویدیو پروژکتور نصب کنید، بهجای کاغذ و قلم از آیپد استفاده کنید، و اگر بودجه کافی در اختیار دارید میتوانید از واقعیت مجازی نیز در غرفه خود استفاده کنید.
بنابراین، اگر نمیخواهید در میان جمعیت غرفهداران گم شوید و تمایل دارید تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان را به سمت غرفه خود جذب کنید، برخی از ایدههای فوق را در نمایشگاه بعدی به کار بگیرید.