اگر صاحب یک کسبوکار هستید، حتماً از اهمیت شبکههای اجتماعی بهعنوان یک راه ایجاد ارتباط بین کسبوکارتان و مشتریان آگاهی دارید. هر زمان که مشتریان بالقوه به دنبال یک محصول یا خدمت جدید هستند، جستوجوی خود را از شبکههای اجتماعی شروع میکنند. این جستوجو برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برند شما و دیدن آنچه است که دیگران در مورد برند یا کسبوکارتان میگویند.
درحالیکه بیشتر شرکتها برای حضورشان در شبکههای اجتماعی استراتژی بازاریابی دارند اما اینطور نیست که هر استراتژیای مؤثر باشد. اگر میخواهید یک استراتژی مؤثرتر داشته باشید، این موارد را رعایت کنید:
۱- خودتان را خوب بشناسید.
هویت خودتان و برندتان را بشناسید. شما بهتر از همه، محصول، شرکت یا برندتان را میشناسید. مخاطبانتان در شبکههای اجتماعی همان تصوری را از شما پیدا خواهند کرد که شما نسبت به خودتان دارید.
۲- واقعیت را ارائه دهید.
پستهای شما دربارهی کسبوکارتان در شبکههای اجتماعی باید همان چیزی باشد که در واقعیت وجود دارد.
پس اطلاعاتی واقعی دربارهی خودتان به مخاطبان ارائه دهید و چهرهای متفاوت از واقعیت در شبکههای اجتماعی از کسبوکارتان نسازید. با ارائهی اطلاعات واقعی از فعالیتهای کسبوکار خود، اعتماد مخاطبان را به دست آورید تا تصویر برند شما در ذهنشان بهخوبی نقش ببندد.
۳- مخاطبانتان را بشناسید.
این موضوع خیلی مهم است که مطمئن شوید مخاطبان هدفتان را بهخوبی میشناسید و میدانید که آنها چهکار میکنند و چه زمانی آنلاین هستند. برای کسب این نوع اطلاعات میتوانید از یک متخصص خبرهی شبکههای اجتماعی استفاده کنید. شبکههای اجتماعی این امکان را دارند که سریعتر از پلت فرمهای دیگر این اطلاعات را برایتان فراهم کنند. ارزیابی میزان موفقیت یا شکست شما در انتخاب مخاطبان هدف، در شبکههای اجتماعی آسانتر است مثلاً کاهش تعداد فالوئرها نشان میدهد مخاطبان هدفی که برای ارتباط انتخاب کردهاید مناسب نبودهاند یا اینکه شما نتوانستهاید آنها را به برند یا کسبوکارتان علاقهمند کنید.
۴- دربارهی مخاطبان فرضیه نسازید.
این اشتباه است که فکر کنید مخاطبانتان همیشه به یک روش خاص عمل میکنند فقط به خاطر اینکه شما فکر میکنید که اینطور است! آنها ثابت نیستند و افکار و علایق ثابتی ندارند. مخاطبانتان را بهعنوان یک شخص در نظر بگیرید نه بهعنوان یک شی که همیشه ثابت و بیتغییر است. کار شما در شبکههای اجتماعی این است که بتوانید با این اشخاص متنوع ارتباط ایجاد کنید. توجه داشته باشید که مخاطبان شما چطور تغییر میکنند و تمایلات آنها چه تغییراتی را در طول زمان دارد. از این راه میتوانید مطلع شوید که چه کسانی واقعاً با برند شما سروکار دارند و چه تصوری از برندتان برای آنها ایجاد شده است.
۵- برنامهریزی کنید
تعیین استراتژی را به کسی که در این حوزه تخصص دارد بسپارید، مگر در مواردی که خودتان یک استراتژیست خبرهی شبکههای اجتماعی باشید. شما به کسی نیاز دارید که به این پلت فرمها اشراف کامل داشته باشد تا بتواند در اندازهگیری اهدافتان به شما کمک کند.
۶- تصور نکنید حضورتان در شبکههای اجتماعی به این معناست که همهچیز را در مورد آنها میدانید.
داشتن یک حساب شخصی در شبکههایی مانند فیسبوک و توییتر، برای درک محدودهی فعالیت آنها کافی نیست. به دلیل اینکه این پلت فرمها همراه با زمان در حال تغییرند. برای درک این تغییرات سریع، استفاده از یک متخصص که شناخت خوبی نسبت به این نوع شبکهها دارد بهترین راهحل برای شماست.
۷- یک آزمون و روش یادگیری انتخاب کنید.
با استراتژیست و تیم شبکههای اجتماعی خود شروع کنید. انواع مفاهیم را برای درک فعالیتهایی که مخاطبین شما انجام میدهند، در استراتژی خود قرار دهید. یک ایدهی ارتباط با مخاطبان را آزمایش کنید و با استفاده از اطلاعاتی که بعد از آزمایش به دست آوردهاید ارزیابی کنید که تا چه حد فرضیههای شما راجع به رفتارهای مخاطبان معتبر هستند. با این کار بهسادگی میفهمید که چه شبکههایی و چه فعالیتهایی در این شبکهها برای کسبوکار شما مناسبتر هستند و بودجهی خود را برای کارهای بینتیجه هدر نخواهید داد.
۸- راحتطلب نباشید
سعی کنید برای ارتباط با دیگران از روشهای خلاقانه استفاده کنید. اگر شخصی که هر جمعه با دوستانش به گردش میرود، همان داستانهای همیشگیاش را بارها و بارها برای دیگران تعریف کند، در بلندمدت دوستان زیادی برای گردش برایش باقی نخواهند ماند. برای حفظ جذابیت و توسعهی روابطتان باید تلاش کنید تا بتوانید همیشه راههای خلاقانه و جدیدی برای ارتباط با مخاطبانتان استفاده کنید.
درنهایت، با دقت استراتژی شبکههای اجتماعی خود را ارزیابی کنید و تغییرات لازم را در آن ایجاد نمایید. همیشه به یاد داشته باشید که شبکههای اجتماعی میتوانند باعث شکست یا موفقیت کسبوکارتان شوند پس از استراتژیهایی استفاده کنید که در بلندمدت بتواند افراد را به سمت کسبوکار شما بکشاند و برای دریافت محصولات یا خدمات بیشتر دوباره آنها را به شما ارجاع دهد.