در اینجا ۱۵ استراتژی بازاریابی را به شما معرفی میکنیم که بیشک خلاقیت شما را دو برابر میکنند. ایجاد و حفظ یک کمپین بازاریابی متناسب با مخاطبان موردنظر، به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. اگر تفکر استراتژیک داشته باشید، زحمت و تلاش شما برای توسعه چنین کمپینی بیشتر هم میشود. درهرصورت همه ما همیشه به دنبال روشهایی برای دستیابی به مزیت رقابتی هستیم که اهمیت خیلی زیادی دارد.
اما مواقعی پیش میآید که همه ما به بنبست میرسیم و نمیتوانیم هیچ راهحلی پیدا کنیم. هر وقت با چنین شرایطی روبرو شدید، بهتر است این ۱۵ استراتژی بازاریابی را بررسی کنید. مطمئن باشید میتوانید خلاقیت خود را دوباره به دست آورید.
۱ ـ با شرکتهای دیگر مشارکت کنید
مشارکت در بازاریابی، مزایای زیادی برای موفقیت کمپینهای بازاریابی دارد. برای مثال، زمانی که افراد تازهکار با دیگران مشارکت میکنند، میتوانند محتوای بهتری را ارائه دهند. از همه مهمتر اینکه مشارکت در بازاریابی باعث کاهش هزینه، دستیابی سریعتر به موفقیت و معرفی برند شما به مخاطبان جدید میشود.
برای مثال، قبل از اینکه شرکت eBay شرکت Half.com را خریداری کند، Half.com مبلغی را به شهر هالفوی (Halfway) پرداخت کرد تا در ازای سهام، دسترسی به اینترنت و هدایای دیگر، نام این شهر را برای مدتی به Half.com تغییر دهد. این تاکتیک تبلیغاتی، توجه بسیاری از مردم را به این شرکت جلب کرد. مثال دیگر، زمانی بود که شرکت کانورس (Converse) با شرکت گیتارسنتر (Guitar Center) مشارکت کرد و آهنگی با عنوان Rubber Tracks را ضبط کردند. سپس از این مضمون برای تهیه مجموعهای از کلیپهای ویدئویی یوتیوب در مورد موسیقیدانان، استفاده شد.
۲ ـ از محتوایی که کاربران تولید میکنند با آغوش باز استقبال کنید
بر اساس نظرسنجی که از ۸۳۹ نفر از جوانان به عمل آمد مشخص شد که آنها «روزانه ۴/۵ ساعت از وقت خود را صرف محتوای تولیدشده توسط همتایان خود میکنند. این مدتزمان، ۳۰ درصد از زمانی است که آنها صرف رسانهها میکنند و بهتنهایی، با زمانی که صرف تمامی انواع رسانههای سنتی (از جمله نشریات، رادیو، تلویزیون) میشود برابری میکند.» در همین نظرسنجی «شرکتکنندگان بیان کردند که UGC یا همان محتوای تولید شده توسط کاربران، در تصمیمگیری آنها برای خرید، ۲۰ درصد بیشتر از رسانههای دیگر تاثیر دارد.»
شما هم میتوانید با تشویق مشتریان برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و ماجراهای شخصی خود و ارائه ابزارهایی به آنها برای تبلیغ کسبوکار، همین روش را دنبال کنید.
۳ ـ با افراد تاثیرگذار مشارکت کنید
یک راه دیگر برای یافتن مخاطبان جدید و افزایش آگاهی مردم از برند، مشارکت با افراد برتر و تاثیرگذار در صنعت است. شرکت لوازمخانگی لاوز (Lowe's)، «از طراحان و مادران وبلاگنویس درخواست میکند تا هر از چند گاهی، به مدت چند روز، حساب اینستاگرام این فروشگاه را در دست بگیرند. (منظور از این کار دعوت به مصاحبه از یک فرد مشهور یا حتی سلفی گرفتن با اوست)» بدین ترتیب، این افراد مطالب الهامبخشی را به اشتراک میگذارند و شرکت لاوز میتواند مخاطبان جدیدی را جذب کند.
۴ ـ به مشتریان کمک کنید که مشکلاتشان را حل کنند
HubSpot این نکته را بهخوبی بیان کرده است: «دلیل اینکه شما با موفقیت مشغول به کار هستید این است که راهحلهایی را ارائه میکنید». روشهای مختلفی برای کمک به مشتریان در حل مشکلاتشان وجود دارد. بعضی از این روشها عبارتاند از: ارائه محتوا و مطالب مفید در مورد چگونگی انجام کارها، ارائه روشهای انحصاری برای سادهتر کردن زندگی، گوش دادن به حرفهای آنها، پاسخگویی و ارائه ابزار و اپلیکیشن.
همچنین میتوانید کمپینی مانند کمپین Orca Chevrolet در برزیل برگزار کنید. این شرکت با مشارکت یک شرکت محلی که خودروها را بوکسل میکرد، رانندگانی را که ماشینشان نیاز به بوکسل داشت و بسیار کلافه بودند، با خودروی جدید Orca به مقصد میرساند. بدین ترتیب نهتنها به رانندگان کمک میکرد، بلکه به آنها این فرصت را میداد که بهصورت آزمایشی با این خودرو رانندگی کنند.
۵ ـ اجازه دهید مشتریان با هم در تعامل باشند
محصول یا خدمت شما هر چه که باشد، مشتریان تمایل دارند با شرکت شما یا حداقل با مشتریان دیگر در تعامل باشند. برای مثال شرکت امریکن اکسپرس، با استفاده از انجمن آنلاین، بین مالکان کسبوکارهای کوچک و سایر منابع مفید ارتباط برقرار میکند.
۶ ـ کانالها و پلتفرمهای جدید را آزمایش کنید
به خودتان تردید راه ندهید و کانالها و پلتفرمهای جدید را برای تبلیغ برندتان آزمایش کنید. همانطور که کلر مک درموت (Clare McDermott)، ویراستار مجله Chief Content Officer و مالک SoloPortfolio در موسسه بازاریابی محتوایی میگوید، شرکت Four Seasons برنامه Pin.Pack.Go را از طریق پرینترست معرفی کرد. این یکی از اولین کمپینهای این صنعت بود که به کاربران مهمان اجازه میداد تا از طریق یک گروه در پینترست، برنامه سفر مشتری را بهصورت مشارکتی تنظیم کنند.
۷ ـ یک تکه از سیب را گاز بزنید
جا دارد اشاره ویژهای به شرکت اپل داشته باشیم، چراکه اپل برندی را خلق کرد که یک نسل برای همیشه طرفدار آن شدند؛ اما اپل چگونه چنین کاری را انجام داد؟ زمانی که iPod معرفی شد را به خاطر دارید؟ تبلیغات اپل که امروزه یک استراتژی نمادین محسوب میشود، با نشان دادن سایه افرادی که از گوش دادن به iPod لذت میبردند، همدلی، تمرکز و اعتبار را به نمایش میگذاشت. اگرچه شاید iPod بهترین دستگاه Player MP۳ دنیا نباشد، اما توانست این برند را به همه بشناساند و به شناخته شدن آن در بازار کمک کند.
۸ ـ از روشهای جالب و لذتبخش استفاده کنید
احتمالا تا قبل از آنکه شرکت Dollar Shave Club آن ویدیوی خندهدار را در یوتیوب منتشر نکرده بود، حتی نام این شرکت را هم نشنیده بودید. این شرکت همچنان به مسیرش در صنعت تیغهای ریشتراش ادامه میدهد. شرکتهای Taco Bell و Old Spice دو نمونه دیگر از شرکتهایی هستند که کمپینهای بازاریابی جالب و بامزهای دارند. حتی کمپینهایی که انتظارشان را ندارید ممکن است سودآوری بالایی داشته باشند.
۹ ـ مشارکت کارکنان را جلب کنید
کاری کنید کارکنان شرکت، بزرگترین قهرمانان و طرفداران برند شما باشند. این همان اتفاقی است که در کمپین Built for It شرکت کاترپیلار افتاد. ویدیوهایی که از این کمپین گرفته شد، حاکی از تعهد و وظیفهشناسی شرکت بود و کارکنان را تشویق میکرد تا این ویدیوها را با دوستان و اعضای خانواده خود به اشتراک بگذارند.
۱۰ ـ کمی عجیبوغریب باشید
نیازی نیست همیشه جانب احتیاط را رعایت کنید. گاهی لازم است پا را از محدودهها فراتر بگذارید و کمی عجیبوغریب باشید. برای مثال، هنگام راهاندازی ایستگاه رادیویی جدید FM ۹۶.۳ در گلاسگو، اسکاتلند، قفسههای خالی گیتار در جایجای شهر قرار داده شد. به چه منظور؟ بالای هر قفسه تابلویی بود که رویش نوشته شده بود: «گیتار هوایی رایگان! گیتار خود را بردارید!» (منظور از گیتار هوایی این است که کسی ادای گیتار زدن در بیاورد بدون اینکه گیتاری دستش باشد)
این روش بسیار منحصربهفرد بود و با برند ایستگاه رادیویی کاملا تناسب داشت.
۱۱ ـ مشتریان فعلی خود را فراموش نکنید
میدانم که برای رشد کسبوکار، ضروری است مشتریان جدید پیدا کنید؛ اما مشتریان قبلی خود را فراموش نکنید. همانطور که Belle Beth Cooper در پست خود در Buffer Blog مینویسد، میتوانید از رویکرد «قیف وارونه» استفاده کنید. برای این کار لازم است کاری کنید مشتریان احساس کنند که بخشی از مخاطبان خاص شما هستند. باید ارزشی اضافی به آنها ارایه دهید تا احساس کنند مشتریان ویژه هستند.
۱۲ ـ برای هدفگیری مشتریان از کلان دادهها (big data) استفاده کنید
امروزه کلان دادهها به هدفگیری مشتریان خاص کمک میکنند. شرکت Red Roof Inn از اطلاعات مربوط به پروازهای کنسل شده برای ارسال پیام به مسافران درمانده استفاده میکند. یک پیتزافروشی زنجیرهای از این دادهها برای ارسال کوپن به مشتریانی استفاده میکند که در شرایط آب و هوایی بد قرار دارند یا برق آنها قطع شده است. بهطور خلاصه، میتوان از کلان دادهها برای پیشبینی روندهای خرید استفاده کرد. شما میتوانید با استفاده از این اطلاعات، پیش از آنکه مشتریان محصولات یا خدمات شما را جستجو کنند، با آنها در ارتباط باشید.
۱۳ ـ روی دنیای واقعی هم سرمایهگذاری کنید
هنوز هم میتوانید از بازاریابی آفلاین برای جلبتوجه مردم به محصولات یا خدمات خود استفاده کنید. برای مثال، میتوانید یک نقاش استخدام کنید تا یک نقاشی دیواری برایتان بکشد (البته با کسب مجوز). همچنین میتوانید از دوچرخهسواران بخواهید لوگو یا نام شما را روی لباسشان بزنند. این هم روش بسیار خوبی برای جلبتوجه مردم است. مثال بسیار خوب دیگر مربوط به باغوحش کپنهاگ بود که اتوبوسهای شهر را طوری طراحی کرد که انگار یک مار بوآی غولپیکر دور آنها پیچیده و آنها را فشرده است.
۱۴ ـ نوستالژی را فراموش نکنید
سایت Entrepreneur یکی از کشفیات جالب نشریه تحقیقات مصرفکننده (Journal of Consumer Research) را به اشتراک گذاشته بود. این مطالعه نشان میداد «افرادی که از آنها خواسته میشود در مورد گذشته فکر کنند، در مقایسه با افرادی که از آنها خواسته میشود به خاطرات جدید یا آینده فکر کنند، تمایل به پرداخت مبلغ بیشتری در ازای محصولات دارند. آزمایش دیگری هم نشان داد که بعد از یادآوری یک رویداد نوستالژیک، تمایل مردم برای پول دادن به دیگران بیشتر میشود.» شاید به همین دلیل است که برندهایی مثل کوکاکولا، کالوین کلین (Calvin Klein) و اینترنت اکسپلورر، کمپینهایی را راهاندازی کردهاند که جوانان نسل امروز را به دهه ۹۰ میبرد.
۱۵ ـ در رسانههای مختلف داستانسرایی کنید
بیان نقلقول و داستانسرایی یکی از موثرترین روشهای بازاریابی است؛ اما چگونه میتوان این روش را به شیوهای مدرن به کار گرفت؟ داستان سوزان گلن (Susan Glenn) از شرکت Axe نمونه بسیار خوبی از یک داستان مدرن است که در پلتفرمهای رسانهای مختلف به اشتراک گذاشته شده است. این داستان بهجای جمعبندی دوباره محتوا، به شیوههای متفاوتی در کانالهای مختلف روایت میشود. یک فیلم ۶۰ ثانیهای، یک بیلبورد جالب در میدان و چندمیم بدون کار متفاوت دیگر هم در کنار این داستان وجود دارد.
نکات پایانی
زمانی که همه تلاشهای بازاریابی شما با بنبست مواجه میشوند، کسبوکار شما دچار رکود و یاس و ناامیدی میشود؛ اما لازم است در هر کاری که انجام میدهید، تفکر استراتژیک داشته باشید و فرهنگ استراتژیکی را در کسبوکارتان ترویج کنید. شما برای آنکه به بازاریابی خود جان تازهای ببخشید، از چه تاکتیکهایی استفاده میکنید؟