در چشم مشتاق بسیاری از صاحبان کسبوکارهای نوین، دنیای تکنولوژی مملو از فرصتهای تازه به نظر میآید. دنیایی وسیع که بهسرعت در حال رشد بوده و برای سرمایهگذاران و سرمایهداران ریسکپذیر جذابیت زیادی دارد. ظرفیت درآمدزایی در این فضا بسیار بالاست بهشرط آنکه بتوانید در کارتان موفق شوید.
اگرچه عطش راهاندازی یک استارتآپ فناوری محور قابلدرک است، ولی برخی از کارآفرینان آنطور که بایدوشاید ریسکهای ویژه این صنعت و حضور در دنیای رقابتی تکنولوژی را در نظر نمیگیرند. در اینجا پنج چالش عمده که بهاحتمالزیاد با آنها مواجه خواهید شد و نیز راههای غلبه بر آنها توضیح داده شده است.
۱. تغییرات مداوم
وقوع تغییرات سریع در تکنولوژی، خیلی بیشتر از صنایع دیگر، ممکن است نظام استارتآپ را به معنای واقعی از کنترل خارج کند. بسیاری از کارآفرینان حیطه تکنولوژی به خوبی میدانند که شرکت تحت چه فشار سنگینی باید بهسرعت با تغییرات هماهنگ شود تا قبل از دیگر رقبا به راهحلهای مناسب دست پیدا کند.
اندرو ون نوی (Andrew Van Noy)، مدیرعامل شرکت Warp9، ارائهدهنده راهکارهای تجارت الکترونیک، دراینباره میگوید: «اگر شرکت شما بهاندازه کافی چابک نباشد یا نتواند طرحهایش را بهسرعت به عرصه عمل برساند، ممکن است دریچه فرصت به روی کالا یا خدمات شما، حتی پیش از آماده شدن برای ارائه به بازار، کاملاً بسته شود.» چنانچه برای یکی از مشکلات موجود در صنعت خود راهحلی یافتید که هنوز در بازار موجود نیست، خوشخیال نباشید؛ آنقدرها طول نمیکشد تا فرد دیگری بهغیراز شما هم راهحل را بیابد.
همچنین ون نوی خاطرنشان میکند که فکر نکنید اولین بودن به معنای برنده شدن است. اگر کالا یا خدماتی هنوز در بازار موجود نیست، برای هموار کردن مسیرش باید بهای زیادی پرداخت و در اغلب موارد، دومین نفری که با همان راهحل به بازار میآید، میتواند جایی سرمایهگذاری کند که فرد اول امکان آن را نداشته است. ون نوی به استارتآپهای فناوری محور پیشنهاد میکند که برای ارزیابی دقیق جایگاهتان، به دنبال بازخورد در مورد طرحها، اهداف و مسیرتان به سمت موفقیت باشید.
وی در مصاحبه با Business News Daily میگوید: «حتی اگر ایده بینظیری در ذهن دارید، سرتان را از زیر برف بیرون بیاورید و از دوستان و اطرافیان درباره طرحتان نظر بخواهید و انتقادهایشان را جدی بگیرید. درباره میزان وقت، سرمایه و انرژیای که طرحتان نیاز دارد تا به بازده مالی برسد، واقعنگر باشید. با دیگر موسسان و رهبران شرکتها صحبت کنید و ببینید مسیر آنها چقدر طولانی، دشوار و هزینهبر بوده است. هیچچیز بدتر از این نیست که ببینید کارآفرینان رویاها و داراییشان را تنها به این دلیل نابود کردهاند که فکر میکردند رسیدن به اهدافشان کاری آسان است.»
۲. عدم موفقیت در دستیابی به اهداف اولیه
ازآنجاکه تکنولوژی بهسرعت در حال تغییر است، احتمال بسیار زیادی دارد که نتوانید برنامههایی را که در ابتدا استارتآپ خود را بر آن مبنا تأسیس کردهاید، بهطور کامل به انجام برسانید. بسیاری از استارتآپها در مواجهه با این شرایط، بهجای اینکه شکست را بهعنوان قسمتی از تجارت پذیرفته و مسیرشان را تغییر دهند، بهسادگی برنامههایشان را در همان مرحلهای که بود، رها میکنند.
شون لیورمور Shawn Livermore، موسس و مدیرعامل پلتفرم برونسپاری Ziptask، معتقد است: «بسیاری از استارتآپها همچون مردگان متحرک به حیات خود ادامه میدهند. موسسان این شرکتها نمیخواهند از اهداف اولیه خود دست بردارند، زیرا از پذیرفتن شکست احساس خجالت میکنند. به همین دلیل رویایشان را زنده نگه میدارند اما هرگز پروژهای را که در آغاز به خاطر آن شروع به کارکردهاند، به اتمام نمیرسانند. شرکتهای بزرگ بههیچوجه از ناتمام ماندن یکی از پروژههایشان نگران نمیشوند؛ اما وقتی در استارتآپها پروژهای به اتمام نمیرسد، موسسان با کورسوی امیدی چشمبهراه آینده نامعلوم میمانند و این از شکست هم بدتر است.»
در زندگی و در بسیاری از شرایط پیش روی فرد، به اتمام رساندن آنچه شروع کردهاید کار مناسبی است؛ اما در استارتآپهای فناوریمحور این کار ضروری است. چنانچه احساس کردید که دارید شکست میخورید، فقط کارتان را تمام کنید.
لیورمور در مصاحبه با Business News Daily ادامه میدهد: «اگر شکست خوردید، یکبار دیگر تلاش کنید؛ اما دفعه بعد سریعتر کارکنید. Ziptask کارش را شروع کرد، شکست خورد، مسیرش را تغییر داد، دوباره شروع کرد و بازهم شکست خورد، یکبار دیگر تغییر مسیر داد، از نو شروع کرد، سرمایه جذب کرد، بالاخره موفق شد و حالا هم در حال رشد است. گروه کاری متبحر این شرکت که بهدقت دستچین شده بودند، سه بار از صفر شروع کرده و سختیهای زیادی را متقبل شدند تا به درآمد معقول و مورد انتظارشان برسند.»
۳. تصمیمگیری درباره شراکت
در مقام یک کسبوکار جدید، همکاری با دیگر شرکتها در زمینههای کاری مرتبط، ممکن است همچون راهی عالی برای رشد و توسعه به نظر برسد؛ اما مخاطرات این کار برای استارتآپهای فناوریمحور بسیار زیاد است، چراکه اگر ارابهشان را به اسب علایق و جذابیتهای زودگذر ببندند، تمام برنامههایشان بهراحتی نقش بر آب خواهد شد.
کریس مایلز (Chris Miles) مدیر عامل Miles Technologies، تولیدکننده نرمافزارهای تجاری، میگوید: «فناوریهای بسیار پررونق امروز، ممکن است طی چند سال آینده دیگر بازاری نداشته باشند. من شرکتهای زیادی را دیدهام که کل خط تولید، خدمات و راهکارهایشان را تماماً بر پایه تکنولوژیهای در حال ظهور یا متداول بنا میکنند، اما وقتی حباب جذابیت آن تکنولوژی خاص میترکد، همهچیز بهیکباره فرومیریزد. پس چاره چیست؟ باید تصمیمات دقیق و هوشمندانه اتخاذ کنید.»
در هنگام انتخاب شرکتهایی که میخواهید با آنها همکاری کنید، داشتن سیاستهای روشن و فکر شده در ارتباط با این موضوع میتواند بر اتخاذ بهترین تصمیم که به نفع استارتآپ شما باشد، تأثیر فراوان بگذارد. برای مثال، شرکت مایلز تنها شرکتهایی را برای همکاری برمیگزیند که بزرگتر و باسابقهتر بوده و احتمال موفقیت و باقی ماندنشان در بازار زیاد باشد.
مایلز میگوید: «وقتی میخواهید کسبوکاری راه بیندازید، بسیار مهم است که بر پایهگذاری اصولی متمرکز شوید که مخاطرات احتمالی کارتان را کاهش دهند. شما در مقام یک کارآفرین، همواره در حال خطر کردن هستید، اما با سیاستگذاریهای درست که تصمیمات شما را هدایت کند، دیگر به امید دستیابی به بهترین شانس، تاس نمیریزید.»
۴. استخدام نیرو
گرچه استخدام نیرو برای همه استارتآپها کار آزاردهندهای است، اما استارتآپهای فناوریمحور اغلب حتی پیش از آنکه واقعاً آماده باشند، تعداد زیادی نیروی کار استخدام میکنند. حتی اگر سرمایه قابلتوجهی در اختیار داشته باشید، استفاده سریع از آن خیلی زود شما را با مشکل کمبود منابع مالی مواجه خواهد کرد.
ویلیام ژو (William Zhou) مدیرعامل شرکت تکنولوژی آموزشی Vetica میگوید: «استارتآپهای فناوریمحور بهسرعت در حال ظهور و جذب منابع عظیم مالی هستند اما تطابق با این روند سریع رشد بسیار دشوار است. استارتآپهای فناوریمحور به دلیل رشد بادکنکی یا استخدام تعداد زیادی نیروی کار پیش از موقع لزوم، شهرت خوبی ندارند. درواقع، بر اساس گزارش سال ۲۰۱۱ استارتآپ ژنوم، هفتادوچهار درصد استارتآپهای اینترنتی با رشد بالا به دلیل جذب نیروی پیش از موعد دچار شکست شدهاند؛ بنابراین، همواره بهکندی استخدام و بهسرعت اخراج کنید.»
مشکل دیگری که استارتآپهای فناوریمحور در هنگام استخدام نیرو با آن مواجه هستند، عدم توانایی در بهکارگیری استعدادهای برجسته در فضای استارتآپ است.
مت پترسون (Mat Peterson) بنیانگذار شرکت تولید اپلیکیشن Shiny Things میگوید: «نقدینگی یکی از بزرگترین مسائلی است که هر استارتآپ با آن دستوپنجه نرم میکند. شرکتهای بزرگ فعال در زمینه فناوری در سیلیکون ولی (Silicon Valley)، توان پرداخت حقوقهای بهمراتب بالاتری نسبت به بودجه و توان اقتصادی یک استارتآپ محلی را دارند؛ اما شما بهعنوان یک کسبوکار کوچک، با اعطای آزادی عمل و امکان خلاقیت در کار به افراد تیمتان میتوانید رضایت کاری آنها را تا حد بسیار زیادی بالابرده و امکان ترک شرکت توسط آنها و رفتن به شرکتهای بزرگتر را کاهش دهید.»
۵. خطرات سایبری
اگرچه تقریباً تمام کسبوکارها کموبیش به فضای وب وابسته هستند، اما مسلماً یک رستوران یا یک خردهفروشی سنتی بهاندازه یک استارتآپ که کارهایش عمدتاً بهصورت آنلاین انجام میشود، نیاز به رعایت مسائل امنیت سایبری نخواهد داشت. در اغلب موارد استارتآپهای فناوریمحور در بازار B۲B خدمات ارائه میکنند و این یعنی شرکتهای دیگر برای آنکه کارشان روی روال پیش رود به شما وابسته هستند.
یونیس لیم (Eunice Lim) مدیر فروش شرکت خدمات بیمهای Travelers میگوید: «ازآنجاکه کسبوکارهای فعال در حیطه تکنولوژی، محصول یا خدماتی جهت کمک به دیگر صاحبان مشاغل در انجام امور کاریشان به بازار ارائه میکنند، لذا در معرض انواع خسارات مالی ناشی از پاک شدن اطلاعات، خطاها و یا دیگر خطرات سایبری قرار دارند. برای غلبه بر هرگونه ضرر احتمالی، ابتدا باید نسبت به این خطرات آگاهی کافی داشته باشید.»
استفاده از یک دیوار آتش (Firewall) فراگیر و نرمافزار آنتیویروس در محل از بسیاری از خطرات سایبری پیشگیری میکند؛ ولی اینها فقط بخشی از امنیت شبکه را پوشش میدهند. لیم پیشنهاد میکند کارمندانتان را به شیوهای مناسب برای رعایت نکات امنیتی در مورد مشتریان حساس و کار با اطلاعات مربوط به کارتهای اعتباری آموزش داده و همواره اطمینان حاصل کنید که دسترسی به دادههای شرکت تنها از طریق یک اتصال اینترنتی خصوصی و کاملاً ایمن صورت گیرد. افزودن گزینه خدمات بیمه سایبری به بیمهنامه شرکت میتواند در صورت وقوع رخنه به اطلاعات، محافظتهای لازم را برای شما فراهم کند.
گرچه استارتآپهای فناوریمحور برای موفق شدن رقابت سنگینتری نسبت به بقیهی استارتآپها در زمینههای کاری دیگر پیش رو دارند و با چالشهای منحصر به این صنعت روبهرو هستند، اما میزان فداکاری و تلاش شما در کسبوکار نوپایی که ایجاد کردهاید، نهایتاً تعیینکننده شانس شما برای موفقیت خواهد بود.
جرمی کلس (Jeremy Colless) موسس شرکت VentureCrowd ارائهدهنده پلتفرم استرالیایی تساوی فرصتهای سرمایهگذاری میگوید: «همه افرد امکان و فرصت پایهگذاری یک شرکت پیشتاز در بازار را دارند؛ اما خیالپردازی شما را به آنجا نخواهد رساند؛ بلکه مهارت، پشتکار و نیز اندکی زمان و شانس لازم است تا به هدفتان برسید.»