بهترین راه برای تعریف بازاریابی ویروسی این است که آن را پیامی بنامیم که بهصورت تبلیغات دهانبهدهان توسط مخاطبان شما منتقل میشود. این نوع تبلیغات، پیام شما را بین تودههای افراد گسترش میدهد و همچنین کمک میکند که بین آنها خوشنام شوید. بازاریابی ویروسی بهطور معجزهآسایی برای هزاران نفر از بازاریابان در بهبود رشد و موفقیت کسبوکار آنلاین مؤثر عمل کرده است. این روش بازاریابی، برای دیده شدن برند شما، کسب ترافیک برای سایتتان و افزایش درآمد حاصل از فروش شما فوقالعاده خواهد بود.
در اینجا بعضی از باارزشترین مزیتهای بازاریابی ویروسی را به شما معرفی میکنیم:
۱- لیستی از مشتریان رو به افزایش
اگر فکر میکنید که لیست مشتریان چه کمکی به شما میکند، باید بدانید که این لیست نقش مهمی در بازاریابی آنلاین شما بازی میکند همانطور که در بازاریابی آفلاین هم اهمیت دارد. فرض کنید که شما بستنی میفروشید آیا انتظار ندارید که مشتریان موجود و فعلی شما، نسبت به مشتریان جدید علاقهٔ بیشتری به طعمهای تازه معرفیشده نشان دهند؟
آنچه که برای کسبوکار شما تعیین کننده است کیفیت مشتریان شما است نهفقط کمیت آنها.
هر مشتری وفادار، مشتریان تازهای به لیست شما اضافه میکند: اگر از مشتریان خود لیست تهیه کنید، بازاریابی ویروسی در افزایش تعداد مشتریان این لیست بسیار خوب عمل میکند.
فرض کنید شما یک مشتری به نام A دارید که کاملاً از محصولاتتان راضی است، او نام شما را به دوست خود B معرفی میکند و او به مشتری جدید شما تبدیل میشود، حالا او هم محصولات یا خدمات خوب شما را به یک دوست سوم به نام C معرفی میکند؛ بنابراین، در حال حاضر از طریق مشتری قدیمیتر خود، مشتریان جدید B و C را به دست آوردهاید و اگر این روند خوب پیش برود میتوانید لیست واقعاً بزرگی به دست آورید.
۲- رشد قابلتوجه در زمان نسبتاً کمتر
آیا تابهحال اتفاق افتاده که کسی از شما بپرسد چرا بازاریابی ویروسی به نام «ویروس» نامگذاری شده است؟ خب، شما میتوانید بگویید که این روش بازاریابی ویژگیهایی مانند ویروس دارد مثلاً بهتدریج و به بیشترین تعداد ممکن گسترش پیدا میکند. همچنین میتوانید بگویید که بازاریابی ویروسی مانند یک ویروس واگیردار است که با اثر کردن در گروهی از افراد، بهزودی در همهجا پخش میشود و این نیز فروش و سود شما را تحت تأثیر قرار میدهد. همانطور که یک بیماری ویروسی این پتانسیل را دارد که تعداد زیادی از افراد را درگیر کند، میتوانید انتظار داشته باشید که با انجام بازاریابی ویروسی برای کسبوکارتان ترافیک زیادی به سایت شما وارد شود و نرخ کلیک و تبدیل بیشتری به دست آورید.
۳- کسب اعتبار بیشتر
بهتدریج زمانی که شما توسط تعداد زیادی از افراد جدید به دلیل توصیهٔ دوستانتان و شبکهٔ آنها شناخته میشوید، اعتبار شما در میان مخاطبانتان افزایش مییابد. شما توسط گروههای زیادی از افراد به دیگران معرفی میشوید با این کار سروصدای بیشتری برای برند شما به راه میافتد و تعداد قابلتوجهی از مردم در مورد محصولات شما در میان جمع خود صحبت میکنند. این مانند حلقههای زنجیر است، بهعنوانمثال یک رویداد منجر به رویداد دیگری میشود و همهٔ اینها درنهایت باعث کسب اعتبار بیشتری برای شما میشوند. شما ترافیک بالاتر و نظرات بهتری دریافت میکنید که برای کسبوکار شما مثبت خواهند بود.
۴- دیده شدن بهتر
زمانی که محصولات شما به دیگران توصیه یا به اشتراک گذاشته میشوند، دربارهٔ آنها اظهارنظر میشود و میان مخاطبان شما به بحث گذاشته میشوند، این کارها باعث ایجاد مکالمه دربارهٔ برند شما میشود که قابلیت دیده شدن بیشتری برای کسبوکار شما به دنبال دارد.
۵- کاهش هزینههای تبلیغاتی
هرچند این اتفاق در همان ابتدا رخ نمیدهد، اما با گذشت زمان، بازاریابی ویروسی هزینههای تبلیغاتی شما را کاهش میدهد. شما بهاندازه کافی دیده میشوید و در سراسر اینترنت فرصت مطرحشدن دارید، بنابراین لازم نیست هزینهٔ اضافی برای ترویج سایت خود صرف کنید. این یک روش عالی برای کاهش هزینههای تبلیغات شما است به این دلیل که برای کسب توصیههای مخاطبان موجود خود نیاز به صرف هزینهٔ چندانی ندارید.
مزیتهای زیاد دیگری از بازاریابی ویروسی وجود دارد و مواردی که در بالا گفته شدند تنها تعداد کمی از آنها است.