استارتآپها آسیبپذیر هستند. آنها دچار نوسانات غیرمنتظره در انگیزهی مصرفکنندگان، جریانهای کاری ثبت نشده، افزایش رقبا و پیچیدگیهای بیشمار مالی هستند. برای همین جای تعجب نیست که چرا بسیاری از استارتآپها با شکست مواجه میشوند.
اگر میخواهید کسبوکار خود را از بحران محاقظت کنید، از ۵ استراتژی آمادهسازی زیر استفاده کنید.
۱ ـ خبرها را بخوانید
خواندن خبرها باعث میشود که بتوانید خود را برای بسیاری از بحرانهای بالقوه آماده کنید. ممکن است در جریان یک رکود اقتصادی قرار بگیرید که گریبانگیر کسبوکارهای متوسط (از لحاظ تعداد پرسنل) شدهاست و بازارتان را محدود خواهد کرد بنابراین قبل از این که رکود بر شما تاثیرگذار باشد استراتژی مناسب برای رویارویی با این جریان را اتخاذ خواهید کرد. یا ممکن است متوجه شکلگیری یک رقیب جدید در بازار شوید و شانس این را داشته باشید که بتوانید رویکردی مناسب جهت واکنش به او داشته باشید. یا ممکن است در جریان یک تکنولوژی جدید قرار بگیرید که ممکن است وضعیت فعلی کسبوکار شما را با تهدید مواجه کند بنابراین میتوانید قبل از آسیب جدی به کسبوکارتان وارد شود، خود را برای تغییر آماده کنید. شما میتوانید اخبار مختلف را از وبسایتها دنبال کنید و یا میتوانید از طریق شبکههای اجتماعی هم پیگیر باشید اما آنچه که مسلم است این است که باید کمی از وقت خود را در طول روز به پیگیری خبرها و اتفاقات جاری اختصاص دهید.
۲ـ طرح دومی برای همه چیز خلق کنید.
زمانی که یک طرح به شکست میخورد نیازمند طرح دومی برای ادامه مسیر خود هستید. اگر در این زمان چنین طرحی نداشته باشید فرصت خوبی برای شکلگیری یک بحران در استارتآپ خود ایجاد کردهاید. فرقی ندارد آرمانهای شما بزرگ باشد یا کوچک، در هر صورت برای آنچه که میخواهید خلق کنید و یا هدایت کنید باید طرح دومی هم داشته باشید. به طور مثال میتوانید در طرح کسبوکار خود یک طرح دومی هم برای زمانی داشته باشید که عرضهی محصول شما به بازار مورد انتظار نبوده و فروش خوبی طبق برنامه نداشتهاید. میتوانید دربازاریابی در بخش تبلیغات از انواع راههای جایگزین برای تشویق بازار هدف اولیهی خود استفاده کنید.
سعی کنید همین کار را هم به تیم خود آموزش دهید و آنها را مجبور کنید در هر کارشان طرح دومی هم داشته باشند تا برای آنها تبدیل به یک عادت شود.
۳ـ همه چیز را حدس بزنید
به صورت یک قانون کلی، حدس شما از اتفاقت نباید همان چیزی باشد که انتظار داشته باشید رخ دهد بلکه باید به شکلی حدس بزنید که بتوانید به آنچه در ذهن انتظار دارید برسید به طور مثال شما انتظار دارید در سال اول مبلغ ۴۰۰هزار دلار فروش داشته باشید اما در محاسبات شخصی خود ۳۵۰هزار دلار را یادداشت میکنید. اگر احساس میکنید محصول شما ظرف مدت ۱۰هفته آماده میشود، به سرمایهگذار خود، ۱۲ هفته را به طور تخمینی اعلام کنید. اگر انتظار دارید چیزی ظرف مدت یک ساعت آماده شود، برای یک ساعتونیم برنامهریزی کنید. این رویکرد محافظهکارانه در تخمینها سبب میشود که زمان زیادی را برای خود پسانداز کنید.
۴ـ نوعی افزونگی را در فرآیندها ایجاد کنید
یکی از بزرگترین دغدغههای رایج در فرآیندهای استارتآپها به مستندسازی خطمشی و رویههای آن مربوط میشود و این خیلی مهم است که فعالیتها با ظرافت خاصی انجام شوند و اتفاق خاصی رخ ندهد. به طور مثال شما فقط یک نفر در دپارتمان خود دارید که مشغول به فعالیت است. چه اتفاقی میافتد اگر آن شخص یک هفته مریض شود و سر کار خود حاضر نشود و یا به شکل غیرمنتظره تصمیم بگیرد شغل خود را ترک کند؟ شما نیازمند آن هستید که برای فرآیندهای رسمی استارتآپ خود یک افزونه شفاف و دقیق تعریف کنید تا در صورتیکه برای هر قسمت از فرآیند مشکلی پیش آمد، افزونه به عنوان یک فرآیند کمکی بتواند مشکل را برطرف کند.
۵ـ هرآنچه باعث غافلگیری شما میشود را شناسایی کنید
یکی از بهترین استراتژیها برای آمادگی در برابر یک بحران این است که بتوانید شناسایی کنید که چه اتفاقاتی در پیرامون شما باعث غافلگیری شما شده و منجر به شکلگیری بحران میشود.
به هرحال، هرچهقدر هم بینش و تخمین شما نسبت به وقوع بحران درست باشد باز هم این احتمال وجود دارد که توسط اتفاقی ناگوار ضربه ببینید و کسبوکار شما در تنگنا قرار بگیرید. این مهم غیرقابل اجنتاب است و باید به عنوان یک واقعیت قبول کنید. با پیشبینی آنچه که باعث غافلگیری شما میشود، حساسیت شما نسبت به وقوع بحران افزایش یافته و در مواجه با آن با آرامش بیشتری اقدامات لازم را انجام میدهید و نوعی حس اطمینان در رفع بحران به شما دست خواهد داد.