ارتباطات مؤثر داخل سازمانی برای هر کسبوکار و هر فرد کارآفرینی مهم هستند؛ اما ارتباطات حرفهای مهمتر از آن است که به نظر میرسد: ارتباطات میتواند موفقیت یا شکست کسبوکارتان را رقم بزند. امروزه ارسال ایمیلهای منظم و درست کردن پاور پوینت برای جلسات مهمتان، دیگر کافی نیست.
به نقل از سایت هولمز ریپورت[1] شرکتهایی که ارتباطات استراتژیک مؤثر دارند، ۴۷ درصد سود بیشتری به سهامداران پرداخت میکنند، کارکنان فعال بیشتری دارند و میزان گردش نیروی کار آنها کمتر است. در مقابل، بین ۴۰۰ شرکت که طی یک سال بررسیشدهاند، ۳۷ میلیارد دلار خسارت به دلیل سوءتفاهمها یا اشتباهات کارکنان ایجادشده که دلیل آن ارتباطات ضعیف بوده است.
اگر میخواهید کسبوکارتان به سمت موفقیت گام برداشته و بتواند به درجهای از موفقیت دست یابد، استراتژیهای ارتباطات در سازمان باید بهروزرسانی شوند. در ادامه مقاله، ۵ راه معرفی شده است که میتواند ارتباطات را ارتقاء دهد.
۱- خودتان الگوی رهبری باشید.
افرادی که برای اولین بار کارآفرین میشوند، ممکن است هنوز مهارت لازم برای تنظیم ارتباطات شفاف نداشته باشند، درحالیکه ارتباطات رکن اساسی رهبری محسوب میشوند. کارآفرینان مجرب میدانند که پیشقدم بودن در اشتراکگذاری، نظر دهی، بازخور دادن و پاسخ به پرسشها، بهترین راهی است که کارکنان و همتیمیهایشان را تشویق میکند تا متقابلاً همین کارها را انجام دهند. برقراری ارتباط به شیوه مناسب، زمینه را برای تمامی افرادی که در اطراف شما هستند آماده میکند. درنتیجه تمام تلاشتان را برای در پیش گرفتن سیاست ارتباطی باز و صریح به کار گیرید.
۲- مأموریت و چشمانداز شرکت خود را مقدم بر هر کاری در نظر بگیرید.
میخواهید کارکنانتان روی اهداف و مقاصدی که برای کسبوکارتان دارید، تمرکز کنند؛ اما آیا آنها واقعاً میدانند که چشمانداز کسبوکارتان چیست؟ همهی اعضای تیمتان باید اهداف اساسی شرکت را بدانند و درک کنند تا بتوانند همکاری اثربخشی با دیگران داشته باشند. بیانیه و بهترین تجربههایتان را بهصورت آنلاین منتشر کنید تا همه بهراحتی به آن رجوع کنند. در این صورت خواهید دید که کسبوکارتان بهبود مییابد.
۳- ایمیلها و جلسات غیرضروری را کنار بگذارید.
برگزاری جلسات منظم میتواند مفید باشند؛ اما ابزارهای آنلاین زیادی وجود دارند که از طریق آنها میتوان بدون مزاحمت و توقف جریان بهروزرسانی پروژه، اطلاعرسانی کرد. اگرچه ایمیل میتواند برای ارسال یادداشتهای کوتاه مفید باشد اما برای تصمیمگیریها و راهحلهای مشارکتی که امروزه در شرکتهای مجازی در سرتاسر جهان موردنیاز است، مناسب نیست و از دور خارج شده است.
شبکههای اجتماعی مختص بنگاهها مثل Podio، ZenDesk، FreshDesk یا SalesForce Chatter کاملاً ضروریاند و حل مسئله، بهروزرسانی پروژه و اشتراک اطلاعات بین دپارتمانهای مختلف را ـ چه در اتاق کناری باشند چه در کشوری دیگر بهسرعت انجام میدهند.
۴- سلسلهمراتب سازمانی را از بین ببرید.
در کسبوکارها، سلسلهمراتب سازمانی باعث اختلال در ارتباطات میشوند. شرکتهای زیادی درصدد حذف این سلسلهمراتب هستند و این اقدام آنها کاملاً درست است. ساختارهای تیمی مؤثرتر و کارآمدتر هستند. تصمیمگیریهایی که موانع کمتری دارند و در دسترس بودن رهبر، ارتباطات انعطافپذیر را ترویج کرده و منجر به نتایج سریعتر و سازگاری بیشتر میشود. این رویکرد ممکن است در ابتدا چالشبرانگیز باشد اما در درازمدت آرامش و راحتی را به ارمغان خواهد آورد.
۵- ارتباطات را به عادت تبدیل کنید.
فرایندهای ارتباطاتی منظمی را برقرار کنید که طبق برنامهی زمانی منظمی اتفاق بیفتند. مثلاً کنفرانسهای تلفنی هفتگی، خبرنامههای آنلاین ماهانه، بررسی سهماهه عملکرد کارمندان و غیره. ارتباطات عادت وار از اتلاف زمان برای جستجوی اطلاعاتی که باید موجود و شفاف باشند، ممانعت میکند. قوانین مشخص و تعریفشده بهتمامی افراد آرامش داد و کمک میکند تا آنها روی اموری که در اولویت هستند، تمرکز کنند.
حتی اگر در شرکتتان تنها دو نفر کار میکنند، مهارتهای ارتباطی بخشی اساسی برای موفقیت هر کسبوکار بوده و بهروز بودن مطابق با آخرین روشهای ارتباطی، شرکت شمار را کارآمدتر، سودآورتر و رضایتبخشتر میکند.