در اکثر مواقع شرکتها با مشاهدهی این که وبلاگشان نتایج نهایی مورد انتظارشان را به سرعت دریافت نمیکنند و به ROI مورد انتظارشان نمیرسند، از ادامهی بهروزرسانی محتوای سایتشان ناامید میشوند. این مقاله روی بهینهسازی نرخ تبدیل(CRO) برای وبلاگها متمرکز شدهاست.
دلایل این که نرخ تبدیل وبلاگ شما پایین است:
۱ـ محتوای شما چندان مفید و جذاب نیست
زمانی که بازدیدکنندگان جذب وبلاگتان نمیشوند و محتوایی مفید در آن پیدا نمیکنند، به کامنت گذاشتن یا به اشتراکگذاری محتوای آن علاقهای نشان نمیدهند و زمان کمتری را روی صفحات سایت میگذارند.
برای تولید محتوایی جذاب که بتواند کاربران را به مدت زمان بازدید بیشتر تشویق کند میتوانید این کارها را انجام دهید:
ـ با کاربرتان صحبت کنید
اگر افراد حس کنند که مستقیما با شخص آنها صحبت میکنید، محتوای شما را جذابتر و مفیدتر میبینند. پس در محتوای وبلاگتان دربارهی کاربرتان صحبت کنید نه خودتان. آنها میخواهند بدانند که شما میتوانید به حل مسائلشان کمک کنید یا نه. پس میتوانید دربارهی مسائل کاربرانتان محتوا تولید کنید.
ـ چیزی برای گفتن داشته باشید.
پستهای وبلاگ باید شخصیتسازی شدهباشند. زمانی که وبلاگ یک شرکت را میخوانید باید بتوانید حسی که شخص تولید کنندهی محتوا دارد را داشته باشید نه این که فقط یک محتوای بیروح خوانده باشید که قدرت شخصیتدهی ندارد. بازدیدکنندهی شما باید بعد از خواندن محتوا همان تجسمی را داشتهباشد که شما در زمان نوشتن آن داشتهاید.
ـ ترکیبی از انواع محتوا ارائه دهید
افراد مختلف اطلاعات را به روشهای متفاوتی درک میکنند. مثلا به صورت متن، اینفوگرافیک، ویدئو... . بنابراین سعی کنید بهترین انواع را برای همهی آنها در نظر بگیرید و فراهم کنید.
ـ استفاده از دادهها
شناختن علت این که چرا یک پست بهتر از دیگری عمل میکند و چرا کاربران یک محتوا را به اشتراک میگذارند و دیگری را نه، به شما در تولید محتوای مناسب کمک خواهد کرد.
۲ـ کاربران نمیدانند باید چه کار کنند.
یکی از بزرگترین اشتباهات صاحبان وبلاگ این است که فرض می کنند کاربرانشان میدانند چه طور میتوانند به محتوای مورد نظرشان در وبلاگ دسترسی پیدا کنند. زمانی که کسی برای اولین بار وارد صفحهی وبسایت شما میشود به خصوص زمانی که آنها صفحات خدمات شما نباشند، نیاز به راهنمایی دارند. مانند برجستهکردن پستهایی که بیشترین بازدید را داشتهاند یا پستهایی که بیشترین امتیاز مثبت را از بازدیدکنندگان دریافت کردهاند. یا مثلا میتوانید با پرسش سوالاتی در ابتدای ورود کاربران دربارهی موضوعی که مورد نظرشان است، آنها را به صفحاتی دارای محتوایی مناسب راهنمایی کنیم.
۳ـ شما به اندازهی کافی برای کاربران مورد اعتماد نیستید.
وقتی شما اطلاعات شخصی کاربران، مثلا جزییات کارت اعتباری آنها را در سایتتان دریافت میکنید، آنها برای دادن این اطلاعات نیاز دارند تا به شما اعتماد داشته باشند. میتوانید از راههای مختلفی این اعتماد کاربران را بهدست آورید.
ـ کیفیت
اولین و مهمترین کاری که باید انجام دهید، ارائهی محصولات، خدمات یا محتوایی با کیفیت برای کاربران است.
ـ توصیهی مشتریان
نمایش توصیهی مشتریان قبلی و مطالعات موردی (case study) عوامل مهمی در CRO هستند.
ـ ارائهی اطلاعات واقعی در سایت
افراد به اشخاص واقعی زودتر اعتماد میکنند. قالبهای وبلاگ شامل آدرس محل کسبوکار، اطلاعات تماس و جزئیات شخصی باشد که پست را ارسال کردهاست.
ـ انتقادات و پیشنهادات
بازخورد افراد از محتوای شما که در نظرسنجیهای کوتاه سایت آن را میبینید، راهکار خوبی برای قضاوت دربارهی محتوای شما و بهبود آن است.
ـ آمار کاربران
کاربران به حقایق و ارقامی که ارائه میدهید اعتماد میکنند. مثلا نمایش تعداد افرادی که از این صفحه در یک ماه بازدید کردهاند و یا تعداد کامنتهایی که برای این پست گذاشته شدهاست.
۴ـ تبدیلهای کوچک را نادیده گرفتهاید.
تبدیلهای کوچک فعالیتهایی هستند که کاربران معمولا قبل از مرحلهی خرید با آن سر و کار دارند. بعضی از نمونههای کاربردی تبدیلهای کوچک که میتوانید در قالب وبلاگ خود استفاده کنید عبارتاند از:
ـ ویدئوهای پشتیبانی برای درک بهتر خدمات یا محصولات
ـ یادگیری و آموزش محتوا برای استفادهی بهتر
ـ ایمیل، خبرنامه و sign-up برای تبدیل بلندمدت و افزایش کاربران دائمی سایت
۵ـ راهنمایی افراد برای استفاده از سایت
زمانی که افراد برای اولین بار وارد وبلاگ شما میشوند، برای درک بهتر اهدافتان، ارزش پیشنهادی شما و چیزی که از خوانندگان وبلاگتان انتظار دارید، باید آنها را راهنمایی کنید. این راهنمایی از بهاشتراکگذاری محتوا تا تکمیل یک فرم کوتاه را شامل میشود. با کمک به کاربرانتان قطعا تبدیلهای بیشتری را بهدست میآورید.