برخلاف آنچه تصور میکنیم، پدیدههایی که جهان را تغییر دادند هیچ عامل عجیبوغریبی در خود نداشتهاند. این را میتوان در فضای استارتآپها هم مشاهده کرد. اکثر استارتآپهایی که در جامعه خود تأثیرگذار بودند، چیزی را به مردم پیشنهاد میدادند که واقعاً موردنیاز آنها بوده است. در ادامه به پنج استارتآپی اشاره میکنیم که یک اصل مشترک در همه آنها وجود داشته که بهواسطه همین یک اصل در حال تغییر جهان هستند.
Zappos
Zappos که امروزه محبوبترین و موفقترین فروشگاه آنلاین کفش است، کار خود را با یک ایده خیلی ساده که سایر شرکتها آن را نادیده گرفتهاند، شروع کرده است: اگر تمام تلاش خود را به بهبود تجربه مشتری متمرکز کنید، آنگاه سایر مسائل بهخودیخود حل خواهند شد. Zappos در تمام مفاهیم و اهدافش ایده خدمات مشتریان را در یک سطح کاملاً جدید تعریف کرده است، و به نظر میرسد که کاملاً موفق بوده است.
Oyo Rooms
Oyo Rooms یک استارتآپ است که در بازار هتلهای مقرونبهصرفه در هند از طریق استانداردسازی و پیادهسازی تکنولوژیهای مدرن، انقلابی به پا کرده است. مهمترین مسئله مسافران هندی در گذشته این بود که هتل رزرو شده میتوانست با ساختمان متزلزل و سقف و کف کثیف و تهویه نامطبوع باشد. Oyo Rooms این مشکل را از طریق معرفی استانداردهایی که تمام هتلهای آن باید دارا باشند، حل کرده است. این کار و همچنین طرحهای تخفیف نقدی بهسرعت این استارتآپ را محبوب کرده است.
Airnbnb
Airnbnb صنعت هتلداری را از یک طریق دیگر متحول ساخته است، بهجای مبارزه با کمبود استانداردها، به دشواریهای مربوط به فضای اضافی درزمانی که افراد هنگام جستجو برای اجاره با آن مواجه میشوند پرداخته است.
از طریق پرداختن به یک مشکل قدیمی از یک مسیر غیرمعمول که تنها با تکنولوژی امروزی محقق شده است، بهتنهایی توانست جریان صنعت را وارونه کند و برای همیشه مسیر نگاه ما برای اجاره یک مکان در یک شهر یا حتی یک کشور دیگر را تغییر داده است.
Skully Systems
Skully‘s AR-1 (نوعی کلاه ایمنی هوشمند است) که میتواند شروع یک عصر کاملاً جدید برای رانندگان موتورسیکلت باشد. با توجه به صفحهنمایش یکپارچه برای تجربه گوگل گلاس، دوربین عقب، اتصال بلوتوث، بلندگو و چیزهای دیگر، میتواند سطح ایمنی کاملاً جدیدی هم برای رانندگان موتورسیکلت و هم برای اشخاص محیط اطراف آنها به ارمغان بیاورد. تاکنون مخترع این کلاه در حال جمعآوری پیش سفارش بوده است و بهاحتمالزیاد اتفاق بزرگی در سال ۲۰۱۶ خواهد بود.
One Month
هدف One Month تغییر مسیر درک، فهم و آموزش است. این استارتآپ کار خود را با ایجاد دهها دوره آموزشی آنلاین شروع کرد که مهارتهای تجاری (کسبوکار، مانند برنامهنویسی، توسعه نرمافزار یا راهاندازی سیستمهای پرداخت آنلاین) را بهصورت ماهانه با میانگین جلسات ۱۵ دقیقهای آموزش میداد. این شرکت به دنبال حداکثر کارآیی، و حذف نتایج سطحی و سریع است.
این استارتآپها در فضای کاملاً متفاوتی از زندگی انسان فعالیت میکنند اما همه آنها در یکچیز و در یک اصل شبیه به هم هستند: آنها مسئلهای را بکار گرفتند و سپس راهحلی خلاقانه برای آن ساختند. (چه این مسئله در جامعه شناختهشده باشد و چه هنوز بهعنوان مسئله در جامعه قابلدرک نباشد). هزاران مسئله مانند همین مسائل در اطراف شما هستند و موفقیت شما بستگی به مسئلهای دارد که موردبررسی قرار دادهاید و قصد ارائه راهکاری برای آن را دارید.