شبکهسازی یکی از مهمترین راهها برای ایجاد سرمایهی حرفهای و برداشت گام بعدی در کسبوکار است. طی سالهای گذشته، همزمان با گسترش شرکت روو آتدور (Roo Outdoor)، یاد گرفتم که داشتن یک شبکه مستحکم در موقعیتیابی استراتژیک خود فرد و شرکت و نیز موفقیتهای آتی، نقش اساسی ایفا میکند. در این مقاله پنج روش برای توسعه شبکه ارتباطات شخصی شما بیان شده است:
۱- آدمهای تأثیرگذار را بشناسید
زمانی که شبکهی ارتباطات شخصی خود را بررسی میکنید، از شناسایی افراد مهم یعنی افرادی که شخصاً میشناسید و تمایل به همکاری دارند، شروع کنید. این افراد در واقع نقش سربازان شما را ایفا میکنند و باید کاملاً از هدف نهاییتان و آنچه انجام میدهید، آگاهی داشته باشند. زمانی که روی کمپین تبلیغاتی برای راهاندازی کیکاستارتر روو اینفرنو (Roo Inferno’s Kickstarter) کار میکردم، شخصاً با ۳۰ نفر از دوستان نزدیک و اعضای خانوادهام تماس گرفتم تا در این پروژه با من همکاری کنند. از آنها خواستم تا ایمیلها را فوروارد کرده، عکسها را پست یا توییت کنند تا زمانی که انگشتهایشان بیحس شوند؛ و این کار جواب داد.
۲- ارتباطات بیرونی خود را گسترش دهید.
حال که افراد تأثیرگذار را شناسایی کردهاید، زمان آن رسیده که از ارتباطات بیرونی خود بهره ببرید. به دنبال دوستان مشترک، گروههای فارغالتحصیلان و هر گروه دیگری که میتوانند بهسادگی شما را معرفی کنند، باشید و سپس شبکه ارتباطی خود را بسازید.
برای خود من شبکه فارغالتحصیلان شمال غرب با ارزشترین شبکه بوده است. از این شبکه در کل کمپین کیک استارتر استفاده کرده و تا زمان راهاندازی روو آتدور (Roo Outdoor) همچنان به این کار ادامه دادم.
۳- از ناحیه امن خود بیرون بروید.
این گام مهمترین بخش گسترش ارتباطات شما است. بدون این گام، نمیتوانید ارتباطاتتان را تا حد یک دارایی خودکفا رشد دهید. اخیراً در کنفرانس تعاملی جنوب تا جنوب غربی[1] که در شهر آستین ایالت تگزاس برگزار شد، شرکت و سخنرانی کردم که این تجربه برای من جالب و کاملاً جدید بود. هزاران نفر از صنایع و با سوابق مختلف در کنفرانس حضور داشته و همگی به دنبال ارتباط گرفتن و صحبت کردن درباره کسبوکار بودند. طی آخر هفتهای که در این کنفرانس بودم با گروههای متفاوتی از افراد حرفهای ملاقات کرده و تعامل داشتم و اجازه دادند تا درباره صنایع جدید بیاموزم و جوهره خلاق خود را درباره اینکه چگونه میتوانم در کسبوکار خود موفق شوم به دست آورم.
۴- از دیگران بپرسید که چگونه میتوانید به آنها کمک کنید.
هنگام شبکهسازی هیچگاه این اشتباه را که فقط به علایق و برنامه کاری شخصیتان اهمیت دهید مرتکب نشوید. متوجه شدهام مؤثرترین روش شبکهسازی این است که از دیگران بپرسید چهکاری میتوانید برایشان انجام دهید نه اینکه دیگران چهکاری میتوانند برایتان انجام دهند. ارتباطاتی که میسازید، چه شخصی چهکاری، اگر که در گذشته به افراد کمک کرده باشید، بیشتر احتمال دارد که در آینده به کمکتان بیایند.
۵- همیشه پیگیر باشید.
بهترین راه برای صمیمیتر کردن یک رابطه، ارسال ایمیلی ساده یا یادداشتی دستنویس است. کلماتی که بکار میبرید باید بیعیب و نقص باشند. برای مثال، اگر به کسی میگویید که میخواهید با او ارتباط داشته باشید، پس این کار را بکنید. این کار بر تعهدتان در ارتباطات تأکید کرده و در ارتباطات آتی تعاملات آسانتر رخ میدهند.
زمانی که ارتباطات شخصیام را گسترش میدادم دوستیها و ارتباطات با ارزشی را یافتم که از نظر شخصی و حرفهای باعث پیشرفت من شدند. به یاد داشته باشید که تکتک فرصتهای شبکهسازی راهی برای نمایش شما و شرکتتان است. از هر فرصتی برای ملاقات با افراد جدید، یادگیری مهارتی تازه و توسعه شبکه ارتباطات خود بهره ببرید.