اگر بهتازگی کسبوکاری راه انداختهاید یا به دنبال ابزارهایی میگردید که به توسعهی کارتان کمک کنند، انبوهی از ابزارهای دیجیتال بازاریابی، پلتفرمها و خدمات گوناگون بهصورت آنلاین در دسترس هستند.
اما در شرایطی که بودجهی کمی برای این کار در اختیار دارید؛ یا مطمئن نیستید که کدام ابزارها مناسبتر هستند تا پولتان را روی آنها سرمایهگذاری کنید یا تنها قصد تقویت بازاریابی دیجیتالتان را بدون صرف هزینهی هنگفت دارید، چطور میتوانید تعداد گزینههایتان را محدود و بهینهسازی نمایید؟
برای تسهیل این کار، در اینجا فهرستی کاملاً کاربردی از ۴۰ ابزار رایگان بازاریابی دیجیتال به شما معرفی میشود که میتوانند به رشد و توسعهی کسبوکار شما در تمامی حوزههای بازاریابی از پست الکترونیک گرفته تا رویدادها و از محتوا گرفته تا رسانههای اجتماعی کمک کنند.
فهرست حاضر تقریباً نسخهی بهروز و تجدیدنظر شدهای است از لیست کامل «۵۰ ابزار بازاریابی دیجیتال برای توسعهی استارتآپ شما» که سال گذشته توسط برایان آیزنبرگ گردآوری شده است و درواقع دستچینی است از بهترینهای این لیست بهاضافهی پیشنهادهایی که در قسمت نظرات عنوان شدهاند.
فروش و بازاریابی عمومی
Hubspot
Hubspot پلتفرم نرمافزاری برای بازاریابی داخلی بوده و بیشتر گزینههای آن رایگان است. نرمافزار رایگان فروش Hubspot به شما امکان میدهد قالبهای ایمیل بسازید؛ یک پوشه مشترک از محتوا و اسناد فروش تنظیم کنید؛ آن را با Gmail و Outlook ادغام کرده، ایمیلها را زمانبندی نمایید و ....
همچنین Hubspot یک نرمافزار رایگان CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) ارائه میدهد که بهسادگی با این پلتفرم مرتبط میشود. درصورتیکه تمایل داشته باشید این برنامه را بهروزرسانی کنید، میتوانید نسخهی Pro را به قیمت ماهیانه ۵۰ دلار به ازای هر فرد، فعال کنید.
Sniply
با استفاده از ابزار جذاب Sniply میتوانید Call to Action های سفارشی ( CTA = Call to Action درخواست از بازدیدکننده وبسایت برای کلیک روی یک دکمهی خاص) ساخته و آنها را به محتوایی که به اشتراک میگذارید، پیوند دهید. اگر صفحهی اینترنتی که با آن در ارتباط هستید، امکان ایجاد پنجرههای شناور(Inframes؛ پنجرههایی که روی صفحه اصلی باز میشوند) را داشته باشد، شما میتوانید پیغام و دکمهی CTA دلخواهتان را ایجاد کرده و آن را روی صفحه مذکور اضافه نمایید و تنها افرادی که به لینک شما دسترسی داشته باشند میتوانند آن را ببینند.
SumoMe
SumoMe مفتخر به داشتن مجموعهای بسیار قدرتمند از انواع ابزارهای بازاریابی شامل تحلیل محتوا، جعبه پیمایش ایمیل (scroll box)، فرم تماس، اشتراک گذارنده ی عکس و ... است. در نسخهی رایگان بهتمامی اپلیکیشنهای SumoMe دسترسی خواهید داشت و در صورت فعال کردن نسخهی مشترکین به قیمت ماهیانه ۲۰ دلار، امکانات دیگری ازجمله تست A/B نیز به آن اضافه میگردد.
Ampervize
اگر نمیدانید برای کار با ابزارهای بازاریابی باید از کجا شروع کنید، Ampervize میتواند با ارائهی یک گزارش رایگان نقطهی شروع خوبی برای تصمیمگیری باشد. این ابزار ابتدا تعدادی سؤال ساده دربارهی کارتان از شما میپرسد سپس متناسب با پاسخهایی که به آن میدهید، یک گزارش تنظیم میکند که در آن نرمافزارهای بازاریابی و حوزههایی که احتمال نتیجه گرفتن در آنها بیشتر است، پیشنهاد داده میشوند.
Cyfe
Cyfe یک صفحهی کنترل همهکاره جهت مدیریت آنلاین ابزارهای تجاری شماست. با این ابزار میتوانید برای هر یک از موارد ضروری مانند ابزارهای تبلیغات، پلتفرمهای وبلاگ، ابزارهای ایمیل، بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) و رسانههای اجتماعی، ابزارک (widget) مربوطه را اضافه کرده و همهی اینها را در یک فضای واحد مدیریت نمایید. نسخهی رایگان تا پنج widget را پشتیبانی میکند و در صورت تمایل میتوانید با پرداخت ماهیانه ۱۹ دلار نسخه کامل را فعال کنید.
بازاریابی ایمیلی
Boomerang
Boomerang یک اپلیکیشن رایگان برای Gmail، Outlook و اندروید با طیف وسیعی از ابزارهای مدیریت ایمیل است. این اپلیکیشن بهآسانی با رابط صندوق ورودی ایمیل شما متصل شده و مواردی همچون زمانبندی ایمیلها، ایجاد تأخیر (snoozing)، رسید ایمیلهای خواندهشده و یادآورهای پیگیری را به آن اضافه مینماید.
Boomerang اخیراً امکانات پیشرفتهی بیشتری را نیز در زمینه کسبوکار ایجاد کرده است؛ جدیدترین آنها " Al Assistant" است که در ساختن یک ایمیل تمامعیار به شما کمک میکند.
MailChimp
احتمال دارد که در خلال مسافرتهایتان (بهویژه اگر شنوندهی پادکست بودهاید)، با MailChimp مواجه شده باشید. همین موضوع دلیل فراگیر شدن MailChimp است.
MailChimp، برای مشترکین تا سقف ۲۰۰۰ نفر و ۱۲۰۰۰ ایمیل در ماه کاملاً رایگان است و گزینهای بسیار مناسب برای گروهها و کسبوکارهای کوچک محسوب میشود تا سروسامانی به خبرنامهها بدهند. امکانات جانبی آن عبارتاند از: فرمهای ثبتنام داخلی، انواع قالب، و داده کاوهای رایگان برای پیگیری میزان موفقیت بازاریابی ایمیلی شما در صنعت و زمینهی کاریتان.
Klaviyo
Klaviyo یک نرمافزار بازاریابی ایمیلی است که به شما در ارسال ایمیلهای شخصیسازیشده و هدفمند کمک میکند و برای استفاده تا سقف ۲۵۰ مخاطب و ۵۰۰ ایمیل ارسالی، رایگان است. حسابهای رایگان آن همچنین شامل ابزارهای تست A/B، دستهبندی و همچنین یک ایمیل ساز با قابلیت drag-and-drop (عملی است که طی آن، یک شیء مجازی در محیط رایانه با استفاده از نشانگرmouse گرفته و جابهجا میشود) هستند.
Structured Data Markup Helper
Schema.org نوعی نشانهگذار ساختارمند داده است که در محیط Gmail میتوان به ایمیلها اضافه کرد تا برخی امکانات تعاملی بسیار مفید برای بازاریابی فعال شوند. امکاناتی مانند اضافه شدن خودکار به تقویم گوگل، مرور با یک کلیک، RSVP ها(مخفف جملهی فرانسوی Répondez S'il Vous Plaît به معنی "لطفاً پاسخ دهید"؛ در دعوتنامههایی که باید از طرف مدعو پاسخ داده شود نوشته میشود) و ادغام با جستجو.
این ابزار گوگل برای نشانهگذاری ساختارمند دادهها، تمامکار دشوار برنامهنویسی را بهجای شما انجام میدهد؛ تنها کاری که شما باید بکنید، مشخص کردن قسمت مربوطه در ایمیل و انتخاب نشانهگذاری آن از منوهای کشویی است. (Drop-down Menu؛ لیستهایی در صفحات وب که در آن واحد یک گزینه بیشتر نمایش داده نمیشود اما بهمحض کلیک کردن روی آن به گزینههای بیشتری میتوان دست پیدا کرد و یکی از آنها را انتخاب نمود)
Hiver
Hiver یک ابزار مشارکت ایمیل برای کمک به ارتقاء بازدهی در استفاده از حسابهای مشترک است. امکانات این ابزار عبارتاند از: پیگیری کارها، دسترسی به صندوق مشترک پیام، نوشتن یادداشت، تعیین ایمیل برای اعضای گروه و علامتگذاری ایمیلهای تکمیلشده. نسخهی رایگان Hiver تا ۳ کاربر را پشتیبانی میکند و با پرداخت ماهیانه ۶ دلار میتوانید آن را برای کار در گروههای بزرگتر ارتقاء دهید.
SendPulse
SendPulse یک پلتفرم ترکیبی ارسال پیام برای بازاریابهاست که شیوههای متنوع شامل ایمیل، پیامک و آگهیهای اینترنتی را پوشش میدهد. نسخهی رایگان آن امکان ارسال ماهیانه حداکثر ۱۵۰۰۰ ایمیل برای ۲۵۰۰ مشترک مشخص را دارد و به شما اجازه دسترسی کامل به امکانات پیشرفته مانند تحلیل آماری، پاسخگوهای خودکار، شخصیسازی، تست A/B و یک طراح قالب را میدهد.
ایجاد و انتخاب محتوا
Apester
Apester ابزاری رایگان با قابلیت دسترسی آسان برای ایجاد محتوای تعاملی مانند پرسشنامهها است که میتواند بازاریابی محتوایی شما را با گنجاندن کمی سرگرمی و مطالب جذاب، پویاتر کند. ما نیز از این ابزار در ""ClickZ برای جذابتر کردن پرسشهای چالشبرانگیزی مانند " چقدر این ۲۵ علامت اختصاری سئو را میشناسید؟ " و "آیا میتوانید از این اصطلاحات رایج در بازاریابی و تجارت سر در بیاورید؟ " استفاده کردهایم.
Piktochart
Piktochart یک ابزار محبوب با کاربرد آسان برای ساخت اینفوگرافیک و همچنین انواع دیگر محتوای بصری مانند ارائه و پوستر است. امکان drag-and-drop در آن بسیار ساده است و نتیجه نهایی، ظاهری یکدست و حرفهای دارد.
Canva
Canva نیز یک ابزار رایگان همهکاره و تطبیقپذیر جهت تولید محتوای بصری است. کانوا به شما در خلق تولیدات بصری جذاب در تمامی زمینهها کمک میکند از گرافیک رسانههای اجتماعی گرفته تا ارائهها، بنرها، گرافیک وبلاگ و کارت ویزیت.
Listly
Listly یک پلتفرم سرگرمکننده و رایگان است برای انتخاب یا به اشتراکگذاری هر نوع فهرست با هر عنوان؛ از فیلمهای سینمایی تا فناوری؛ از آموزش تا بازاریابی. کاربران دیگر میتوانند فهرست شما را دنبال کنند، به موارد موردعلاقه خود رأی دهند و باعث شوند که این موارد در ردهبندی رتبهی بالاتری به دست بیاورند.
Triberr
Triberr دارای دو بخش است؛ یک بخش آن پلتفرم به اشتراکگذاری محتوا و بخش دیگر پلتفرم بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار است. اگر شما وبلاگ نویس هستید یا به هر نوعی محتوا تولید میکنید میتوانید از این پلتفرم برای ارتباط و به اشتراک گذاشتن محتوا با شبکهای از تولیدکنندگان دیگر محتوا استفاده کنید و عضو گروههای موضوعی با علایق مشترک بشوید؛ چیزی شبیه به گروههای LinkedIn.
اگر هم صاحب یک بنگاه اقتصادی هستید، میتوانید از Triberr برای اجرای کمپینهای بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار استفاده کنید. میتوانید کمپینی را آماده کرده و از آن برای ساماندهی بودجه، داراییهای دیجیتال، اهداف و ... استفاده کنید. صدالبته باید هزینهای را به فرد یا افراد تأثیرگذار بپردازید ولی تمامی امکانات دیگر کاملاً رایگان بوده و هیچ هزینهی اضافهای دربر نخواهد داشت.
رسانه اجتماعی
Socioboard
Socioboard یک پلتفرم مدیریت رسانههای اجتماعی برای کسبوکارها و برندها با هدف کمک به فرایند جذب مخاطب هدفمند، حمایت از مشتریان، بازاریابی و مشارکت است. با استفاده از این پلتفرم میتوانید طیف وسیعی از حسابها شامل اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، یوتیوب و لینکدین را گردآوری و همهی آنها را از یک صفحه کنترل واحد مدیریت کنید. در نسخهی رایگان آن، امکانات برنامهریزی، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، و ابزارهای گزارش دهی تا سقف ۵ پروفایل ارائه میشود.
Hootsuite
Hootsuite یک ابزار مدیریت رسانههای اجتماعی است که کاربران زیادی دارد و به شما امکان میدهد رسانههای اجتماعی مختلف را مدیریت و هماهنگ کنید؛ مطالب ارسالی را برنامهریزی نمایید؛ آمارها را پیگیری و همچنین کلیدواژهها و هشتگهای مشخصی را دنبال کنید.
نسخهی رایگان آن امکان مرتبط کردن حداکثر ۳ حساب کاربری مختلف را به شما میدهد. همچنین میتوانید نرمافزار خود را به یکی از حسابهای غیر رایگان آن ارتقاء دهید تا از امکانات بیشتری استفاده کنید.
TweetReach
TweetReach یک ابزار فوقالعاده برای تحلیل میزان جستجوی یک نام کاربری، هشتگ و یا کلیدواژه از طریق برآورد تعداد بازخوردهای ایجادشده و تعداد حسابهای کاربری نمایش دادهشده بهعنوان نتیجه جستجو است.
نسخهی رایگان TweetReach تنها یک عکس از ۱۰۰ توییت قبلی به شما میدهد. برای دریافت تحلیلهایی با جزئیات بیشتر میتوانید یکی از گزینههای غیر رایگان آن را خریداری کنید و یا تعداد زیادی عکس را در طول زمان مشخص مورد تحلیل قرار دهید.
Socialmention
Socialmention به شما امکان جستجو برای هر کلمه، عبارت و یا هشتگ را میدهد تا ببینید مردم آن را در چه جاهایی از اینترنت استفاده میکنند. این ابزار بهویژه برای دنبال کردن یک کمپین هشتگ یا نام برند در میان شبکههای اجتماعی بسیار مفید است چراکه وبلاگها، نشانهگذارها، تصاویر و ویدئوها را هم پوشش میدهد. همچنین با استفاده از آن درمییابید که آیا کاربران نسبت به عبارت موردنظر شما رویکردی مثبت دارند یا منفی؛ میزان جستجوی آن چقدر است و آیا کاربران در دفعات زیاد از آن استفاده میکنند یا خیر.
Simply Measured
Simply Measured منتخبی از گزارشهای رایگان را در اختیار شما قرار میدهد که با استفاده از آن میتوانید حسابهای مختلف در رسانههای اجتماعی شامل اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و گوگل پلاس را تجزیهوتحلیل کنید. قابلیت«تحلیلگر ترافیک اجتماعی» این ابزار بسیار عمیق است. این قابلیت که با «تحلیلگر ترافیک گوگل» مرتبط است یک بررسی آماری از میزان ترافیک اجتماعی وبسایت شما در قالبی تصویری و بسیار آسان برای خواندن ارائه میدهد.