۱- توصیف همهچیز بهجز بیان نحوه حل مشکل
یکی از مهمترین نکات در شروع ارائه ایده، بیان مشکل و راهحلهایی است که ایده شما فراهم میکند. کارآفرینان اغلب فکر میکنند که اسلاید ارائهای که از قبل برای سرمایهگذاران میفرستند توسط آنها خوانده میشود، درنتیجه هنگام ارائه، فقط در مورد فناوریها، تیم، مسائل مالی و ... صحبت میکنند. حقیقت این است که بررسی دهها طرح و ایده نشان داد که هنگام ارائه، چیزی در ذهن سرمایهگذار از قبل در یاد نمانده است؛ بنابراین، بهترین راه برای شروع یک ارائه خوب، صرف زمان برای بیان راهحلهای مشکلی است که بهواسطه ایده شما برطرف میشود. راههایی برای ارتباط برقرار کردن بین سرمایهگذار با محصول پیشنهادیتان از طریق نمونه اولیه محصول، پویانمایی و ... پیدا کنید. حتی میتوانید با گفتن یک یا دو داستان و اشاره به مطالعات موردی مشابه، ارتباط بیشتری برقرار سازید.
۲- گفتن این جمله که «هیچ رقیبی وجود ندارد»
معمولاً کارآفرینان بیان میکنند که رقیبی برای کسبوکارشان وجود ندارد یا اینکه آنها نمیتوانند رقیبی پیدا کنند و این حرف برای آنها امری عادی است. ولی بعد از هر ارائه، با تحقیق و جستجوهایی در گوگل میتوانیم به وجود رقبا پی ببریم و این کار را برای احتیاط بیشتر انجام میدهیم. اگر مشخص شود که هیچ رقیب مستقیمی وجود ندارد پس احتمال دارد در آینده تعداد فزایندهای از رقبای بالقوه به وجود آید. درنتیجه؛ یا در حال حاضر رقیب وجود دارد یا در آینده رقیبی پیدا خواهد شد پس اگر میخواهید که طرح شما جدی گرفته شود، هرگز بدون توصیف رقبا و نحوهی مقابله با آنها، ارائه ندهید. هنگامیکه با استارتآپ دیگری در فضای یکسانی در حال رقابت هستید، حتماً دلیل تمایز خود از آنها را توضیح دهید. قبل از ارائه خود را آماده کنید تا مباحثهای سالم در مورد رقبا و تمایزتان با آنها داشته باشید.
۳- ارائه بهعنوان بنیانگذاری با مجموعه مهارتهای منحصربهفرد
استارتآپ خوب، نیازمند ترکیبی از فناوریها و مجموعه مهارتهای کسبوکار است. اگر شما فقط مهارتهای فنی خود را بیان کنید ولی در مورد استراتژیهای توسعه مشتری محصول خود چیزی نگویید، ارائه شما با شکست روبرو میشود. استارتآپها نیازمند کار سخت و طولانیمدت هستند و طی کردن این مسیر بهتنهایی، کاری دشوار است؛ بنابراین، در مراحل اولیه استارتآپ، سرمایهگذاران بیش از تمرکز روی ایدههای خوب، به تیمهای خوب توجه میکنند و آنهایی که دارای تیمی قوی هستند را انتخاب میکنند. هنگام ارائه در مورد تیمتان، با توضیح در مورد اینکه اعضای تیم، چگونه مکمل یکدیگر بوده و باهم بهخوبی کار میکنند، در سرمایهگذاران خود دلگرمی ایجاد کنید.
۴- معرفی هممؤسسانی که ارزش پایینی به استارتآپ اضافه میکنند.
بااینکه داشتن هممؤسس در استارتآپ بسیار مهم است، اما به خودتان اجازه ندهید افرادی را بهعنوان هممؤسس انتخاب کنید که فقط ادعای تخصص دارند ولی در واقعیت ارزش خاصی به استارتآپ شما اضافه نمیکنند. ما ایدههای بسیار خوبی دیدهایم که فقط به خاطر وابستگی به مجموعه مهارتهای ادعاشده، پول و زمان زیادی را هدر دادهاند. رقابت برای به دست آوردن منابع مالی سرمایهگذاران، بسیار زیاد است، بنابراین باید به دنبال پیدا کردن اعضای قوی برای تیم استارتآپ خود باشید که دارای تخصصهای واقعی موردنیاز استارتآپتان باشد.