چه برای فروش محصولات و چه برای کسب کاربران همیشگی برای سایت کسب و کارتان، نیاز دارید که در ذهن افراد به عنوان برندی قدرتمند شناخته شوید. یکی از بهترین راهها برای این کار استفاده از شبکههای اجتماعی است. تحقیقات اخیر نشان میدهند که درصد سرمایهگذاری برندها در سال جاری برای به دست آوردن فالوئرهای جدید در شبکههای اجتماعی است.
برای برندسازی در شبکههای اجتماعی این کارها را انجام دهید:
۱ ـ شبکههایی را انتخاب کنید که مناسب برند شما باشند
صدها شبکهی اجتماعی وجود دارد اما همهی آنها برای صرف زمان و سرمایهگذاری مناسب نیستند. شبکههایی را انتخاب کنید که کاربران بالایی داشته باشند و بتوانید با تصویر برندتان در آن عضو شوید. چند شبکهی اجتماعی بزرگ که این قابلیت را دارند برای شما معرفی میکنیم:
• فیسبوک یکی از بهترین شبکههای اجتماعی برای تقویت برند کسبوکار شماست. هماکنون تعداد مشترکان فیسبوک از ۱.۳ میلیارد نفر هم فراتر رفتهاست، حدود یک میلیون سایت اینترنتی با لینک مستقیم برای ورود به صفحهی شخصی در فیسبوک وجود دارند و ۲۳درصد کاربران فیسبوک حداقل روزی پنج بار وارد صفحهی شخصی خود میشوند.
• اینستاگرام گزینهای عالی برای برندهایی است که زیاد از تصاویر استفاده میکنند. مانند شرکتهای تولید پوشاک و خردهفروشان. ۲۰درصد کاربران اینترنتی جهان با اینستاگرام سروکار دارند و جوانان بزرگترین گروه مخاطبان این شبکهی اجتماعی هستند.
• Google Plus یک پلتفرم عالی برای دستیابی به افراد شاغل در صنعت و تکنولوژی است. دو سوم کاربران این شبکه را مهندسان و افراد حرفهای در زمینههای فنی تشکیل میدهند. در حال حاضر یک میلیارد حساب کاربری فعال در Google+ موجود است و گفته میشود هر سال تعداد کاربران آن ۳۳ درصد افزایش مییابد.
• Pinterest شبکهای اجتماعی است که ۸۵ درصد کاربران آن را زنان تشکیل میدهند. این شبکه گزینهای بسیار عالی برای برندهای فروش جواهرات و لباس است.
• LinkedIn گزینهای مناسب برای برقراری ارتباط بین صاحبان کسبوکار، شرکتهای دیگر و متخصصان است. در حال حاضر بیش از ۳۵۲ میلیون نفر در LinkedIn عضو هستند و با گذشت هر یک ثانیه دو عضو جدید به این شبکه اجتماعی اضافه میشوند.
۲ـ ارائهی محتوای باارزش و قابل اشتراکگذاری
اگر به جای موضوعات محتوایی که صرفا فقط خوانده شوند و بازدیدکننده داشته باشند، روی تولید محتوایی مفید که بازدیدکنندگان به اشتراکگذاری آن تمایل بیشتری نشان دهند تمرکز کنید، برند مشهورتری خواهید داشت. محتوایی که با تصاویر همراه باشد، به احتمال زیاد تعداد بازدید و به اشتراکگذاری بیشتری را در شبکههای اجتماعی به دست میآورد. یکی از آسانترین راهها برای تولید محتوا در شبکههای اجتماعی، بررسی این موضوع است که چه پستهایی موفقتر بودهاند و تعداد بازدیدکننده و به اشتراکگذاری بیشتری داشتهاند. مثلا اگر یکی از رقبای شما با محتوایی با عنوان «۱۲ استراتژی برای افزایش ترافیک وبسایت شما» تعداد بازدیدکنندگان بالایی بهدست آوردهاست، شما هم میتوانید به جای اتلاف زمان برای تولید محتوایی جدید، محتوایی قویتر و کاملتر دربارهی همین موضوع مثلا با عنوان «۱۰۲ استراتژی برای افزایش ترافیک وب سایت» تولید کنید. یا این که میتوانید راهنمای کاملتر و کاربردیتر خود را در کنار محتوای رقیبتان قرار دهید تا کاربران برای اطلاعات بیشتر روی آن کلیک کنند.
۳ـ از محتوای افراد معتبر و تاثیرگذار استفاده کنید.
انتشار محتوای بانفوذ در پروفایلهای اجتماعی مهم است اما این تنها بخشی از ماجراست. اگر برند نسبتا نا شناختهای دارید، صدای برند شما در ازدحام برندهای شناختهشدهتر گم خواهدشد. اما با تولید محتوایی عالی میتوانید برای خود مخاطب کسب کنید که این استراتژی نیاز به زمان دارد.
چند راه سریعتر برای انجام این کار وجود دارد:
اگر قسمتی از محتوای دیگران را در پست خود استفاده کردهاید، خصوصا اگر افراد معتبری هستند که صفحات اجتماعی پربازدیدی دارند، نام آنها را در محتوایتان تگ کنید. با این کار محتوای شما را هم با فالوئرهایشان در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند.
۴ـ از کمپینهای اجتماعی برای ترویج محتوا استفاده کنید.
تعداد زیادی از برندها از استراتژیهایی مانند مسابقات و دیگر برنامههای رسانههای اجتماعی برای بهدست آوردن تعداد بازدید استفاده میکنند. برای استفاده از این مزیت، مخاطبانتان را با انگیزههای مناسب به مشارکت تشویق کنید تا در برنامههای اجتماعی شما شرکت کنند.