من در بخشی از کلاسهای کارآفرینی، به دانشجویانم آموزش میدهم که چگونه سرمایه خود را افزایش دهند. وقتیکه مردم این را میشنوند، اغلب یک سؤال میپرسند: مهمترین چیزی که دربارهٔ افزایش سرمایه باید بدانم چیست؟ در این مورد برای کارآفرینان، چهار درس اهمیت ویژهای دارد که در زیر بیان شده است:
۱. برای اکثر کارآفرینان، تأمین مالی بیرونی، ارزش وقت گذاشتن ندارد.
تنها بخش کوچکی از کسبوکارهای جدید، پول موردنیاز برای شروع را از فردی تهیه میکنند که جزء یکی از مؤسسان آن کسبوکار نیست؛ بنابراین، درصورتیکه کسبوکار شما داراییهای ارزشمند زیادی ندارد که بتوان بهعنوان وثیقه برای یک وام از آنها استفاده کرد، یا اگر صاحب ایدهٔ استارتآپی با پتانسیل رشد بسیار بالا به همراه یک نقشهٔ خروج از کسبوکار نیستید، بعید است که تهیه پول از بیرون، نتیجهبخش باشد. شما بهتر است مدل کسبوکاری را برای توسعه انتخاب کنید که نیاز به سرمایه کمتری و بهجای اینکه وقتتان را صرف تلاش برای جمعآوری پول کنید تأمین مالی استارتآپ را خودتان بر عهده بگیرید.
۲. اعتبار شخصی و ضمانت شخصی شما، هنگام تأمین مالی یک استارتآپ بسیار اهمیت دارد.
دادههای مختلف دربارهٔ سرمایه کسبوکارهای کوچک نشان میدهند که صاحبان یک-چهارم از شرکتهای با عمر کمتر از پنج سال و تقریباً نیمی از مالکیتهای انفرادی با همان سابقه، شخصاً بدهیهای کسبوکارهایشان را ضمانت میکنند. تنها بخش کوچکی از کسبوکارها پول موردنیاز خود را از بیرون قرض میکنند، این یعنی بیشتر سرمایهای که کارفرماها قرض میکنند، بهصورت شخصی قرض یا ضمانت میشوند.
باوجود بدهی شخصی، معیار قرض دهنده چندان به پتانسیل کسبوکار بستگی ن و بیشتر به اعتبار و ضمانت کارفرما بستگی دارد. اگر شما اعتبار شخصی زیادی ندارید و داراییهای اندکی برای وثیقه گذاشتن در برابر وام دارید، کار سختی برای تأمین مالی کسبوکار جدید خود پیش رو دارید، حال هرچقدر هم که ایدهٔ کسبوکارتان عالی باشد. درنتیجه اگر میخواهید یک کسبوکار راهاندازی کنید، مراقب اعتبار شخصی خود باشید.
۳. احتمال گرفتن یک وام بیشتر از جذب مشارکت در سرمایهگذاری است.
سرمایهگذاریهای خطرپذیر و سرمایهگذاریهای تأمینکنندهٔ مالی، جذابتر از وامهای بانکی هستند و در کتابها و مقالات تأمین مالی کارآفرینان توجه زیادی به آنها شده است. بااینحال که تأمین مالی بیرونی اکثر شرکتها از طریق قرض انجام میشود نه سهم در مشارکت.
تنها درصد کمی از استارتآپها با فروش سهام به سرمایهگذاران خطرپذیر یا سرمایهگذاران فرشته، تأمین مالی میشوند. آمار نشان میدهد که حدود ۱ درصد از شرکتها، از طریق هر دو منبع، تأمین مالی میشوند. سرمایهگذاران غیررسمی دیگر – مثل دوستان، خانواده و کمککنندگان مالی غیر معتبر – درصد کمی از تأمین مالی خارجی را به خود اختصاص میدهند اما تحقیقات نشان میدهد که این منابع احتمال بیشتری دارد که پول قرض بدهند تا اینکه سهام مشارکت دریافت کنند؛ بنابراین، درصورتیکه کسبوکار شما از نوعی نیست که کمککنندگان و سرمایهگذاران خطرپذیر به دنبال آن هستند، نباید وقتتان را صرف گشتن به دنبال سرمایهگذاران مشارکتی کنید.
۴. استفاده از اعتباردهندگان تجاری، جایی است که شما بیشترین شانس را برای به دست آوردن تأمین مالی برای کسبوکار خود دارید.
بنا بر تحلیلهای انجامشده در تأمین مالی کسبوکارهای کوچک، اعتبار تجاری علاوه بر داشتن یک حسابجاری بانکی، رایجترین ابزار استفادهشده توسط کسبوکارهای کوچک است؛ زیرا اعتبار تجاری توسط تأمینکنندگانی فراهم میشود که به شما کمک میکنند بتوانید محصولاتشان را بخرید. حتی نوپاترین کسبوکارها نیز میتوانند از این روش استفاده کنند.
پس اگر یک کسبوکار استثنایی با رشد فوقالعاده بالا به همراه نقشههای خروج از کسبوکار ندارید، بهترین شانس شما این است که نیازهای سرمایهای را کاهش دهید و استارتآپتان را با پول خودتان یا پولی که شخصاً قرض گرفتهاید و یا بااعتبار تجاری تأمین مالی کنید.