کانالهای رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر بخشی از جریان اصلی استفاده از اینترنت در بیشتر از یک دهه بودهاند ما روشهایی که هر برند از رسانههای اجتماعی استفاده میکند بهطور چشمگیری تغییر کرده است. امروزه شرکتها از شبکههای اجتماعی صرفاً بهعنوان پلتفرمهای بازاریابی برای تبلیغات محصولات خود استفاده نمیکنند بلکه آنها را برای ساخت و افزایش تجربهی مشتری و ارتباط مستقیم با هوادارانشان به کار میبرند.
ساخت جامعهی هواداران باید اولویت یک برند برای استفاده از رسانههای اجتماعی باشد. در این مقاله شما را راهنمایی میکنیم که چگونه شبکهای از هواداران و فالوورهایی وفادار و علاقهمند به کسبوکار خود ایجاد کنید.
مخاطبان خود را بهخوبی بشناسید.
فالوورهای شما در رسانههای اجتماعی، به یک شیوهی یکسان رفتار نمیکنند. هرکدام از آنها اشخاصی هستند که با استدلال و رفتار خاص خودشان با برند شما در تعامل هستند. آنها را تقسیمبندی کنید و مخاطبان خود را با پیامهای مختلف هدف قرار دهید. برند شما نیاز دارد گروههای مختلف جامعهی برند را بشناسد و در صورت امکان بر اساس این شناخت با آنها ارتباط برقرار کند.
از مردم بپرسید و به آنچه میخواهند گوش دهید.
ایجاد یک جامعه در رسانههای اجتماعی به معنای تولید محتوایی است که مخاطبان شما میخواهند. بهترین راه برای پیدا کردن آنچه آنها میخواهند، این است که از آنها سؤال کنید و بعدازآن واقعاً به بازخوردهایشان گوش دهید و با استفاده از کمپینهای اجتماعی به دنبال اجرای برنامههای جدید بر اساس آنچه هواداران درخواست کردهاند باشید.
هواداران را در مرکز استراتژی خود قرار دهید.
بخشی از هر کمپین موفق در رسانههای اجتماعی، توجه به محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) در فیدهای اجتماعی است.
نقش هواداران را در کانالهای اجتماعی خود پررنگ کنید. نباید فقط آنچه را که آنها ارسال میکنند "Like" کنید، مثلاً میتوانید آنچه آنها میگویند را بازتوییت کنید و با کل جامعهی هواداران خود به اشتراک بگذارید. هنگامیکه طرفداران ببینند یک هنرمند یا برند دائماً به صحبتهای اجتماعی آنها گوش میدهد، بیشتر درگیر تعامل میشوند و این باعث رشد آگاهی برند شما درون آن شبکه خواهد شد. امروزه برندها بهجای درخواست از هواداران برای آپلود عکس محصولاتی که از آنها خریدهاند، از آنها میخواهند مثلاً تصاویر و فیلمهایی در مورد قابلیتهای محصولات شما را به اشتراک بگذارند.
معتبر باشید
برندها در حال دور شدن از رویکرد سنتی و رسمی و حرکت به سمت تولید محتوای اساسی و معتبر در رسانههای اجتماعی هستند. ارسال محتوایی بیشازحد تبلیغاتی و نامعتبر در رسانههای اجتماعی باعث کاهش چشمگیر تعداد "Like"های فالوورهایتان خواهد شد.
مصرفکنندگان و هواداران، برندها و هنرمندان را دنبال میکنند چون این کار احساس متفاوت بودن به آنها میدهد. رسانههای اجتماعی با داشتن میلیونها دنبال کننده میتوانند روشی مفید برای کسبوکارها باشند که اعتبار مناسبی برای برندشان در جامعهی هواداران خود ایجاد کنند. کسبوکارها این فرصتها را میبینند و از این جریانهای اجتماعی برای رشد جامعهی هواداران خود استفاده میکنند.