موفقیت کسبوکارها بهشدت به وجود افرادی بستگی دارد که درگیر انجام کارهای آن هستند. Lynn Leblanc بهعنوان یک بنیانگذار موفق در دو استارتآپ فناوری محور، متوجه شد که کسبوکارهای موفق نیازمند تیمی قوی و بسیار ماهر از همان آغاز راهشان هستند.
Leblanc (مدیرعامل شرکت Hotlink) میگوید که «یک تیم استارتآپ خوب نیازمند داشتن تجربههایی است که همه حوزههای کاربردی موردنیاز یک شرکت موفق را پوشش دهد». باوجوداین، درنهایت به نتایج قابل پیشبینی از وجود تیمی خواهید رسید که ترکیبی از دانش و مهارتهای هر عضو تیم است.
Leblanc توصیه میکند که برای تشکیل تیمی برنده در کسبوکارتان، به دنبال افرادی باشید که با معیارهای زیر متناسب باشند:
تجربه و تخصص آنها در حوزههایی باشد که شما و دیگر اعضای تیم نداشته باشید. استخدام افراد با تخصصهای مشابه ممکن است در ابتدا ایدهای خوب به نظر برسد، اما برای پیشرفت واقعی، کسبوکار شما نیازمند متخصصانی است که برای هر حوزه کاربردی کسبوکار اختصاص داده شوند. اگر شما پیشزمینه فنی و قوی دارید اما هیچگونه تجربه بازاریابی و فروشی ندارید، کسی را استخدام کنید که در این حوزه کاری بهطور کامل تخصص و تجربه داشته باشد.
آنها را بهخوبی بشناسید (اعضای تیم همدیگر را بشناسند). بسیاری از کارآفرینان راه سختی را برای استخدام اعضای تیم کسبوکار خود برگزیدند که بر اساس روابط نزدیک صورت میگیرد و به استخدام بدون شرط و بدون بررسی صلاحیت از بین اعضای خانواده و دوستان میپردازند که این ایده بدی است. بااینوجود بسیار اهمیت دارد افرادی که برای استارتآپ خود استخدام میکنید را بهخوبی بشناسید. شما باید از پیشزمینه و تخصص آنها احساس اطمینان کنید و بدانید که سهم مثبتی در رشد کسبوکار شما خواهند داشت. اگر شخصاً توانایی استخدام افراد را بهخوبی ندارید، باید شخص دیگری در تیمتان مسئولیت استخدام افراد را بر عهده بگیرد.
بتوانند در ابتدای راه با حقوق و مزایای پایین کار کنند. به دنبال استخدام افرادی باشید که ازلحاظ مالی وضعیتی ثابتی داشته و بهاندازه کافی پسانداز دارند یا اینکه منبع درآمد دیگری داشته باشند و اینگونه بتوانند در ابتدای استارتآپ با حقوق و مزایای محدود برای کسبوکار شما کار کنند.
بخواهند از محصول شما استفاده کنند. افرادی که برای تیم خود استخدام میکنید، باید بتوانند بهترین مبلغین محصول و خدمت شما باشند. Leblanc بیان میکند بعضی از کسبوکارها فاقد افرادی در تیم بوده که بتواند در فرآیند توسعه محصول در نقش یک مشتری، بازخوردهای لازم برای بهبود محصول را ارائه دهند. درنتیجه ممکن است با مسائلی مواجه شوند که هرگز تا قبل از استفاده مشتریان واقعی از محصولات، متوجه آنها نمیشدند. اعضای تیم نباید تنها به فکر همکاری در ایجاد محصولی عالی باشند، بلکه آنها باید بخواهند قبل از ارائه محصول به بازار بهعنوان مشتریانی بالقوه به شما بازخوردهایی را ارائه دهند.