بازاریابی محتوایی میتواند یکی از موفقترین روشهای بازاریابی دیجیتال برای برند شخصی شما باشد، اما این کار با یک استراتژی بازاریابی محتوایی پایدار امکانپذیر است. با توجه به گزارش بازاریابی محتوایی موسسهٔ business2community در سال ۲۰۱۵، ۴۷ درصد از بازاریابان محتوایی کارآمد، استراتژی محتوایی مستندی برای موقعیت خود دارند، درحالیکه تنها ۵ درصد از بازاریابان محتوایی که دارای حداقل کارآمدی هستند، برای کار خود استراتژی تدوین شدهای ندارند.
باوجود انواع محتوا و کانالهای توزیع آن، انجام بازاریابی محتوایی آسان شده است. با استفاده از این چهار روش ساده از بازاریابی محتوایی برای ترویج برند شخصی خود بهصورت مثبت استفاده کنید و میزان دیده شدن آن را در فضای آنلاین جهانی را افزایش دهید:
در وبسایت خود محتوای ارزشمند تولید کنید.
ابتدا مخاطبان هدف خود و آنچه باعث ایجاد اشتیاق در کسب اهداف حرفهای شما میشود را مشخص کنید. ممکن است بخواهید یادداشتها یا فیلمهایی را تولید کنید که در آن تخصص خود را با آموزش یک مهارت جدید به مخاطبان به اشتراک بگذارید. این کمک میکند تا از شما تصویری بهعنوان یک متخصص در این زمینه ایجاد شود.
فقط خودتان را محور اصلی محتوا قرار ندهید. ابتدا در مورد محتوای مربوط به مصرفکنندگان و اینکه چگونه میتوانید به بهترین وجه ممکن به آنها کمک کنید فکر کنید. برای ایجاد طوفان فکری دربارهٔ ایدههای محتوا، از خودتان بپرسید:
- من در چه موضوعاتی تخصص دارم؟
- بهترین روش برای انتقال دانش من چیست، از طریق نوشتن، پادکست، نمایش اسلاید، اینفوگرافیک، ویدئو یا چیزی متفاوت؟
- آیا اگر مصاحبه با یک متخصص دیگر را بهعنوان تأیید در محتوای خود قرار دهم مفیدتر خواهد بود یا این مصاحبه بهعنوان محتوای اصلی استفاده کنم؟
- چگونه میتوانم محتوای خود را در دسترس انواع بیشتری از کاربران قرار دهم؟
مثلاً با اضافه کردن یک متن به ویدئو برای شنیدن بازدیدکنندگان ناشنوا یا با امکان قراردادن تصویر در یادداشتهای وبلاگ برای افرادی که احتمال بیشتری دارد بخواهند از تصاویر استفاده کنند.
با توجه به موضوع تناوب ارسال محتوا در سایت، بامطالعهای که در سال ۲۰۱۵ توسط HubSpot برای شرکتهایی با ۱۰ کارمند و یا کمتر انجام شده است، اینطور نتیجهگیری شده است که حداقل ۱۱ بار بهروزرسانی محتوای وبلاگ در هرماه ایدهال است. این مطالعه همچنین نشان داد شرکتهایی که در هرماه حداقل ۱۶ محتوا منتشر کردهاند از شرکتهایی که چهار محتوا یا کمتر از آن در ماه منتشر کردهاند سه و نیم برابر ترافیک بیشتری کسب کردهاند. اگر قصد دارید که ریتم بازاریابی محتوایی خود را پیدا کنید اما هدفتان تناوب دائمی ارسال محتوای بالاتر است، در شروع کار به آهستگی عمل کنید.
باوجوداینکه محتوای شما نباید بر روی خودتان تمرکز داشته باشد اما باید به ایجاد احساس مثبت برند شخصی شما و دیده شدن آن بین افراد موردنظر شما کمک کند.
این کار را از طریق لینک بازگشت به صفحه بیوگرافی نویسنده انجام دهید تا افراد بتوانند اطلاعات بیشتری در مورد شما و انجام کسبوکار با شما به دست آورند. اگر آنها محتوایی که توسط شما ارسال شده است را دوست داشته باشند با اضافه کردن یک call to action در پایین محتوا میتوانید امکان ارتباط با آنها را ایجاد کنید.
محتوای خود را به وبلاگهای دیگر پیشنهاد دهید.
حالا که شما یک تولیدکننده محتوای موفق در وبسایت خود هستید ، ستارههای دیگر در صنعت خود را که میتوانید با آنها شبکه بسازید و قابلیتهای حرفهای خود را با مخاطبان آنها به اشتراک بگذارید جستجو کنید. افراد تأثیرگذاری را انتخاب کنید که شما را تحسین میکنند، آنها را پیدا کنید و بگویید که چرا به شما علاقه دارند و توضیح دهید که چرا با آنها ارتباط برقرار کردهاید و چگونه میتوانید به مخاطبان آنها کمک کنید.
ارسال یادداشت محتوا در وبسایت آنها را پیشنهاد دهید و در عوض برای محتوای مفیدی که ارسال کردهاید، لینک بازگشت به وبسایت خود را درخواست کنید. این کار یک لینک بازگشتی بسیار مفید ایجاد میکند که به نفع بهینهسازی برند شخصی شما در موتورهای جستجو است و شما را به مخاطبان جدیدی معرفی میکند که ممکن است به کسبوکار جدیدی برای شما منجر شود.
همچنین، اجازه دهید آنها بدانند که شما محتوای ارسال شده را از طریق شبکه خودتان و انتشار در وبسایتتان، خبرنامه ایمیل و یا از طریق رسانههای اجتماعی خود ترویج میدهید. با کمک به تأثیرگذاران دیگر، بهاحتمالزیاد آنها هم به شما کمک میکنند تا محتوای خود را ترویج دهید.
میزبان محتوای مهمان در سایت خود باشید.
مانند وبلاگ نویسی مهمان در سایتهای دیگر که برند شخصی شما را در معرض دید مخاطبین بالقوهٔ جدید قرار میدهد، اجازه تولید محتوای باکیفیت برای وبسایت شما توسط یک نویسندهٔ معتبر هم بسیار سودمند است. با این کار سایت شما منبع بهتری برای اطلاعات مفید خواهد شد که به هدایت ترافیک به سمت وبسایت شما کمک میکند، علاوه بر این ارسالکنندهٔ محتوای مهمان بهاحتمالزیاد محتوای خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارد و از این طریق هم بازدیدکنندههای جدیدی را به وبسایت شما وارد میکند.
همچنین میتوانید از محتوای مهمان برای ترویج محتوای مرتبط خود نیز استفاده کنید. به خاطر داشته باشید، ترویج برند شخصی شما هدف میزبانی محتوای مهمان نیست. بهجای آن مطمئن شوید که ترویج محتوای شما بهصورت مناسب انجام شده است. یک راه ساده برای اطمینان از این موضوع استفاده از یک widget بر روی سایت شماست که بهطور خودکار محتواهای مرتبط را در انتهای مقاله یا ویدیو نمایش میدهد. همچنین میتوانید ازجملهٔ «محتوای مرتبط بیشتری درباره این موضوع بخوانید» استفاده کنید و آنچه را که به اشتراک گذاشتهاید سفارشی کنید.
اگر کسی محتوای شما را نبیند، بازاریابی محتوایی تنها اتلاف وقت است.
با استفاده از شبکههای اجتماعی رایگان و ارتباطات دیجیتال برای رساندن محتوای خود به مصرفکنندگان هدف بیشتر؛ در زمان و هزینه صرفهجویی کنید.
در تمام شبکههای اجتماعی مناسبی که مخاطبان شما در آنها حضور دارند پروفایل تنظیم کنید. محتوای مربوط به برند شخصی شما بهاحتمالزیاد برای سایتهای شبکههای حرفهای مانند LinkedIn مناسب است، درحالیکه روزنامهنگاران و افرادی که کارشان مرتبط با رسانهها است بهاحتمالزیاد دارای حساب کاربری در توییتر هستند. در زمانی که محتوای خود را ترویج میدهید، ارسال یادداشت با کلمات کلیدی مناسب برای موتورهای جستجو را به یاد داشته باشید و یک call to action برای جلب کسانی که یادداشت را مشاهده میکنند قرار دهید تا روی آن کلیک کنند.
برای تشویق و حفظ مشارکت خوانندگان در بحث،؛ در پایین یادداشتهای خود چند سؤال مطرح کنید یا با ترویج بحث از طریق به اشتراک گذاشتن یادداشت خود در بین محتوا این کار را انجام دهید. تنها لینکهای محتوا را در شبکههای اجتماعی کپی نکنید؛ به اشتراکگذاری تصاویر یا فیلمها را هم امتحان کنید.
هنگامیکه روابط شما با دیگر تأثیرگذاران برقرار شد، اگر احساس میکنید محتوای شما به مخاطبان آنها هم مربوط میشود پس محتوایتان را با آنها به اشتراک بگذارید. یک استراتژی بازاریابی محتوایی موفق بر این اساس است که چه میزان ارزش به هر دو مخاطب و کسانی که به شما کمک میکنند محتوای خود را به اشتراک بگذارید ارائه میدهد.
محتوا تولید کنید و با فلسفه متمرکز بر کمک به مخاطبان آن را به اشتراک بگذارید. این روشی برای تقویت برند شخصی شما از طریق بازاریابی محتوایی است.