ایجاد اعتماد و فراهم کردن آسایش خریداران بخش مهمی از تجارت الکترونیک است، زیرا افراد کمی اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار کسبوکاری میگذارند که دربارهی آن مردد هستند.
وقتی خریداران با تردید مواجه میشوند و از خود میپرسند: «آیا این محصول برای من مناسب است؟»، «آیا میتوانم به این فروشگاه آنلاین اعتماد کنم؟»، ممکن است برای تصمیمهای خود از تایید اجتماعی استفاده کنند. در واقع، این خریداران تمایل دارند به نظر دیگران اعتماد کنند.
تایید اجتماعی در عمل
اگر شما در یک کتاب درسی یا دایرهالمعارف به دنبال تعریف تایید اجتماعی بگردید، احتمالا مشاهده میکنید که از آن بهعنوان پدیدهای روانشناختی یا نوعی انطباق یاد شده است.
افراد در انواع موقعیتهای ناآشنا این توانایی را دارند که بر اساس رفتار دیگران، و با سرعت و دقت تمام بفهمند که چه رفتار یا عملی مناسبتر است.
از منظر بازاریابی، فراهم کردن اطلاعات تایید اجتماعی مثبت و دقیق دربارهی یک محصول یا دربارهی یک رفتار مطلوب میتواند افراد را به خرید آن محصول یا انجام آن عمل ترغیب کند.
دکتر رابرت بی. سیالدینی(Robert B. Cialdini)، استاد روانشناسی و بازاریابی، که نویسندهی کتاب تاثیرگذار: روانشناسی متقاعدسازی است از مثالی در صنعت هتلداری استفاده میکند.
مسئولین هتلها میخواستند مهمانان را تشویق کنند که از حولهها چند بار استفاده کنند تا در مصرف آب و برق صرفجویی شود و امیدوار بودند بهاینترتیب به محیط زیست هم خدمت کنند. این هتلها برای تشویق مهمانانشان از علامتها، اعلانها، و یادداشتهای کوچکی استفاده میکردند که شامل یکی از این سه پیام بود: ۱- این کار را برای محیط زیست انجام دهید ۲- این کار را برای نسلهای آینده انجام دهید ۳- برای هدف مشترکمان با ما همکاری کنید.
چلدینی پیام دیگری را امتحان کرد که این بود: «بیشتر مهمانانی که در هتل ما اقامت میکنند لااقل یک بار مجددا از حولههایشان استفاده میکنند.» این پیام، همکاری را تا ۲۸ درصد افزایش داد.
مثال دیگر یک خرده فروشی در شمال غربی آمریکا بود که بهتازگی چندین مسابقه در فروشگاههایش راه انداخته بود. خریداران میتوانستند در یکی از کیوسکهایی که اطراف فروشگاه قرار داده شده بود و به شکل خودکار عمل میکرد و مجهز به آیپد بود در قرعهکشی شرکت کنند.
به طرز جالبی، این خرده فروش متوجه شد که آمار ثبتنام برای قرعهکشی که در یک پایگاه داده ثبت میشد، حالت موجی داشت. یعنی ممکن بود برای دقایقی هیچ ثبت نامی وجود نداشته باشد، و بعد در طول یک یا دو دقیقه ثبت نامهای متعددی صورت انجام شود. به نظر نمیرسید که این موجهای ثبتنام با جریان کلی فروشگاه هماهنگ باشد. پس دلیل آن چه بود؟ تایید اجتماعی.
کارکنان فروشگاه متوجه شدند که وقتی شخصی به سراغ کیوسکها میرود، سایر خریداران ناگهان متوجه کیوسکها میشوند و برای ثبتنام صف میکشند. اما وقتی کیوسکها خالی بودند، بسیاری از خریداران بدون اینکه اقدامی کنند از کنار آنها رد میشدند.
به عنوان آخرین مثال، کافی شاپ محله خود را در نظر بگیرید. اگر ظرفی برای انعام دارند، احتمالش زیاد است که کارکنان مغازه خودشان صبح به صبح اولین پول را در آن بیندازند. بهاینترتیب آنها به مشتریانشان میگویند که انعام دادن کار خوبی است.
به همین ترتیب، کسبوکارهای تجارت الکترونیک میتوانند از تایید اجتماعی استفاده کنند تا میزان فروش خود را افزایش دهند. خریدارانی که با محصولات یا حرفهی شما ناآشنا هستند میتوانند از راهنمایی خریداران دیگر استفاده کنند.
رتبه بندی و نظرات
رتبهبندی و نظرات احتمالا یکی از رایجترین انواع تایید اجتماعی در تجارت الکترونیک هستند و دادههای بسیاری وجود دارد که نشان میدهد وجود نظرات و رتبهبندی در سایتتان میتواند تا حد قابلتوجهی نرخ تبدیل تجارت الکترونیک شما را افزایش دهد. بر اساس تخمینها، یک نظر مثبت ممکن است نرخ تبدیل را تا ۱۰ درصد افزایش دهد، درحالی که شش نظر مثبت ممکن است فروش را تا ۳۰ درصد افزایش دهند.
فروشگاه آنلاین نیواگ (Newegg) مثال خوبی برای استفادهی درست خرده فروشان از رتبهبندی و نظرات است. برای بعضی از محصولات نیواگ، صدها نظر ارایه شده است. این شرکت کارهای متعددی میکند که ممکن است شما هم بخواهید آنها را انجام دهید.
نظرات در بخشهای مختلف سایت، از جمله صفحات دسته بندی محصولات، نمایش داده میشوند.
- نظرات بر اساس رتبه بندیها دسته بندی شدهاند.
- امکان جدا کردن و جستجوی نظرات وجود دارد.
- از نظرات برتر به طرز ویژهای قدردانی میشود.
تصاویر و ویدئوهایی که توسط مشتریان عرضه میشوند
در رابطه با تایید اجتماعی تجارت الکترونیک، کمتر چیزی مثل دیدن افرادی شبیه به خودتان در حال استفاده از محصولی که شما به فکر خرید آن هستید تاثیرگذار است. بسیاری از فروشندگان آنلاین این موضوع را درک کردهاند و بهتازگی در صفحاتی که به جزئیات محصولات میپردازند یا در گالریهایی ویژه از تصاویری استفاده میکنند که توسط مشتریان عرضه شدهاند.
برای مثال، نیوبلنس (New Balance) در سایت خود بخش مجزایی دارد که به عکسهای مشتریان اختصاص دارد و پست هر مشتری به یک محصول لینک شده است.
شمارش خرید و فهرست علاقهمندیها
فروشندگان آنلاین میتوانند با شمارش تعداد دفعاتی که یک محصول فروخته شده، یا به فهرست علاقهمندیها اضافه شده است تایید اجتماعی را برانگیزند.
گروپان (Groupon) به خریداران نشان میدهد یک محصول مشخص چند بار خریداری شده است. اگر یک خریدار دربارهی خرید خود تردید داشته باشد، دانستن اینکه چند صد نفر قبل از او تصمیم گرفتهاند این محصول را بخرند ممکن است به او کمک کند.
اما مراقب باشید، چون تایید اجتماعی پایین ممکن است اثری منفی بر خرید شما داشته باشد. اگر قصد دارید مانند گروپان نشان دهید که هر محصول چند بار فروخته شده است، در نظر داشته باشید که فقط بعدازاینکه فروش از تعداد خاصی گذشت، مثلا ۲۵ مورد یا چیزی شبیه آن، اعداد را نشان دهید.
لایکها و اشتراکگذاریها در رسانههای اجتماعی
حتی دکمههای اشتراکگذاری که برخی از فروشندگان در صفحات جزئیات محصولات خود قرار میدهند میتواند نوعی تایید اجتماعی باشد. در نظر داشته باشید که این دکمهها باید تعداد اشتراکگذاری و لینکهایی که به یک محصول داده شده است را بعدازاینکه تعداد آنها به حد مشخصی رسید نشان دهد، درست مثل آنچه دربارهی شمارش فروش گفته شد.
برای مثال، سایت لوی (Levi) را نگاه کنید که نشان میدهد چند نفر در فیسبوک یک محصول را لایک کردهاند.