۱-سوءتفاهم
ایجاد سوءتفاهم در ارتباطات میتواند روابط یک کسبوکار را با مشتریانش از بین ببرد. رهبر استارتآپ باید بتواند با اعضای تیم خود بهصورت شفاف گفتگو کند و اطلاعات دقیق مربوط به محصول یا خدمت کسبوکار را به کارکنان منتقل نماید تا آنها بتوانند در ارائه آگاهی به مشتریان مؤثرتر عمل کنند.
اطلاعات نادرست خردهفروشیها میتواند به یک تجربه خرید منفی منجر شود. برای جلوگیری از این نوع مسائل، مطمئن شوید که تمام ارتباطات در وبسایت و رسانههای اجتماعی کسبوکار شما شفاف و صادقانه است. یک صفحه شامل پرسش و پاسخهای متداول برای مشتریانی که نیاز به کمک اضافی دارند ایجاد کنید. همچنین میتوانید از مربیان و کارشناسان منابع انسانی برای اجرای برنامههای آموزشی، ارائه دستورالعملها به کارکنان و گردش شغلی آنها استفاده کنید.
۲-ثبت نادرست اطلاعات
هیچچیز شرمآورتر از این نیست که با یک مشتری مهم تماس بگیرید و متوجه شوید که شماره تلفن او را در فایل ثبت اطلاعات مشتریان اشتباه ثبت کردهاید.
سوابق مشتری باید شامل اطلاعات دقیق و یادداشتهای مربوطه مانند روند خرید، ترجیحات محصول و کمپینهای بازاریابی باشد. حتی اگر فکر میکنید سوابق مشتریان دقیق هستند، بازهم آنها را بهروزرسانی کنید. ممکن است که یک مشتری بهتازگی آدرس خود را تغییر داده باشد و اگر شما بخواهید محصولی را به آن شخص یا شرکت ارسال کنید این اطلاعات بسیار ضروری هستند. شما میتوانید چند لحظه را در طول هر تماس تلفنی، ایمیل و در جلسه حضوری برای بررسی سوابق و اطلاعات مربوط به مشتری اختصاص دهید.
۳-عدم برنامهریزی
اگر یک استارتآپ میزان تلاش خود و دستیابی به نتایج را تحلیل و اندازهگیری نکند نمیتواند برای فرصتهای پیش روی خود و میزان موفقیت در استفاده از آنها برنامهریزی نماید. آنالیتیکس میتواند معیارهای ارزشمندی را با توجه به عملکرد وب، کارکنان و محصول ارائه کند. بازاریابان حرفهای، مدیران پروژه و رهبران تیمها میتوانند با استفاده از نرمافزار تحلیل کسبوکار، شرایط را برای عرضه محصول در آینده، قراردادهای صنعت و سایر رویدادهای اساسی فراهم کنند.
۴- تأخیر در پاسخ
اگر استارتآپها کارکنان کافی برای نیازهای خدمات مشتریان اختصاص ندهند ممکن است درآمد خود را از دست بدهند. مشتریانی که با شماره تلفن مشغول، پاسخ خودکار ایمیل یا درب بسته دفتر کار روبرو میشوند ممکن است تصمیم بگیرند به سراغ کسبوکار دیگری بروند.
اگر شرکت شما نمیتواند بدون تأخیر به سؤالات داخلی پاسخ دهد، یک متخصص برای بخش خدمات مشتریان استخدام کنید. اگر مشتریان ایمیل، مشتریتان تلفنی یا سایر مشتریان با سؤالی مواجه شدند، بهترین کار این است که آنها را به بخش خدمات مشتریان ارجاع دهید تا پاسخ را از بهترین منابع متناسب با نیاز خود دریافت کنند.
۵- بههمریختگی
زمانی که یک استارتآپ بهاندازه کافی دنبال کننده به دست میآورد، نیاز به خرید نرمافزار CRM برای مدیریت مخاطبان، توسعه خطوط ارتباطی و خریدوفروش مستقیم دارد. شرکتهایی که از سرمایهگذاری در این کار غفلت میکنند بهزودی با مشکلات سازمانی و سازماندهی اطلاعات مربوط به مشتریان روبرو خواهند شد.
صفحات گسترده اکسل تنها قبل از تبدیلشدن به محل ذخیره اطلاعات پیچیده و غیرضروری میتوانند بسیار کارآمد باشند. یک مجموعه CRM، تیمها را برای همکاری در حسابهای مشتریان و ایجاد فاکتور و فروش توانمند میکند.
راه دیگر برای جلوگیری از بینظمی شرکتها، انجام فعالیتها و ثبت اطلاعات، بدون کاغذبازی است. با استفاده از سرورهای جستجو، راهحلهای ابری و پشتیبان خارج از سایت در حفظ و امنیت اطلاعات و اسناد، عملکرد بهتری خواهید داشت. با سازماندهی دادهها بهطور منظم از پایگاه دادههای CRM و دیگر اطلاعات حساس محافظت کنید.
استارتآپها بر روی بازاریابی دهانبهدهان، بررسیها و نظرات آنلاین و ادراک مشتری نسبت به رشد کسبوکار خود تکیه میکنند. این روابط ممکن است به دلیل سوءتفاهم، بههمریختگی یا برنامهریزی ضعیف در معرض خطر قرار بگیرند. با سرمایهگذاری روی منابع موردنیاز کارکنان و فنآوریهایی که استارتآپ شما به آنها نیاز دارد از این موقعیتهای استرسزا دوریکنید.