در دنیای دیجیتالی که ما در آن زندگی میکنیم، نمایشگاهها فرصتهای بازاریابی منحصربهفردی را در اختیار کسبوکارها قرار میدهند؛ فرصتهایی برای ملاقات با یکدیگر و برقراری ارتباط و آشنایی با مشتریان فعلی و بالقوه. در این جا نکاتی را ارایه میکنیم که در استفادهی بهینه از نمایشگاهها به شما کمک میکنند.
نمایشگاهها را میتوان سرمایهگذاری بزرگی، به ویژه توسط کسبوکارهای کوچک دانست، اما با همین سرمایهگذاری کوتاهمدت، میتوانید به منافع بلندمدت دست پیدا کنید و مشتریان راغب را به مشتریان وفادار تبدیل کنید.
برای اینکه حداکثر استفاده را از سرمایهگذاری خود ببرید، باید نمایشگاهها و کنفرانسهای مناسب را انتخاب کنید. اگر تحقیقات کامل و دقیقی انجام دهید، میتوانید مشخص کنید که آیا نمایشگاه یا کنفرانس مربوطه با اهداف بازاریابی شما مطابقت دارد و آیا میتواند شما را به مخاطب هدفتان نزدیک کند یا نه. برنامهی کنفرانس باید محتوا و سخنرانان بسیار خوبی داشته باشد تا بتواند مخاطبان را برای شرکت در آن جذب کند. همچنین بودجهی بازاریابی اختصاص یافته به آن باید به اندازهای باشد که برای حداکثر تعداد مخاطب ممکن مناسب باشد و اطمینان حاصل شود که این حضار، جزو تصمیمگیرندگان هستند. از مسئول برنامهی کنفرانس یا نمایشگاه سوال کنید که برای بازاریابی از چه روشی استفاده میکنند و برای افزایش تعداد مخاطبان چه سیاستی دارند.
برقراری ارتباط
نمایشگاهها و کنفرانسها، جای بسیار خوبی برای ملاقات با افراد فعال در صنعت شما هستند و فرصت بازاریابی رو در رو برای کسبوکارتان را در اختیار شما قرار میدهند. در این نمایشگاهها با حداکثر افراد ممکن صحبت کنید، برای این کار زمان کافی اختصاص بدهید، در مورد کسبوکاره ای آنها اطلاعات به دست بیاورید و فراموش نکنید که کارت ویزیت آنها را دریافت کنید، چراکه بعداز این رویداد به آن نیاز خواهید داشت. به خاطر داشته باشید که میتوانید از این رویداد بهعنوان یک جلسهی تحقیقاتی زنده استفاده کنید. نظرات مردم را در مورد برند، محصولات، تبلیغات شفاهی خود برای فروش و ابزارهای بازاریابی خود جویا شوید. نکاتی که طی همین بازاریابی رودرروی چند روزه میآموزید شما را شگفت زده خواهد کرد.
برنامهریزی برای نمایشگاه
آمادهسازی برای موفقیت ضروری است و باعث افزایش فرصتها میشود، ضمن آنکه کمک میکند در ازای هزینه صرف شده، به فایدهی بیشتری دست پیدا کنید. هر چه قبل از رویدادی بیشتر فکر و برنامهریزی کنید، احتمال موفقیت شما در آن رویداد بیشتر است. راهنمای نمایشگاه را بهمحض دریافت با دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید همهی کارها را سازماندهی و هر چه لازم بوده (مانند نورپردازی و امور سیمکشی) در غرفهی خود آماده کردهاید. برای رویداد مربوطه، اهدافی تعیین کنید و در سریعترین زمان ممکن، طرح خود را آماده کنید. در طرح خود، باید مهلت تمامی کارها را یادداشت کنید؛ از جمله مهلت طراحی غرفه به همراه اطلاعاتی که باید برای مسئول برنامه ارسال کنید.
پیامهای بازاریابی
اطمینان حاصل کنید که تمامی پیامهای بازاریابی شما پیش از رویداد مربوطه آماده شده باشند. پیامی که به مخاطب منتقل میکنید باید در تمامی موارد، یعنی در غرفهی شما، در سوابق و تاریخچهی شرکت و در بروشورهای چاپ شده یکسان و منسجم باشد. این کار به مشتریان فعلی و بالقوهی شما نشان میدهد که در معرفی خود و کسبوکارتان شفاف هستید. اگر هنوز «ارایه آسانسوری» خود را آماده نکردهاید، حتما این کار را انجام دهید. در ارایه آسانسوری، هر موضوعی که مخاطب باید در مورد کسبوکار شما و محصولات منحصربهفرد آن بداند، باید در کمتر از ۳۰ ثانیه، (یعنی زمان طی چند طبقه در آسانسور)، گفته شود.
پررنگ کردن حضور نمایشگاهی
حضور نمایشگاهی خود را پررنگتر کنید. برای این کار، حضور خود را در نمایشگاه با تکنیکهای دیگر بازاریابی ترکیب کنید. از پست مستقیم، خبرنامههای الکترونیکی و روابط عمومی استفاده کنید تا پروفایل شما در نمایشگاه پربارتر جلوه کند. سری به وبسایت رویداد مربوطه بزنید تا همکاران رسانهای خود را بشناسید. همکاران نمایشگاهی شما، ناشران مطبوعاتی هستند که معمولا مقالاتی را در مورد رویدادها منتشر میکنند.
با خبرنگاران و روزنامهنگاران تماس بگیرید و اطلاعاتی در مورد محصولاتی که در نمایشگاه عرضه میکنید در اختیار آنان قرار دهید. لازم است بستههای مطبوعاتی تهیه کنید، چراکه در بیشتر نمایشگاهها دفتر مطبوعاتی برای خبرنگاران حاضر، وجود دارد. ارایهی اطلاعاتی در مورد سابقهی کسبوکارتان، به همراه آخرین اخبار و مطالعات موردی مربوط به مشتریانتان در این بستهی مطبوعاتی، روش بسیار موثری برای جذب خبرنگاران است.
پیگیریهای بعد از نمایشگاه و کنفرانس
به خاطر داشته باشید که بعد از ترک محل رویداد، فرصت به پایان نرسیده است. درواقع در بیشتر موارد کارهای مهم، تازه بعد از رویدادها آغاز میشوند. فراموش نکنید که با مشتریان راغبی که در نمایشگاه با آنها آشنا شدهاید تماس بگیرید و خرید آنها را پیگیری کنید. در بیشتر رویدادها، اسکنرهای داده وجود دارد، بنابراین به سادگی و بدون هیچ زحمتی میتوانید مشاهده کنید که چه افرادی از غرفهی شما بازدید کردهاند. بعد از رویداد، این دادهها در قالب یک صفحه گسترده در اختیار شما قرار میگیرد. بدین ترتیب فرآیند پیگیری موثرتر میشود و شما نیز مطمئن میشوید که اطلاعات مربوط به همهی افرادی را که ملاقات کردهاید در اختیار دارید، حتی اگر کارت ویزیت آنها را دریافت نکرده باشید یا مشخصات آنها را نپرسیده باشید.
شما باید کاری کنید که در ذهن مشتریان بالقوه باقی بمانید. برای این کار لازم است بعد از کنفرانس یا نمایشگاه هم ارتباط خود را با آنها حفظ کنید. بدین ترتیب شانس تبدیل مشتریان راغب به مشتریان واقعی بیشتر میشود. بهجای آنکه برای تمام افرادی که در نمایشگاه با آنها آشنا شدهاید ایمیل گروهی بفرستید، برای تکتک آنها ایمیلهای شخصی ارسال کنید و آنها را دعوت کنید که پاسخ شما را بدهند و با شما در تماس باشند. در بیشتر مواقع، فروش در داخل نمایشگاه یا مدت کوتاهی پسازآن اتفاق میافتد. اما در بعضی مواقع، چند ماه یا حتی چند سال طول میکشد. بنابراین حفظ ارتباط منظم به افزایش بازدهی بلندمدت از نمایشگاهها و کنفرانسها کمک میکند.
اگر آمادگی مناسب داشته باشید، نمایشگاهها میتوانند جایگاه بسیار مناسبی برای آگاه کردن مردم از برند شما و جذب مشتریان علاقهمند باشد. ایجاد یک مسیر ارتباطی برای فرصتهای جدید کسبوکار و راضی نگه داشتن مشتریان فعلی، بسیار مهم است. شرکت در رویدادها، کنفرانسها و نمایشگاهها به شما فرصت میدهد تا هم با مشتریان فعلی و هم با مشتریان بالقوهی خود ارتباط برقرار کنید.