آیا دوست دارید ایدههای کسبوکاریتان معتبر باشند و بازخوردهای ارزشمند دریافت کنید؟
یک اسلاید ارائه قانعکننده، بلیت شما برای رفتن به مرحله نهایی مسابقات استارتآپی، رسیدن به جایزه و همچنین گفتگوی سازندهای با سرمایهگذاران است؛ بنابراین، ارائه کامل و قانعکننده ایده کسبوکارتان، ارزش سرمایهگذاری و صرف زمان و انرژی را دارد. در این مقاله، چهار توصیه بیانشده که به شما کمک میکند مهارتهای ارائه به سرمایهگذاران را در خود تقویت کنید:
۱. اسلایدهای طراحیشده: آیا اسلایدی عمومی و کلی برای ارائه ایده کسبوکارتان دارید؟ عالیه، حالا یه نگاهی به چیزهایی بندازید که داوران مسابقات استارتآپی از شما میخواهند که بهطور ویژهای بر آنها تمرکز کنید. اگر اسلایدهای ارائه یکسانی را برای همه سرمایهگذاران و مسابقههای استارتآپی بفرستید تا حد زیادی شانستان را برای ایجاد یک تصور خوب از خود و ایده خود کاهش میدهید؛ بنابراین مطمئن شوید که ایده را متناسب با هر مسابقه تطبیق دادهاید. برای مثال، هنگام آمادهسازی اسلاید ارائه برای جایزه Green Alley، باید بهطور واضح مشخص کنید که ایده شما چگونه به بازیافت زباله و محیطزیست مرتبط است. اینکه قالب ارائه اولیهای برای ایده خود داشته باشید خیلی خوب است، اما باید این قالب اولیه را متناسب با برنامههای موردنظر تغییر دهید. ارزشهای مخاطبان هدف خود و آنچه میخواهند بدانند را پیدا کنید و مطمئن شوید که در اسلایدهای ارائه شما بیان میشود.
۲. به اصل مطلب اشارهکنید: هیچکس ایده کسبوکار شما را بهاندازه خودتان نمیشناسد. این تنها شما هستید که بهطور کامل از جزئیات ایدهتان آگاهی دارید. سعی کنید برای افرادی که موضوع شما برایشان تازگی دارد، ایده کسبوکار خود را بهوضوح توضیح دهید. دانش خیلی جزئی و دقیق و اطلاعات فنی بسیار زیاد، مخاطبین شما را سردرگم میکند. قبل از بیان آمار و اطلاعات تخصصی، ایده خود را بهطور خلاصه و مختصر برای مخاطبین خود بیان کنید.
منطقیترین رویکرد این است که ابتدا مسئلهای که با ایده کسبوکاری شما حل میشود را بیان کنید و سپس بگویید چگونه محصول، خدمت یا فناوری مرتبط با ایده شما، راهحل آن مسئله را ارائه میدهد. تقاضای مشتریان و مزیتی که شما میتوانید به مشتریان خود ارائه دهید را بیان کنید.
سعی کنید داستان خود را با شور و شوق و احساس بگوئید. با انجام همه این کارها میتوانید هیئتداوران را نسبت به ایدهتان قانع سازید.
از تصاویر یا گرافیکهای شفاف و قانعکننده بهمنظور ارتقاء هر چه بیشتر طرح کسبوکار خود استفاده کنید؛ اما آنچه واقعاً مهم است نشان دادن نحوهی پول درآوردن از ایدهتان است. بعد از همه اینها، تنها زمانی موفق خواهی شد که بازار و مشتریانی داشته باشید که حاضر به پرداخت پول برای استفاده از محصول و خدمت شما باشند.
۳. بر اطلاعات تکمیلی ارائهتان تمرکز کنید. هنگامیکه مخاطبین، ایده اولیه شما را متوجه شدند، میتوانید جزئیات و حقایق بیشتری در مورد ایده خود برای آنها بیان کنید. این کار ضروری است، زیرا تنها راهی است که میتوانید تصویر خوبی از استارتآپ خود به داوران نشان دهید تا بتوانند پتانسیل آن را ارزیابی کنند. اینکه بتوانید اسلاید ارائه خود را بر اساس یک قالب مشخص تهیه کنید بسیار مهم است زیرا با این کار، مطمئن میشوید که هیچکدام از جنبههای مهم طرح کسبوکاریتان را فراموش نکردهاید. همچنین، با این کار مطمئن میشوید که به همه سؤالات مربوط به ایده کسبوکاریتان پاسخ میدهید. سؤالاتی همچون: چگونه محصول، خدمت یا فناوری مدنظر میتواند راهحلی برای مشکل موردنظر داشته باشد؟ مشتریان چه کسانی هستند؟ بازار بالقوه چقدر بزرگ است؟ مدل کسبوکارتان چیست؟ تیم خود را چگونه شکل میدهید؟ مسائل مالی شما چگونه به نظر میرسد؟ اهداف و نقاط عطف شما کدماند؟ و شما در حال حاضر در چه جایگاهی قرار دارید؟
ممکن است نتوانید به همه این سؤالات مخصوصاً در مراحل اولیه ارائه بهصورت جزئی پاسخ دهید و این مسئله مهمی به شمار نمیرود. ولی باید در مورد این سؤالات فکر کنید و به برخی از آنها پاسخ دهید.
۴. تمرین کردن مهارت ارائه شما را بهبود میدهد. یک ارائه خوب مخصوصاً ارائه شفاهی، نیازمند تمرین بهطور مکرر است، زیرا منجر به افزایش اعتمادبهنفستان میشود؛ بنابراین به هر طریقی که میتوانید ایده کسبوکار خود را در هر مسابقهای ارائه دهید. ارائه به شما کمک میکند بازخوردهای ارزشمندی در مورد ایدهتان دریافت کنید و بتوانید بهطور مداوم آن را بهبود دهید. حتی اگر مفهوم کسبوکاری ایدهتان هنوز در مراحل ابتدایی است، گرفتن هرچه سریعتر بازخورد از خریداران بالقوه و یا سرمایهگذاران، در مورد ایدهتان بسیار مهم است.
این بازخورد به شما اجازه میدهد تا بهطور مستمر اسلاید ارائه و مدل کسبوکار خود را بهینه و تنظیم کنید و واقعیتهای بازار هدف را در آن منعکس کنید؛ بنابراین توصیه ما به شما این است تا آنجا که امکان دارد در مسابقات مختلف شرکت کنید و ایده خود را در آنها ارائه دهید. تمرین کنید، تمرین کنید، تمرین کنید.
Green Alley Award به کارآفرینان و استارتآپهای حوزه اقتصاد سبز فرصت ارائه ایده خود و شانس برنده شدن جایزهای با ارزش ۲۰۰۰۰ یورو را فراهم میکند.