اگر قرار است شرکت شما بهتازگی در نمایشگاهی غرفه داشته باشد (مخصوصا اگر این اولین تجربه شرکت شماست) ممکن است به این فکر کنید که بهترین روش برای طراحی موفق غرفه در نمایشگاه چیست؟ ما بهعنوان شرکتی که برای اولین بار بهتازگی در یکی از بزرگترین نمایشگاههای لاسوگاس (نمایشگاه تابلوهای دیجیتال Digital Signage Expo ) شرکت کردهایم، نکاتی را در مورد عوامل موفقیت غرفههای نمایشگاهی یاد گرفتهایم. ازنظر ما نه تنها چیدمان غرفه خودمان عالی بود، بلکه از سایر غرفه داران نیز چیزهای زیادی آموختیم که در ادامه آنها را با شما در میان میگذاریم.
در اینجا ده نکته برای طراحی غرفه را مشاهده میکنید که در بهرهبرداری بهینه از نمایشگاه، به شما کمک میکنند.
۱ـ از سر تا نوک پا، مطابق برند خود رفتار کنید
وقتی در یک نمایشگاه بزرگ مثل DSE شرکت میکنید، از کجا میدانید که گوگل همان گوگل است؟ خب شرکت گوگل، یکی از بزرگترین غرفهها را داشت، اما برندینگ آن در همه جای غرفه به شکل منسجم به چشم میخورد. تمامی کیوسکها و دیوارهای سفید، محتوایی را به نمایش میگذاشتند که سرگرمکننده و چشمگیر بود و در سرتاسر غرفه، صندلیهای رنگارنگ به چشم میخورد که با لوگوی این شرکت تناسب داشت. در نمایشگاهها از منسجم بودن برند خود در تمامی وسایل طراحی غرفه، از برندها و تصاویر گرفته تا هدایای تبلیغاتی و ... اطمینان حاصل کنید.
۲ـ بهطور دقیق به مردم بگویید که چهکار میکنید
تصور نکنید که مردم شما را میشناسند و میدانند چهکار میکنید، مگر اینکه شرکت شما گوگل یا اپل باشد. این مسئله بهویژه برای شرکتهای کوچک و استارتآپها، بسیار مصداق دارد. در نمایشگاه DSE نیازی نبود که با نمایندگان فروش این شرکت درباره محصولاتشان صحبت کنید، چراکه درست روی بنر پشت سر آنها نوشتهشده بود: «ما مواد خام را از بهترین منابع محتوایی جهان گردآوری میکنیم تا فیدهای محتوایی آماده و زیبایی را تهیه کنیم ...». با این بنر، دیگر مجبور نبودند توضیحات تکراری در مورد کارشان بدهند و درنتیجه فقط بازدیدکنندگانی که واقعاً به کار آنها علاقه داشتند، سؤالات خاص خود را مطرح میکردند.
۳ـ متمایز باشید
غرفه ایودا (Ayuda)، به رنگ نارنجی پررنگ و کمرنگ، در میان دریایی از رنگهای آبی، طوسی و سفید، کاملاً به چشم میآمد. اگرچه داشتن رنگ نارنجی روشن به آیودا کمک میکند، اما روشهای دیگری نیز برای متمایز بودن وجود دارد. برای مثال شرکت اینتل (Intel)، دموهای مختلفی برای مردم داشت تا دور غرفه جمع شوند و با یکدیگر تعامل داشته باشند. این دموها برای عابران سرگرمکننده بود و آنها میایستادند و نمایش اینترنت اشیاء را تماشا میکردند. روشهای متعددی برای متمایز جلوه دادن غرفه شما وجود دارد. اما قدرت طراحی متفاوت و سرگرم کردن بازدیدکنندگان به شیوههایی غیر مرتبط با فروش را دستکم نگیرید.
۴ـ بازیهایی را ترتیب دهید
اگر تمامی غرفهها شبیه هم باشند و عملکرد یکسانی داشته باشند، تمامی نمایشگاههای صنعتی ممکن است تکراری یا حتی خستهکننده شوند. بنابراین بهجای آنکه ریسک نگاه گذرای عابران را از غرفه خود به جان بخرید، ترتیبی بدهید تا آنها بتوانند بازی کنند و خوش بگذرانند. شرکت اینتل در نمایشگاه، ایستگاهی داشت که در آن، همه میتوانستند آخرین ترانه نی یو (Ne-Yo) را ریمیکس کنند و همزمان با اجرای او روی صحنه، نورها را کنترل کنند. شرکت MultiTaction یک میز هاکی هوایی دیجیتال داشت که همه میتوانستند روی آن به مبارزه بپردازند. شرکت Elevate مردم را تشویق میکرد تا در مقابل نمایشگری که روی سر آنها، عکس گربه یا صورت هومر سیمسون (Homer Simpson) میگذاشت بایستند و سلفی بگیرند. این روش، در مقایسه با نشان دادن عکسهای زیبا روی یک صفحه، بسیار سرگرمکنندهتر است. شما چگونه میتوانید محصول خود را به یک بازی، یا غرفه خود را به یک جای تفریحی تبدیل کنید؟ خلاقیت به خرج دهید.
۵ـ نام خود را حک کنید
اگر میخواهید مردم شما را به خاطر بسپارند، نام خود را روی محصولات، غرفه، هدایای تبلیغاتی و هر چیزی که مردم میتوانند ببینند یا داشته باشند، حک کنید. شرکت سامسونگ و پلانار را میشناسید؟ البته! اسم آنها در همه جای غرفههایشان حک میشود. آنها برند و نام خود را که بلافاصله قابلشناسایی است، دستکم نمیگیرند. آنها مطمئن هستند که شما میدانید چه برندی مقابل چشمتان است. بنابراین شما نیز طوری عمل نکنید که مردم مجبور شوند هنگام عبور از مقابل غرفهتان، به دنبال نام شرکت شما بگردند. مطمئن باشید اگر آن را نبینند، هرگز نمیپرسند.
۶ـ هدایای تبلیغاتی را فراموش نکنید
منظور ما این نیست که کالایی را هدیه دهید که مستقیم سر از سطل زباله هتل درآورد. بلکه هدیهای را در نظر بگیرید که بازدیدکنندگان بهواقع از آن استفاده کنند. داخل یخچالهای ThruVu cooler متعلق به شرکت LG-MRI، پر از آب و نوشابه بود. شرکت آیودا یک دکه پاپکورن به سبک دکههای داخل سینما داشت که مردم میتوانستند یکمشت پاپکورن از آن بردارند. در غرفههای دیگر هم نوشیدنی و قهوه رایگان سرو میشد (که صد درصد بازدیدکنندگان را بسیار راضی و خوشحال میکرد). بازدیدکنندگانی که خسته، گرسنه و کمحوصله باشند عاشق این نوشیدنیهای شادابکننده هستند.
۷ـ از اشیای غیرمنتظره استفاده کنید
آیا تمایل دارید نگاه بازدیدکنندگان را به خود جلب کنید یا کاری کنید که دوباره به غرفه شما برگردند؟ در وسط غرفه خود، شیئی قرار دهید که ارتباطی به نمایشگاه ندارد. مثلاً شرکت Verifone Media از ماشینی استفاده کرد که رویش پر از نوشته بود. البته این با برند آنها جور درمیآمد، چراکه تبلیغات آنها روی تاکسیها، پمپبنزینها و کامیونها نیز دیده میشود. البته تکنیک شما هر چه که هست، مراقب باشید بیشازحد در این کار افراط نکنید، بلکه سعی کنید تعجب و شگفتی مردم را برانگیزید. بهترین کار این است که در مردم برای سؤال پرسیدن و رفع کنجکاویشان انگیزه ایجاد کنید.
۸ـ چیدمان صحنه را فراموش نکنید
به همین ترتیب میتوانید کل صحنه را با حس و حال و هوای خودتان بچینید. درست مثال کاری که شرکت Stampede در غرفه خودش به سبک وسترن انجام داد. محصول اصلی این شرکت یک کتاب است بود که ازنظر خود برپاکنندگان نمایشگاه هم بهخودیخود محصول جذابی نیست. بنابراین آنها سعی کردند با استفاده از کلاههای کابوی، دستههای یونجه، و بطریهای نوشیدنی، تجربه منحصربهفردی برای بازدیدکنندگان رقم بزنند و درنهایت، غرفهای که محصولش فقط یک کاتالوگ بود، به مقصدی برای بازدیدکنندگان تبدیل شد و جذابیت بسیار زیادی پیدا کرد. اگر قرار باشد غرفه شما هممکان خاصی را تداعی کند، کجا را انتخاب خواهید کرد؟
۹ـ از فضای غرفه خود نهایت استفاده را ببرید
غرفه شما چه کوچک باشد و چه بزرگ، میتوانید هر مترمربع از آن را بهطور بهینه مورداستفاده قرار دهید. غرفه Enplug در بخش غرفههای نوآور قرار داشت که در آن اندازه غرفهها فقط ۵ در ۸ فوت بود. ازآنجاکه فضا بسیار محدود بود، سعی کردیم بیشترین استفاده را از آن ببریم. بنابراین یک بنر رنگارنگ پشت غرفه نصب کردیم که اپلیکیشنهای موجود در بازار ما را نشان میداد. حتی از بلند بودن سقف غرفه استفاده کردیم و تعداد زیادی بادکنک که عرض آنها حدود سه فوت بود آویزان کردیم تا جلوه زیباتری به غرفه بدهیم. روش ما مؤثر بود، چراکه از فاصله دورهم بهراحتی میتوانستیم غرفه خود را پیدا کنیم.
۱۰ـ نظم و ترتیب را فراموش نکنید
شرکت Four Winds Interactive غرفه بزرگتری داشت، اما این بدین معنا نبود که باید گوشه گوشه آن را پر کنند. غرفه آنها بسیار تمیز، منظم، و جذاب بود و آنها از اصل استفاده از فضای منفی به نفع خود استفاده کرده بودند. به گفته آنها، وسایل کمتر، فایده بیشتری به دنبال دارد.