نویسنده مقاله بیان میکند آنچه طی دهههای گذشته از کارآفرینان آموخته است، اهمیت ارائه ایده به سرمایهگذاران است. اگر نتوانید در زمان ۳ دقیقه بحرانی، نظر سرمایهگذاران بالقوه را نسبت به ایدهتان جلب کنید، باید به فکر جلب نظر سرمایهگذار دیگری باشید. عوامل زیادی وجود دارند که موفقیت یا شکست ارائه شما به افراد خاص را مشخص میکنند. از بین این عوامل میتوان بهتناسب بین تخصص صنعتی شما و سرمایهگذار و میزان اعتماد سرمایهگذار به شما اشاره نمود. شما نمیتوانید همه این عوامل را کنترل کنید اما چیزی که باید یاد بگیرید روشی است به نام ارائه موشکی (Rocket Pitch) که در دانشگاه بابسون (Babson College) بهعنوان یک استراتژی شناختهشده است و به معنی چگونگی ارائه مؤثر ایده به دیگران است.
ارائه موشکی، ارائهای سه دقیقه ای-سه اسلایدی است که تیم استارتآپی را بر فرصتهای اصلیشان متمرکز نگه میدارد و کمک میکند که استارتآپها بتوانند نسبت به رقبای خود مطالب بهتری را به سرمایهگذاران انتقال داده و نظر آنها را برای تأمین سرمایه جلب کنند. ارائه موشکی (Rocket Pitch) سه موضوع زیر را پوشش میدهد:
۱- فرصت
در ارائه موشکی باید فرصتهایی که شناسایی کردهاید، دلایل اهمیت این فرصت برای شما و چگونگی غلبه بر بیمیلی مشتریان به خرید محصولتان را توضیح دهید. برای دستیابی به این اهداف، در اسلاید اول ارائه موشکی باید به سؤالات زیر پاسخ دهد:
- چه مشکل یا فرصتی را شناسایی کردهاید؟
- راهحل شما برای این مشکل چیست؟ یا برنامه شما برای بهرهبرداری از این فرصت چیست؟
- چه دردی از مشتری را کم میکنید؟
- چشمانداز کسبوکار شما چیست و چرا به آن اهمیت میدهید؟
۲- بازار
اگر بتوانید سرمایهگذار خود را متقاعد کنید که استارتآپ شما فرصتی واقعی را دنبال میکند، چالش بعدی شما ساختن نمونه سریعی از آن محصول است تا بتوانید به آنها ثابت کنید که استارتآپ شما ارزش سرمایهگذاری را دارد. بهمنظور این هدف، اسلاید دوم باید به سؤالات زیر پاسخ دهد:
- هدف شما کدام گروه از مشتریان است؟
- بازار بالقوه چقدر بزرگ است و تا چه اندازه جای رشد دارد؟
- رقبای شما چه کسانی هستند و چرا استارتآپ شما نسبت به آنها برتر است؟
۳- مدل کسبوکار
درنهایت اینکه ارائه موشکی باید توضیح دهد که استارتآپ شما چگونه به پول و درآمد دست مییابد. نهتنها نحوهٔ پول درآوردن، بلکه نحوهٔ فروش محصول یا خدمت، هزینههای اجرای کسبوکار و چگونگی رسیدن به سود را نیز باید توضیح دهید. بهمنظور این اهداف، اسلاید سوم شما باید به سؤالات زیر پاسخ دهد:
- مشتریان شما تا چه میزان حاضرند برای محصولاتتان پول هزینه کنند و چرا تا این مقدار پول میدهند؟
- هزینههای ثابت و متغیر استارتآپ شما چیست و حاشیه سود آن چقدر است؟
- چه تعداد از مشتریان را با گذشت زمان حفظ خواهید کرد و چرا فکر میکنید که آنها جزو مشتریان وفادار شما خواهند شد؟
ارائه موشکی نمیتواند به همه سؤالات سرمایهگذاران در مورد استارتآپ شما پاسخ دهد، اما اگر آن را بهدرستی انجام دهید، سرمایهگذاران برای دریافت پاسخ سؤالات خود زمان بیشتری را با شما میگذرانند. شما با نظم و دقت در ارائه ایده خود به افرادی که در صنعت شما تجربه دارند، میتوانید همزمان خودتان و هم سرمایهگذاران بالقوه را حفظ کنید.
توصیه آخر این است که سعی کنید حداقل پنج بار ارائه موشکی خود را برای دوستان و آشنایان مختلف که تجربه ارائه به سرمایهگذاران را دارند، تمرین کنید. با هر بار تمرین میتوانید ارائه را بازبینی کرده و واکنشها و پاسخهایی برای سؤالات و نگرانیهای سرمایهگذاران بیابید.