برای کارآفرینان یکی از بهترین روشهای گفتگو با همکاران، مشتریان و مراجعین بالقوه، شرکت در رویدادهای شبکهسازی است. گردهماییهای شرکت، کنفرانسها، ساعتهایی که همه دورهم هستند و مهمانیهای خودمانی فرصت خوبی برای ملاقات با افراد جدید و تجدیددیدار با آشنایان قدیمی است. اما اگر برای شما حضور در اتاقی پر از افراد ناآشنا عذابآور است، مطمعنا برقراری ارتباط با افراد حرفهای ممکن است برایتان فرایندی دشوار و ناراحتکننده باشد. صرفنظر از اینکه چه حسی دارید، شبکهسازی قطعا روش موثری برای ملاقات با افرادی است که میتوانند فرصتهای جدیدی را فراهم کنند و در رشد کسبوکارتان به شما کمک کنند.
بسیاری از کارآفرینان بهطور منظم در رویدادهای شبکهسازی شرکت میکنند، ولی تعداد کمی از آنها درباره شبکهسازی اثربخش مطالعه کرده یا آن را تمرین میکنند. هر چه در مورد آغاز گفتگو با افرادی که نمیشناسید تمرین بیشتری داشته باشید، نگرانی شما کمتر خواهد شد. اعتمادبهنفس شما دیگران را جذب خواهد کرد، نگاه آنها را نسبت به شما تغییر خواهد داد و خواهند دانست که شما فراتر از یک کارت ویزیت معمولی هستید. برای آنکه در شروع گفتگو مهارت پیدا کنید، در رویدادهای بعدی شبکهسازی این نکات را بهکارگیرید:
- مهارت سخنرانی عمومی خود را تقویت کنید
گفتگو با دیگران نیز بهاندازه سخنرانی، نیازمند فن بیان است. هر جا که میتوانید مهارت سخنرانی خود را تمرین و تقویت کنید. در یک کلاس گروهی فن بیان ثبتنام کنید. زمانی که احساس کردید آمادهاید، در جلسات صنعتی سخنرانی کرده و مطالبی ارایه دهید. همچنین میتوانید به دانشکده یا دانشگاهی در نزدیکی خود پیشنهاد کنید که بهعنوان مهمان، در آنجا سخنرانی داشته باشید.
- برای شروع، دست بدهید
نوع دست دادن شما، هزاران حرف برای گفتن دارد و شما و هدفتان را به طرف مقابل منتقل میکند. وقتی در رویدادی برای شبکهسازی به فردی نزدیک میشوید، گفتگوی خود را با دست دادن شروع کنید. با او تماس چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید، دست خود را دراز کرده و دست طرف مقابل را به گرمی بفشارید و خود را معرفی کنید. این ارتباطات غیرکلامی به شما کمک میکنند که حتی قبل از آنکه کلمهای بگویید، بین شما حس تفاهم ایجاد شود.
- در به خاطر سپردن اسامی، قهرمان باشید
به خاطر سپردن اسامی، یکی از ضروریترین مهارتها در مکالمات است. زمانی که دیگران نامشان را از زبانتان میشنوند، احساس میکنند که ارتباط نزدیکتری با شما دارند. اگر کسی را برای اولین بار دیدهاید، نام او را طی مکالمه چندین بار به زبان بیاورید. زمانی که اسمی را فراموش میکنید، کافی است دست خود را دراز کنید و نام خود را بگویید. بهاحتمالزیاد طرف مقابل نیز خودش را معرفی خواهد کرد.
- خود را علاقهمند نشان دهید
بسیاری از کارآفرینان هنگام شبکهسازی از روشی متداول اما غیرموثر استفاده میکنند. آنها بهجای برقراری ارتباط، تا آنجا که میتوانند کارت ویزیت ردوبدل میکنند. برای ایجاد روابط تجاری با افراد جدید، لازم است علاقهمندی واقعی خود را به کسبوکار آنها، نظرات و سرگرمیهایشان ابراز کنید. زمانی که گفتگویی را آغاز میکنید، مطرح کردن سوالات باز پاسخ صمیمیت شما را بیشتر نشان میدهد.
- از فردی بهعنوان معرف کمک بگیرید
در رویدادهای شبکهسازی، معرفی خودتان برای شروع مکالمه، استراتژی بسیار موثری است. اما اگر اولین بار است که در چنین رویدادی شرکت میکنید و مضطرب هستید، از میزبان یا یکی از آشنایان بانفوذ خود بخواهید شما را به دیگران معرفی کند. بیشتر افراد از اینکه شما را به کارآفرینان دیگر حاضر در سالن معرفی کنند، خوشحال میشوند.
- صمیمانه تعریف و تمجید کنید
همه از دریافت تحسین از دیگران خوشحال میشوند و این زمان برقراری روابط جدید نیز مصداق دارد. از تمامی اطلاعاتی که در مورد طرف مقابل دارید، استفاده کنید و به بهترین شکل او را تحسین کنید. توصیه میشود از استعدادها و دستاوردهای تجاری شروع کنید. سپس اگر مورد دیگری ندارید، میتوانید ویژگیهای فیزیکی او را مدنظر قرار دهید. مثلا میتوانید بگویید: «کت بسیار جذابی به تن دارید!»
- فرصتها را به اشتراک بگذارید
از رویدادهای شبکهسازی بهعنوان روشی برای اشتراکگذاری سرمایه حرفهای و اجتماعی خود استفاده کنید. به دنبال کارآفرینانی از صنایع مختلف باشید. هنگام شروع گفتگو، پرسشهایی را بپرسید که خاص همان صنعت هستند. از فرد مقابل دعوت کنید تا نظر خود را با شما در میان بگذارد و شما نیز دیدگاه خود را بیان کنید. همواره به دنبال فرصتهایی برای کسبوکار و همکاریهای بالقوه باشید. گوش خود را نسبت به شنیدن مشکلاتی که کلید حل آنها به دست خودتان است، حساس کنید.
- یاد بگیرید ماجرای خود را تعریف کنید
بهترین راه برای برقراری ارتباط برای شبکهسازی، تعریف ماجرای خودتان است. همه ماجرایی برای گفتن دارند. برای آنکه از ماجرای طرف مقابل آگاه شوید، پرسشهای مناسبی مطرح کنید. مثلا میتوانید بگویید: «چه کسی در زندگیتان تاثیرگذار بوده و شرایط امروزتان را مدیون چه کسی هستید؟» این یک پرسش شخصی است و به دیگران کمک میکند تا موضوعی برای حرف زدن پیدا کنند.