معمولاً تبلیغات دهانبهدهان بهعنوان بهترین شکل بازاریابی تلقی میشود و یکی از بهترین راهها برای انجام آن طراحی وبسایت است که پلت فرم کاملی برای تعامل با مشتریان فراهم میکند.
بنابراین اولین کاری که هر شرکت باید انجام دهد، ثبت دامنه (آدرس وب) و طراحی یک وبسایت است. با توجه به تحقیقات اخیر، هنوز هم ۴۷ درصد از کسبوکارهای کوچک وبسایت ندارند، بااینحال، این کار اولین مرحله برای دعوت مصرفکنندگان به خرید از شما است.
داشتن یک وبسایت بهتنهایی برای پخش اطلاعات بین مشتریان کافی نیست. مؤثرترین روشی که کسبوکارها از آن برای تائید اطلاعات مربوط به برند خود و انتشار آن استفاده میکنند ایجاد جامعهی مشتریان است. این به معنی ایجاد محیطی است که در آن مشتریان به ارائهی بازخورد و تعامل با برند بپردازند.
اما چگونه میتوانید این کار را انجام دهید؟
۱-دعوت از مشتریان برای تعامل
این موضوع را روشن کنید که کسبوکار شما برای نظرات مشتریان ارزش قائل است. با نشان دادن اینکه شما پذیرای بازخوردهای مشتریان هستید، برای خود اعتماد و اعتبار خواهید ساخت. تحقیقات انجامشده توسط Search Engine Land نشان داده است که ۸۸ درصد از مصرفکنندگان به نظرات و توصیههای آنلاین بهاندازهی توصیههای شخصی افراد واقعی اعتماد میکنند.
۲-مشتریان خود را بشناسید.
در ادامه به این شناخت میرسید که مشتریان شما چه کسانی هستند و تمایل دارند چگونه ارتباط برقرار کنند، بنابراین بهتر میتوانید آنها را راضی نگهدارید و به کاربران وفادار سایت خود تبدیل کنید.
ابزارهای تجزیهوتحلیل ترافیک وبسایت، شما را قادر میسازد که بدانید کاربرانتان در حال بازدید از کدام صفحات هستند، چه مدت در هر صفحه حضور دارند، از کجا واردشدهاند و بعدازآن به کجا خواهند رفت؛ بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که درک کنید کاربران در سایت شما به دنبال چه هستند و تمایل دارند چگونه هدایت شوند. با استفاده از این اطلاعات، محتوا و ابزارهای خدمات به مشتریان را فراهم کنید تا به آنها چیزی بیشتر از آنچه میخواهند ارائه دهید.
۳- در جامعهی مشتریان خود علاقهی دائمی ایجاد کنید.
مشتریان شما ممکن است در زمانهای خاصی به محصولاتتان علاقهمند باشند، اما باید تعامل کسبوکار خود را با مشتریانتان حتی زمانی که بهطورجدی به دنبال خرید نیستند هم حفظ کنید؛ مثلاً سایت Ride۲۵.com، حتی دوچرخهسواری در زمان تعطیلات و برنامههای گروهی دوچرخهسواری را سازماندهی میکند و تعامل کسبوکار خود را قبل از دوچرخهسواری، در حین آن و بعد از دوچرخهسواری با مشتریان حفظ میکند؛ مثلاً برنامههای آموزشی تولید میکند و با Strava exercise app که دوچرخهسواران برای ثبت و به اشتراکگذاری فعالیتهای خود از آن استفاده میکنند، مرتبط است.
این شرکت همچنین با فعالیتهایی مانند برگزاری مسابقات عکس سلفی و اهدای کلاه دوچرخهسواری یا تیشرت Ride۲۵ به برندگان، تلاش میکند یک تجربهی مشترک خوشایند برای آنها ایجاد کند. مؤسس این شرکت میگوید: «هیچچیز افتخارآمیزتر از زمانی نیست که کسی تصویر پروفایل فیسبوک و یا لینکدین خود را به تصویری که در آن کلاه برند ما را پوشیده است تغییر میدهد».
۴-استفاده از پلتفرمهای اجتماعی و سایتهای شامل نظرات و انتقادات
بهجایی بروید که مشتریان شما آنجا هستند. اگرچه ممکن است شما بخواهید مشتریان بالقوه را بهطور مستقیم به وبسایت خودتان بیاورید تا با شما تعامل داشته باشند اما این کار همیشه امکانپذیر نیست. با توسعهی پلتفرمهای دیگر مانند فیسبوک، لینکدین، اینستاگرام و توییتر برای کسبوکارتان، به فضاهای دیگری دست مییابید که افراد در آن تعامل دارند. با سازماندهی حضورتان در این فضاها و ادامهی مکالمات، برند شما میتواند مقابل دید کاربران قرار گیرد و برای سایتتان ترافیک ایجاد شود.
۵- یک تسهیلکننده برای دسترسی کاربران به یکدیگر باشید.
مشتریان میخواهند به همان اندازه که با کسبوکار شما تعامل دارند با یکدیگر هم صحبت کنند. میتوانید در سایت خود محلی برای کمک به این تعاملات ایجاد کنید؛ مثلاً سایت دستور غذای Whisk.com به کاربران خود اجازه میدهد که علایق غذایی خود و دستورالعملهای پخت آنها را به اشتراک بگذارند.
۶- به اشتراک گذاشتن دیدگاهها را آسان کنید.
راههای زیادی برای ابراز دیدگاه در مورد کسبوکار شما و محصولات آن وجود دارد. نظرات و انتقادات مشتریان یکی از این راههاست؛ مثلاً Firebox مشتریان خود را به بررسی و ابراز نظر دربارهی محصولی که خریداری کردهاند و تائید محصول برای مشتریان بالقوه دعوت میکند.
هرکسی زمان یا تمایل کافی به ارسال نظر و یا تائید محصولات یا خدمات یک برند را ندارد، بنابراین یک کسبوکار باید دارای یک سیستم ساده برای ابراز علاقهی بازدیدکنندگان باشد مثلاً این امکان را ایجاد کند که بتوانند با کلیک روی آرم قلب در کنار محصولات نشان دهند که آنها را دوست دارند. همچنین بتوانند آنها را در رسانههای اجتماعی به اشتراک بگذارند.
۷-برای نظرات ارزش قائل شوید، اما بیشازحد، آنها را بازبینی نکنید.
بازخورد مشتری برای هر کسبوکار در حال رشد ارزشمند است. مشتریان میتوانند بینش خوبی دربارهی بسیاری از مناطق انتخاب محصول و سطح خدمات برای شما فراهم کنند که میتوانید برای قیمتگذاری و تعیین قابلیتهای استفادهی محصولات از آن استفاده کنید. پس نظرات مشتریان را نادیده نگیرید. توجه به نظرات مشتریان به این معنی نیست که هر نظری برای شما بسیار تأثیرگذار باشد، اما بازخورد منفی میتواند به همان اندازهی بازخورد مثبت باارزش باشد.
شما میتوانید نظرات را برای جلوگیری از اسپم و پیامهای نامربوط تعدیل کنید، اما سعی کنید بیشازحد تعادل برای آن توجه صرف نکنید. به یاد داشته باشید که نظرات مشتریان یک نظر شخصی هستند، چیزی که برای یک نفر مناسب است ممکن است برای دیگری مناسب نباشد.
۸-از تصاویری استفاده کنید که بهتر از کلمات پیام شما را میرسانند.
رشد اپلیکیشنها مانند Instageram و Vine قابلیتهای جدیدی برای کار با تصاویر ایجاد کرده است. مشتریان میتوانند تصاویر و ویدئوها را به وبسایت شما ارسال کنند. از این ابزارهای جدید برای ارائهی محتوای تصویری استفاده کنید.
۹-بررسی کنید که مشتریان دوست دارند چگونه تعامل برقرار کنند.
تغییرات فنآوری، امکان تعامل بهتر و عمیقتر مشتریان را فراهم کرده است. دائماً بررسی کنید که مشتریانتان چگونه با برند شما تعامل برقرار میکنند و آنچه آنها بعدازآن دوست دارند پیدا کنید. گزینههایی مانند گفتوگوی اینترنتی هنوز هم رایج هستند و میتوانند یک ارتباط مستقیم برای یک مشتری در حال بازدید از سایت فراهم کنند. اگر شما بتوانید به جستوجوهای بازدیدکنندگان در زمان واقعی پاسخ دهید، بسیار آسانتر یک بازدید را به فروش در سایت ختم میکنید.