ماهش مورثی (Mahesh Murthy) از شرکت Seed Fund در سمیناری گفته است: «ما به استارتآپهایی علاقه داریم که به دنبال این هستند که یک ماهی بزرگی باشند در دریاچهای کوچک، نه ماهی کوچکی در اقیانوسی بزرگ»
ماهش مورثی، با این حرف قصد دارد بگوید که ایده محصولاتی را ترجیح میدهد که به برطرف کردن نیاز یک بازار گوشهای کوچکی میپردازد، نه بازاری انبوه که شامل میلیونها نفر است.
من شاهد این بودهام که بعضی از کارآفرینان به دنبال این رویای بزرگ هستند و قصد دارند شرکتی در سطح Amazon و Google ایجاد کنند. البته خیلی از آنها متوجه نیستند که حتی ایدههای بزرگ هم در آغاز کوچک بودهاند.
آمازون کار خود را بهعنوان یک کتابفروشی آنلاین آغاز کرد، اما امروزه جزو یکی از بزرگترین بازارهای آنلاین است که تقریبا همهچیز میفروشند.
چهطور تشخیص دهید که ایده شما کارآمد خواهد بود؟
اثبات مفهوم یکی از اصطلاحاتی است که فرشتگان سرمایهگذار و سرمایهگذاران خطرپذیر بارها از آن استفاده میکنند. چهطور بدانید که مفهوم شما کارآمد خواهد بود؟ خب، تا زمانی که محصول شما به بازار عرضه نشود نمیتوانید متوجه این مسئله شوید.
بعضی از افراد، تحقیقات بازار انجام میدهند و در آن سوالاتی میپرسند تا تشخیص دهند محصولشان قابلقبول خواهد بود یا نه. بزرگترین مشکل این روش اینجاست که از افراد میخواهید چیزی را تصور کنند که اصلا وجود ندارد.
اگر شرکتهایی مثل Airbnb به تحقیقات بازار اتکا میکردند، هرگز به وجود نمیآمدند.
من بهجای تحقیقات بازار، از یک بررسی دومرحلهای استفاده میکنم:
۱- هدف از ارائه این محصول چیست؟ این محصول برای کاربران چهکاری انجام میدهد؟
۲- ببینید آیا محصولات مشابهی در بازار وجود دارند یا خیر؟ تابهحال چند بار شنیدهایم که کارآفرینان ادعا میکنند محصولشان هیچ رقیبی ندارد (در صورتی کهاینطور نبوده)! اگرچه بیشتر افراد فکر میکنند ایدههایشان منحصربهفرد هستند، اما افراد دیگری هم بودهاند که قبلا این ایدهها به ذهنشان رسیده است.
اگر محصولات مشابهی در بازار وجود دارد و مردم در حال حاضر برای آن هزینه میپردازند، همین برای شما به معنی اثبات مفهوم است. فروختن ساندویچ به افرادی که در حال حاضر هم ساندویچ میخرند کار آسانتری است تا معرفی محصولی جدید به افراد.
آیا میتوانید مدل موفقی را از یک صنعت گرفته و آن را در صنعتی دیگر به کار بگیرید؟
در بعضی از موارد، ممکن است ایدهای فوقالعاده از یک صنعت در صنعتی دیگر نیز همینقدر موفق باشد. بازارهای خدماتی متعددی مثل Urbanlap، StarOfService، و ServiceJoy وجود دارند که شبیه Amazon و eBay هستند اما در حوزه خدمات فعالیت میکنند.
سایتهایی شبیه به گوگل هم وجود دارند که در حوزه بخصوصی مشغول به کار هستند. گوگل یک موتور جستجوی عمومی است، اما این سایتها بر دستهبندیهای خاصی تمرکز دارند.
Indeed موتور جستجویی برای کاریابی است. اگر کسی به دنبال کار باشد، لازم نیست در همه سایتهای کاریابی به جستجو بپردازد. بلکه میتواند صرفا با جستجو در indeed مشاغلی را در سراسر صفحات وب پیدا کند.
AdsWish موتور جستجویی برای تبلیغات دستهبندی شده است.
Shopzilla پلتفرم فوقالعادهای است که برای جستجوی هر چیزی در ارتباط با خرید مناسب است. این موتور جستجو منبع خوبی برای مقایسه کردن قبل از خرید است.
Mulpix فضایی است برای جستجوی عکسهایی که در اینستاگرام منتشر شدهاند.
اینها کسبوکارهایی هستند که ایدهای که از قبل وجود داشته را تغییر دادهاند و آن را از آن خود کردهاند.
رسیدن به بازار
راحتترین و سریعترین راه برای تایید ایده شما این است که در کمترین زمان، محصولی با حداقل ویژگیهای قابلقبول به بازار ارائه کنید. من افرادی را میشناختم که سالها برای ایده یک محصول کار کردند، اما زمانی که محصول آنها حاضر شد بازار بهکلی تغییر کرده بود.
در عصر اطلاعات امروز، سرعت بسیار با اهمیت است زیرا همهچیز بیش از گذشته در حال تغییر است.
نتیجهگیری
سریعترین راه برای تایید یک ایده محصول این است که در کمترین زمان ممکن، محصولی با حداقل ویژگیهای قابلقبول به بازار عرضه کنید. این مشتریان و کاربران فعال هستند که دارای اهمیتاند. میتوانید از بازخوردها و نظرات آنها برای پیشرفت محصولتان استفاده کنید.