هر وقت محصولی در دنیای اینترنت به روش ویروسی معروف میشود، بازاریابها با حیرت به فکر فرو میروند که چه طور کالایی به این سادگی، با کمترین تلاش یا گاهی بدون هیچ تلاشی تا این حد معروف و مشهور میشود. این قانون بهویژه در مورد اپلیکیشنهایی که بر اساس تعداد دانلودها به شکل ویروسی رواج پیدا میکنند صدق میکند. فقط کافی است نگاهی به اپلیکیشنهایی بیندازید که دفعات دانلود آنها بیشتر از حد انتظار بوده است. ازجمله Pokemon Go، Angry Birds، Candy Crush، Temple Run، Flappy Birds، MSQRD و اپلیکیشنهای دیگری که مانند طوفان دنیا را با خود بردهاند. تمامی این اپلیکیشنها چند عامل مشترک دارند که اپلیکیشنهای دیگر فاقد آنها هستند، هرچند که سعی کردهاند از آنها استفاده کنند. این برنامهها با شکستن رکورد دفعات دانلود در مدتی کوتاه توانستهاند دانلودهای بیشتر و بیشتری داشته باشند و حتی بعضی از آنها از بهترین شرکتهای مطرح اینترنتی هم موفقتر بودهاند. دلیل این اتفاق چیست؟
طبیعی است که شما هم دوست دارید اپلیکیشنهای استارتآپتان به این محبوبیت دست پیدا کنند. هدف همهی کارآفرینان و مدیران عامل این است که سایت یا اپلیکیشن آنها به همین شکل به شیوهی ویروسی معروف و محبوب شود و این شروع مجدد دور بازاریابی ویروسی است؛ یعنی درنهایت مردم از جانب خودشان این محصولات را تبلیغ خواهند کرد؛ اما این اتفاق چگونه رخداده و شما چگونه میتوانید از آن استفاده کنید؟
سادگی اپلیکیشن خود را حفظ کنید
ازنظر عموم مردم، هر چه اپلیکیشنی سادهتر باشد، دفعات دانلود آن بیشتر است. این موضوعی طبیعی و قابلدرک است. تجربه نشان داده وقتی ویژگیهای اپلیکیشنی بیشتر باشند، افراد کمتری به آن جذب میشوند. البته این قانون شامل حال اپلیکیشنهای فنی نمیشود، چراکه قطعاً این اپلیکیشنها به ویژگیهای بیشتری نیاز دارند، اما اگر پلتفرم شما فرمت سادهی خرید یا فروش را دارد یا برای بازخورد طراحیشده یا صرفاً یک بازی ویروسی است که هدف از طراحی آن، تبلیغ زیرکانهی محصول یا برند شماست، رابط کاربری آن را چنان ساده طراحی کنید که حتی ناواردترین کاربر که چیزی از ابعاد فنی نمیداند هم بتواند از آن استفاده کند.
اپلیکیشنی بسازید که اپلیکیشنهایی را که کاربران قبلاً از آنها استفاده میکردند را ارتقا دهد
ایجاد بازار برای محصول یا خدمتی جدید، کار دشواری است؛ بنابراین میتوانید میانبر بزنید و روشی بهتر یا متفاوت را برای محصولی قدیمیتر که کاربران از آن استفاده میکنند ارائه دهید. برای مثال فیلتر تصاویر، جزو فناوریهایی است که قدمت طولانی دارد و امروزه تمامی سیستمعاملهای تلفنهای هوشمند در گالری تصاویر خود این قابلیت را دارند. بااینحال وقتی اپلیکیشنی مثل Prisma وارد میدان شد، نیازی در این بازار گوشهای را هدف قرار داد؛ نیاز به یک فیلتر جدید ساده اما هنرمندانه؛ چیزی که تمامی کاربران از قبل با آن آشنایی داشتند و بنابراین کاربران جدید برای کار با این اپلیکیشن نیازی به یادگیری اطلاعات دشواری نداشتند.
اپلیکیشن خود را با رسانههای اجتماعی ادغام کنید
نکتهای که باعث فروش ویروسی Prisma شد در اصل این بود که هیچکس از تصاویر تهیهشده توسط آن برای نگهداری در آرشیو شخصی استفاده نمیکرد. بلکه افراد از این تصاویر برای نشان دادن خودشان، کارشان، دیگران و سایر موارد در رسانههای اجتماعی استفاده میکردند. استفادهی فراوان از این اپلیکیشن در Tumblr، Facebook، Twitter، Pinterest و دیگر وبسایتهای اجتماعی، به شرکت اطمینان میداد که کاربران خودشان این محصول را تبلیغ خواهند کرد.
محصول را بهصورت انحصاری روی تلفنهای هوشمند خاصی عرضه کنید
Prisma برای جلب مردم ابتدا فقط در گوشیهای iPhone عرضه شد. همین باعث شد نقطهی فروش این محصول منحصربهفرد باشد. همانطور که مسلم بود کاربران اندروید شروع به گفتن این حرف کردند که Prisma هیچ ویژگی جدید یا متفاوتی نسبت به صدها اپلیکیشن دیگر موجود در بازار ارائه نمیدهد. کاربران iPhone هم شروع به استفاده از این اپلیکیشن کردند تا به دیگران بگویند که ما کاربر iPhone هستیم. اینهمه اطلاعرسانی در سطح عموم باعث شد مردم کنجکاو شوند و حداقل یکبار این اپلیکیشن را امتحان کنند و یکبار امتحان همان و وابسته شدن به آنهمان.
بیشازحد نیاز بازاریابی نکنید و در برابر این وسوسه مقاومت کنید
خیلی وسوسهانگیز است که تمام رسانههای اجتماعی و رسانههای سنتی را با پستهایی دربارهی اپلیکیشن خود پر کنید، اما تبلیغات زیاد به شکل اسپم به نظر میرسد بنابراین اگر میخواهید محبوبیت واقعی به دست آورید، در برابر این وسوسه مقاومت کنید. Prisma (تاکنون) تبلیغات تلویزیونی مزاحمی نداشته و وبسایت رسمی آنهم با بنرهای چشمکزن و درخواستهای مستمر برای دانلود شلوغ نشده است. آنها همچنان سوار بر امواج بازاریابی ویروسی در حرکت هستند و رسانهها و کاربران را به حال خود گذاشتهاند تا برایشان تبلیغ کنند. زمانی که حس کردید دفعات دانلود اپلیکیشن شما در بازار به حد معقولی رسیده، تبلیغات غیر ارگانیک را متوقف کنید و اجازه دهید بازاریابی ویروسی و کنجکاوی برانگیختهشده در وب کار خودش را انجام دهد.