در این مقاله بر اساس گفتگو با کارآفرینانی که با موفقیت کسبوکار خود را ارائه و بودجه موردنظرشان را دریافت کردهاند، توصیههایی در مورد چگونگی آمادهسازی ارائه و عوامل موفقیت در آن بیان شده است. در ادامه، تجارب آنها در این زمینهها شرح داده میشود:
تیمی قابلاطمینان و قوی تشکیل دهید.
تیمی عالی برای کار کردن تشکیل دهید و بفهمید که چرا این افراد برای کار کردن در تیم شما بهترین هستند. Jackie Wu میگوید که تیم شما یکی از مهمترین مواردی است که باید حتماً در ارائه به آن اشاره کنید. او توصیه میکند به سؤالاتی همچون «چرا شما افراد منحصربهفرد و توانمندی برای انجام این کار هستید؟» و «آیا تجارب بالایی دارید؟» جواب دهید. باید بتوانید بهطور مختصر برای سرمایهگذاران توضیح دهید که چرا شما و تیم توانمندتان سزاوار دریافت تأمین مالی از سرمایهگذار هستید.
برنامهریزی و ساختاربندی داشته باشید.
Jasmin Augustin از شرکت حملونقل Swift Logistics، بعد از ۴ دقیقه ارائه و ۱۰ دقیقه پرسش و پاسخ در رقابت طرح کسبوکاری Liftoff Houston برنده شد. او میگوید که بدون نوشتن طرح کسبوکارش نمیتوانسته نکات مهم ارائه خود را پیدا کند. شما برای نوشتن هیچ ارائهای نیاز به داشتن طرح کسبوکار ندارید، اما داشتن آن به شما کمک میکند که ارائهتان بسیار آسانتر نوشته شود و هنگامیکه سرمایهگذاران سؤالی میپرسند راحتتر به آنها پاسخ دهید.
یک نسخه پشتیبان با خود ببرید.
این کار ممکن است قدیمی به نظر برسد اما انجام آن ضروری است. بردن یک نسخه پشتیبان در زمان بروز مشکلات احتمالی میتواند به شما کمک کند.
اگر شما از اسلاید ارائه خود نسخه پرینت شده داشته باشید، هیچ مشکل فنی نمیتواند مانع کارتان شود.
Roman Diaz رئیس شرکت Touchstone Compliance، میگوید که: «اکیداً به شما توصیه میکنم که از اسلایدهای خود یک پرینت تهیه کنید و با خود ببرید، این کار برای مواقعی که پروژکتور یا کامپیوتر دچار مشکل میشود، کمک زیادی به شما خواهد کرد. این اتفاق برای من رخ داده است.»
تمرین کنید.
تمرین کردن بهخصوص اگر شما نسبت به صحبت کردن جلوی جمع دلهره و استرس دارید، بسیار ضروری است. اینکه کمی عصبی و نگران باشید طبیعی است، اما مطمعناٌ نمیخواهید به خاطر این موضوع بهجای اینکه دیگران به ایدههای عالی کسبوکاری شما توجه کنند، حواسشان پرت دلهره و استرس شما شود؛ بنابراین، هرچقدر بهتر بتوانید ایده کسبوکارتان را به شیوهای منسجم و آرام برای مردم توضیح دهید، شانس بهتری برای کنترل اعصاب و استرس خود در زمانهای مورد نیاز دارید.
به خاطر داشته باشید که تمرین کردن به معنای به خاطر سپردن و حفظ کردن نیست؛ زیرا اگر شما چیزی را حفظ کنید ممکن است مانند یک ربات به نظر برسید و یا اینکه با ایجاد یک وقفه در حین صحبتهایتان، سررشته صحبت را از دست بدهید.
سؤالات احتمالی که ممکن است در ارائه از شما بپرسند را لیست کرده و برای آنها پاسخی در نظر بگیرید. با این کار احتمال کمی وجود دارد که در جلسه ارائه تحتفشار قرار بگیرند.
به گفته Caroline Cummings معاون توسعه نرمافزار شرکت Palo Alto: «اگر تنها یک چیز وجود داشته باشد که از استرس شما جلوگیری کند، تمرین کردن قبل از ارائه اصلی است.»
کاری کنید که مخاطبان از شما توضیحات بیشتری درخواست کنند.
بسیاری از کارآفرینان تأکید میکنند که جلب علاقه و توجه مخاطبان هدفی ارزشمند است. Greg Archbald از شرکت فناوری نفت و گاز Greasebook، بیان میکند که این کار میتواند به یکی از دو روش زیر انجام شود:
۱. درباره کشش کسبوکار خود صحبت کنید.
۲. علاوه بر دادن اطلاعات، آنها را سرگرم کنید.
به خاطر داشته باشید که سرمایهگذاران تمایل دارند هرگونه تائید از سودمندی محصول یا خدمت شما را ببینند. هرچقدر بیشتر بتوانید کشش (میزان پیشروی یک استارتآپ در جذب مشتری یا کاربر) کسبوکار خود را به سرمایهگذاران نشان دهید، راحتتر حرفهای شما را باور میکنند. روش بسیار خوب دیگر برای برانگیختن علاقه مخاطبان، سرگرم کردن آنهاست. میتوانید این کار را با پیش کشیدن بحث، طنز یا بینشی جدید انجام دهید. Archbald Greg میگوید: «با انجام این کار نهتنها سرمایهگذاران از شما قدردانی خواهند کرد بلکه در مقابل جمعیت میتوانید عالی و بهیادماندنی جلوه کنید و بالاتر از همه اینها، علاقه مخاطبان خود را به دست آورید.»
داستان خود را بگویید.
هر استارتآپی داستان خود را دارد. Lida Zlatic از ClassTracks(شرکت یادگیری زبان) که در دو رقابت ارائه برنده شده است، توصیه میکند که درباره گفتن داستانی جذاب در ارائه خود فکر کنید.
او در ادامه بیان میکند که «هر داستانی دارای شخصیت (کسانی که محصول شما به آنها کمک میکند)، یک مشکل، یک مسیر (یک پیشنهاد کلی برای حل مشکل) است. در ارائههای طولانیتر زمان بیشتری صرف توضیح درباره محصول میشود. حالت بدن و شوخطبعی شما نیز میتواند برای ارائهای بهتر مؤثر باشد.»