ما هرروز با انبوهی از برندهایی روبرو هستیم که برای جلبتوجه ما بهشدت مبارزه میکنند؛ چگونه یک استارتآپ میتواند در میان این برندها در اولویت ذهنی مخاطبان قرار بگیرد؟ بازاریابی استارتآپ شما در فضای کسبوکار رقابتی امروز بدون شک دشوار است، اما شما میتوانید اقداماتی انجام دهید تا مطمئن شوید استارتآپ شما در این رقابت شانس موفقیت دارد.
قبل از اینکه نکتههای زیر را بخوانید، مطمئن شوید که درک کاملی از دو مورد کلیدی در کسبوکار خود دارید. اول اینکه باید تمام استراتژیهای بازاریابی خود را شناسایی کنید و بدانید چه چیزی باعث منحصر به شدن کسبوکار شما در بازار خواهد شد. این ویژگیها را شناسایی کنید و در زمان طرحریزی تاکتیکهای خود آنها را در نظر داشته باشید.
در مرحله دوم، اهداف استراتژی بازاریابی خود را شناسایی کنید: آیا میخواهید فالوورهای اجتماعی به دست آورید، مشتریان بالقوه را به مشتریان خریدار تبدیل کنید و یا صرفاً افزایش آگاهی نسبت به برند خود ایجاد کنید؟ دقیقاً بدانید که میخواهید از تلاشهای بازاریابی خود چه به دست بیاورید؟ این کار به شما کمک خواهد کرد که بهترین تاکتیک را انتخاب نمایید.
هفت نکته مختلف برای بازاریابی استارتآپ خود را در زیر بخوانید:
۱- بر مشتری هدف خود تمرکز کنید.
زمانی که شما برای اولین بار بازاریابی کسبوکار خود را شروع کردید، ممکن است دستیابی به هرکسی برای اولین بار آسان به نظر برسد. بااینحال، مهم است که بر کسب مشتریان هدف خود متمرکز بمانید چون با این کار احتمال بیشتری برای کمک به ایجاد و رشد کسبوکارتان وجود دارد.
بهجای تلاش برای جذب هر مشتری بالقوه، روی مشتریان هدفگذاری شده تمرکز کنید. انجام این کار به شما در رسیدن به اهداف کوتاهمدتتان کمک خواهد کرد. شاید این بخش از مشتریان، پذیرندگان اولیهای باشند که فکر میکنید محصول شما را بهسرعت خریداری خواهند کرد یا مخاطبان هدفی باشند که میدانید چطور به آنها دست پیدا کنید. به هر صورت، تمرکز روی این بخش به شما کمک خواهد کرد که بهصورت مؤثرتری به مشتریان هدف خود دست بیابید و از منابع محدود خود بهتر استفاده کنید.
۲- شرکای استراتژیک بسازید.
مشارکت شما با برندی دارای جایگاه پایدار به کسب اعتبار برای استارتآپ شما کمک خواهد کرد. برندی را برای این کار انتخاب کنید که به آن علاقهمند هستید. در حالت ایدئال این برند میتواند دارای خدمات مکمل کسبوکار شما باشد بر این اساس میتوانید مشتریان را به کسبوکار یکدیگر ارجاع دهید. انگیزههای مالی در انجام مشارکت با کسبوکار جدید است که در هردوی شما انگیزه به وجود خواهد آورد.
۳- در انجمنهای اجتماعی مشارکت کنید.
کار برجسته در رسانههای خبری محلی شما یک روش عالی برای به دست آوردن برخی آگاهی برند است. با روزنامهها یا رادیوی محلی ارتباط برقرار کنید و با آنها در مورد سرمایهگذاری روی کسبوکار جدید خود صحبت کنید، آنها را متقاعد کنید که چرا کسبوکار شما ارزش صرف وقت و انرژی دارد. یکی از گزینههای دیگر این است که به دانشگاه یا کالج خودتان مراجعه کنید و ببینید که آیا آنها مایل به انتشار داستان کسبوکار شما در روزنامه دانشجویی یا وبسایت خود هستند؟ دانشگاهها به انتشار مصاحبه فارغالتحصیلانی که کارهای جالبی پس از فارغالتحصیلی انجام دادهاند علاقهمندند، پس هرگز از درخواست از آنها نترسید.
راه دیگر بازاریابی استارتآپ شما از طریق توسعه انجمنها با حمایت از رویدادها یا مسابقات محلی است. اگر هنوز هم به دنبال جذب سرمایهگذار برای کسبوکار خود هستید، از یک مسابقه استارتآپ مبتنی بر فناوری حمایت کنید. این یک تبلیغ هدفمند برای شما خواهد بود و میتوانید با آگاهی سرمایهگذاران حمایت آنها را جلب کنید. علاوه بر این، میتوانید به وبلاگ نویسان مراجعه کنید و محصول را به آنها ارسال کنید تا آن را بررسی کنند و یا آنها را با خدماتی که ارائه میدهید جذب نمایید. درنهایت، میتوانید یک محتوای مهمان برای وبلاگ آنها ارسال کنید که شما و شرکتتان را بهعنوان رهبران فکری در صنعت خودتان نشان خواهد داد.
۴- مردم را برای به اشتراک گذاشتن محتوایتان تشویق کنید.
اگر میخواهید مردم در مورد محصول یا خدمت شما صحبت کنند، هیچچیز مانند ایجاد یک انگیزه برای انجام این کار مؤثر نیست. برای توییت در مورد محصول یا خدمت خود تخفیف فوری ارائه دهید و یا از آنها بخواهید این یادداشت را در فیسبوک ارسال کنند.
راه دیگر برای تشویق مشتریانتان برگزاری مسابقه است. Raffle copter یک منبع عالی برای مدیریت فروشگاه است - شما میتوانید بهسادگی برنامه مسابقه را در هر نقطهٔ سایت خود قرار دهید و سپس در پایان یک برنده انتخاب کنید. برای اینکه مشتریان خود را به اشتراکگذاری محتوایتان تشویق کنید، خلاق باشید، فقط مطمئن شوید که در آن برای مشتریان شما ارزش واقعی وجود دارد.
۵- محتوای برنددار تولید کنید.
این کار ممکن است فراتر از یک استراتژی بلندمدت باشد، اما تولید محتوای برنددار راهی فوقالعاده برای بازاریابی استارتآپ شما است. اگر با یک تیم کوچک کار میکنید اما نیروی انسانی شما فقط برای ارسال محتوای معمولی و رایج فعالیت نمیکند، چند ماه صبر کنید تا زمانی که جایگاه پایدارتری کسب کنید. محتوای برنددار یک روش عالی برای همتراز کردن شرکت شما با موضوعاتی است که مربوط به صنعتتان هستند.
نکتهٔ مهمی که باید در مورد محتوای برنددار به خاطر داشته باشید این است که این محتوا نباید تبلیغاتی باشد و با هدف جلب مشتری برای خدمات کسبوکار شما ارائه شود. این محتوا باید مسائل صنعت شما را با تفسیر و تجزیهوتحلیل بیان کند. راه دیگر تولید محتوای برنددار این است که در صنعت خود نظرسنجی انجام دهید و یافتههای مربوط به کسبوکار خود را منتشر کنید. هرچه این اطلاعات، بیشتر منحصربهفرد باشند، احتمال بیشتری دارد که موردتوجه قرار بگیرند.
۶-به رسانههای اجتماعی تکیه کنید.
یکی از تاکتیکهای آشکار بازاریابی برای استارتآپ شما استفاده از رسانههای اجتماعی است. بااینحال، راههای درست و نادرستی در استفاده از بازاریابی رسانههای اجتماعی وجود دارد. شما نیاز دارید مطمئن شوید که بهطور مداوم محتوا ارسال میکنید و با مشتریان خود در تعامل هستید. لازم نیست توییتر و فیسبوک خود را با اطلاعات تبلیغاتی در مورد شرکتتان پرکنید. بهجای آن، اطلاعات جالب و قابل اشتراکگذاری ارسال کنید. محتوایی که ارائه میدهید باید ارزشمند باشد. برای اینکه بتوانید اطلاعاتی مفید و جالب ارائه کنید بسیار مهم است که مخاطبان خود را بشناسید.
همیشه باید در نظر بگیرید که کدام پلتفرمها بهترین احساس را برای استارتآپ شما ایجاد میکنند. اگر میتوانید به بهترین روش دیداری برای محصول خود بازاریابی کنید، انرژی خود را در اینستاگرام (Instagram) یا پینتر است (Pinterest) متمرکز کنید. اگر خدمتی ارائه میدهید که با اشتراکگذاری اطلاعات بیان میشود، در توییتر (Twitter) و یا فیسبوک (Facebook) حضور قوی داشته باشید. از هرکسی که به نام کسبوکار شما در مقالات خود اشاره میکند تشکر کنید و حتی با رقبای خود مشارکت داشته باشید، این کار نام برند شما را در معرض دید قرار میدهد و میتواند روابط شما را با افراد دیگر در صنعت خودتان تقویت کند.
۷-از جوایز کسبوکار استفاده کنید.
اگر استارتآپ شما یک خدمت جدید برای آسانتر کردن زندگی مشتریان خود ارائه داده باشد و یا محصول آن صرفاً برای جلب مشتری و فروش در بازار باشد استفاده از جوایز کسبوکار محلی مطمئناً باعث افزایش آگاهی افراد نسبت به برند شما خواهد شد.
هیچ جایزهای را کوچک تصور نکنید، زیرا این راه تنها به معنی افزایش نفوذ شرکت شما است. یک جایزهٔ کسبوکار محلی به استارتآپ شما مشروعیت بیشتری میدهد.