تأمین مالی به روش خود راهانداز به معنای راهاندازی شرکتی با پول کم یا هیچ پولی اما با بهکارگیری از منابع در دسترس است. به این معنی که بودجه خود را پایین نگه دارید و حقوقی در نظر نگیرید و بخشی از کار خود را برونسپاری کنید. ممکن است که شما برای رسیدن محصول به بازار زمان بیشتری را صرف کنید چراکه بیشتر بر پتانسیل خودتان تمرکز کردهاید و بهصورت شخصی اکثر مسائل را تجربه میکنید. بااینحال، این روشی برای حفظ استارتآپ شما در ادامه راه است.
استارتآپهای زیادی وجود داشتند که بدون جذب سرمایه بیرونی، موفق بودهاند. سایت37Signals مشخصات تعداد کمی از آنها را دارد. کسبوکارCampaign Monitor قادر به خود راهاندازی بود، زیرا بنیانگذارانش بستر لازم برای ساخت و طراحی محصول را داشتند. آنها همچنین از سود حاصل از کار مشاوره خود برای تأمین مالی پروژه استفاده کردند. هنگامیکه Admoda آغاز شد، از همان ابتدا، دست به خود راهاندازی زد و با جلوگیری از نیاز به سرمایهگذاری، پول زیادی به دست آورد. مؤسسان سرمایه اصلی خود را در کار به جریان میانداختند و سپس درآمد حاصل را دوباره در کسبوکارشان سرمایهگذاری میکردند تا به این شکل به سرمایه بیرونی احتیاجی نداشته باشند.
چگونه میتوانید از این مثالها یاد بگیرید و تأمین مالی به روش خود راهاندازی را به شکل صحیحی انجام دهید؟ استراتژیهای زیر میتوانند به شما برای شروع کمک کنند.
۱- تست بازار
قبل از اینکه برای چیزی پولخرجکنید، باید با مشتریان احتمالی خود در مورد میزان علاقه آنها به محصول صحبت کنید. از آنها بپرسید که چگونه از محصول استفاده خواهند کرد، به چه ویژگیهایی علاقه دارند و چه مقدار پول برای محصول یا خدمت شما در نظر میگیرند.
این کار به اعتبار مدل (کسبوکار) شما کمک خواهد کرد و ازلحاظ زمان و هزینه صرفهجویی زیادی را برایتان به همراه خواهد داشت. همچنین مشخص میکند که به کدام قابلیتها (که موردپسند مشتریان بوده) نیاز دارید و در مقابل، چه قابلیتهایی را میتوانید کنار بگذارید.
۲- کارایی
در تأمین مالی به روش خود راهانداز، باید تا حد امکان کارآمد باشید. برای مثال باید تستهای بازاریابی ارزان و کوچکی انجام دهید تا به بهترین نتایج دست پیدا کنید. هنگام طراحی وبسایت خود، ابتدا مهمترین قابلیت موردپسند مشتری را بهمنظور رسیدن یک محصول به بازار اضافه کنید اما در ادامه قابلیتهای اضافی جهت تکمیل محصول خود را در نظر داشته باشید.
۳- کوچک بودن تیم
یک تیم بزرگ میتواند پول شما را بهسرعت، بیش از هر هزینه دیگری در بودجهتان مصرف کند. تا زمانی که یک جریان نقدی مثبت ندارید، فقط افرادی که حتماً به آنها نیاز دارید را استخدام کنید. اگر لازم باشد میتوانید به اعضای تیم فعلی، کارهای متعددی بدهید و به آنها مشوقهایی بهصورت سهام بهجای پول نقد ارائه کنید.
۴- کارورزان
استفاده از کارورز در یک استارتآپ، موقعیتی برد/برد برای هر دو طرف است. کارورز، دستاوردهای ارزشمندی را در یک استارتآپ خواهد آموخت و شما هم با هزینه کم یا بدون هزینه از مزیتهای حضور او بهرهمند میشوید. ازآنجاییکه تیم شما کوچک است، کارورز ممکن است نفوذ بیشتری نسبت به یک شرکت بزرگتر داشته باشد بنابراین در بسیاری از جنبههای کسبوکار درگیر میشود.
کارورزان برای استارتآپ کار رایگان و یا ارزانی را ارائه میکنند که منجر به سودآوری سریعتری میشود.
۵- بازاریابی
کار با یک شرکت روابط عمومی میتواند بسیار پرهزینه باشد و هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها شما را در یک مجله و یا وبلاگ، در معرض نمایش بگذارند. سعی کنید اطلاعات منتشرشده در مطبوعات را برونسپاری کنید، اما خودتان با خبرنگاران در تماس باشید.
از سرویس رایگان MediaSync برای دریافت آدرس ایمیل یک خبرنگار استفاده کنید و با او بهطور مستقیم تماس برقرار کنید. گزارشگران به دریافت اطلاعات از مدیرعامل یک شرکت علاقهمند هستند و اگر شما یک ایده داستانی خوب دارید، آنها استقبال خواهند کرد. Help a Reporter یک سایت مناسب دیگر است که خبرنگاران به دنبال کارشناسانی مانند شما برای نقلقول کردن در داستانهای خود هستند. اینکه خودتان را در دسترس قرار دهید، هرگز ضرری نخواهد داشت.
۶- برونسپاری
اگر شما سرمایه استخدام کارمند در یک پروژه کوتاهمدت را ندارید، برونسپاری کار را در نظر بگیرید. شما بهراحتی میتوانید طراحی وب و برنامهنویسی خود را برونسپاری کنید، اما باید جوانب مثبت و منفی این کار را بسنجید چون این شخص در محل کار شما حضور ندارد که بتوانید بهطور مستقیم بر کارش نظارت کنید.
برخی از وبسایتها که میتوانند در جستجوی شما به دنبال استعدادهای اطرافتان کمک کنند، Elance و Freelancer هستند. در این سایتها میتوانید راجع به پروژه خود مطلب بگذارید و مردم هم پیشنهاد همکاری بدهند یا میتوانید به دنبال استعداد بگردید و با داوطلبان احتمالی بهطور مستقیم با شما تماس بگیرند.
۷- شبکههای اجتماعی
از فیسبوک و توییتر برای ارتباط با مشتریان خود استفاده کنید. هردوی آنها شبکههایی رایگان هستند که میتوانید برای تبلیغ کسبوکار خود برای مخاطبان گسترده استفاده کنید. درزمینهٔ کاری خود حرفهای شوید و در وبسایت خود یا دیگر سایتهای مربوط به صنعت خود مطلب بگذارید. این کار کمک خواهد کرد تا مشتریان اغلب به کسبوکارتان مراجعه کنند و پتانسیل بالاتری در فروش ایجاد خواهد شد.