با افزایش اهمیت بازاریابی دیجیتال، مشتریان تجربهی متناسب با شخصیت خود را انتظار دارند، و امروزه برندهای آگاه، در حال تلاش برای تحقق این خواسته هستند. اگر با مشتریانتان متناسب با شخصیت خودشان ارتباط برقرار نکنید، از رقبایی که این کار را انجام میدهند عقب میمانید. این تنها راه برای ادامهی کسبوکار در دنیای امروز است. بنابراین اگر شما صاحب یک استارتآپ و یا یک شرکت هستید، خواهید فهمید که شخصیسازی بیش از پیش اهمیت پیدا کردهاست. اما اگر برای ارتباط با مخاطبانتان تلاش کنید و آنها علاقهای برای این ارتباط نشان ندهند چه؟ این این حالت میتواند دلسردتان کند. خوشبختانه، در اغلب موارد میتوانید دلیل این که مخاطبانتان با برند شما ارتباط برقرار نمیکنند را پیدا کنید. در اینجا هفت دلیل معمول آن را معرفی میکنیم:
۱ـ خیلی خود محور هستید
دیل کارنگی جملهای دارد که میگوید «اگر دو ماه برای علاقهمندکردن دیگران به خودتان تلاش کنید، تعداد دوستان بیشتری پیدا خواهیدکرد تا اینکه دو سال سعی کنید افراد علاقهمند به خودتان را پیدا کنید.»
این جمله برای کسبوکار هم صادق است. اگر میخواهید در زندگی کسی تاثیرگذار باشید، روی اهداف و مشکلاتش متمرکز شوید. به خواستههای مشتریانتان گوش دهید و چیزی که مشتریانتان به دنبال آن هستند، ارائه دهید. مردم با کسانی که فقط در مورد خودشان صحبت میکنند، ارتباط برقرار نمیکنند. در عوض، با کسانی که به آنها احساس ارزش و قدردانی بدهند، رابطهای عمیق ایجاد میکنند.
۲ـ مخاطب هدف مشخصی ندارید
اگر برای همهی افراد بازاریابی میکنید، با هیچکس ارتباط برقرار نخواهید کرد! بهتر است که مخاطبان هدفتان را مشخص کنید. سعی کنید تا آنجا که ممکن است محدودش کنید. انجام این کار به شما کمک خواهدکرد که پیام و ارزش پیشنهادیتان را به شیوهای جذابتر به مخاطبانتان ارائه دهید.
زمانی که میخواهید بازار و مشتریان هدفتان را بشناسید، چند کار را انجام دهید:
• شناسایی افرادی که بیشترین نیاز را به محصول یا خدمت شما دارند.
• مشکلات، چالشها و اهدافشان را شناسایی کنید.
• بر اساس آنچه که بهدست آوردید، شخصیتها را بسازید.
• برای این گروه محدود افراد بازاریابی کنید.
این کار فرآیند پیچیدهای نیست، اما اکثر افراد نادیدهاش میگیرند. با صرف زمان برای شناخت مخاطب هدف، میتوانید پیامی مناسب را، در زمانی مناسب و به فردی مناسب برسانید. و این، بازاریابی قدرتمند است.
۳ـ محتوای شما احساسات دیگران را بر نمیانگیزد.
کلمات ابزاری قدرتمند هستند، به خوبی از آنها استفاده کنید. هر کلمهای که مینویسید باید پیام واقعی شما را انتقال دهد. باید احساسات مناسب آن وضعیت را برانگیزد. زبان محتوایتان باید بتواند به خوبی مشکلات مخاطبانتان را منتقل کند و راه حل برای آنها پیشنهاد دهد. با انجام این کار، ارتباطی تاثیر گذار و ماندگار با مشتری خود برقرار خواهید کرد.
۴ـ ارزش پیشنهادی خود را بشناسید
چه چیزی در کسبوکار شما منحصربهفرد است؟ چه چیزی شما را از دیگر رقبا در صنعتتان متمایز میکند؟
درست به همان اندازه که شناخت خریدارتان اهمیت دارد، شناخت خودتان هم مهم است. تا زمانی که ارزش پیشنهادیای که قرار است برای فروش به مشتریانتان ارائه کنید را به خوبی نمیشناسید، چهطور میتوانید با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید؟ چیزی که شما را از بقیه متفاوت میکند پیدا کنید. بعد از آن، بازاریابی، فروش و فرهنگ داخلی کسبوکارتان را حول آن شکل دهید.
۵ـ مخاطبانتان را وفادار نکردهاید
روابط مانند یک خیابان دو طرفه هستند. کاری کنید که بین شما و مخاطبانتان ارتباطی دوطرفه شکل بگیرد و آنها برای ادامهی ارتباط با شما مشتاق باشند. برای این کار، راههای خلاقانه برای مذاکرهی مستقیم با مخاطبانتان را پیدا کنید. یک گفتوگو، ارسال یک هدیهی تفکر برانگیز، بهاشتراکگذاری قدردانیای که از شما شدهاست، کارهایی هستند که برای این ارتباط میتوانید انجام دهید. این کار ممکن است وقتگیر باشد، اما با توجه به نتایجش ارزش این سرمایهگذاری را دارد.
۶ـ تیم مناسبی نساختهاید
تیم شما میتواند باعث از بین رفتن کسبوکارتان یا رشد آن شود. برای تیمسازی افرادی را پیدا کنید که با اهداف بلندمدت و چشمانداز کسبوکار شما هماهنگ باشند. از آنها حمایت کنید، موفقیتشان را تشویق کنید و در زمان شکست به آنها کمک کنید. مهمتر از اینها شاید پذیرفتن احتمال این است که استخدام کسی اشتباه بودهاست.
۷ـ بیش از حد برای نتایج بیتاب هستید.
ایجاد مخاطب طول میکشد و یکشبه اتفاق نمیافتد. باید از میزان ترافیک سایتتان و این که اکثر فالوئرها چهطور از آن خرید میکنند، آگاهی داشته باشید اما اعداد به تنهایی نمایشدهندهی یک مخاطب نیستند.
مخاطبان شما کسانی هستند که میخواهید روی آنها سرمایهگذاری کنید تا با خرید از شما روی کسبوکارتان سرمایهگذاری کنند!
زمانی که مطمئن شدید مخاطبان مناسبتان را پیدا کردهاید، مدتی هم تا دیدن نتایج کارتان طول میکشد پس برای دیدن نتایج بازاریابی روی مخاطبان هدفتان باید صبور باشید.