هدف هر بازاریاب، برگزاری یک کمپین بازاریابی است که بتواند «ویروسی» شود. اما راز تبدیل کردن کمپین بازاریابی به یک کمپین «ویروسی» چیست؟ پاسخ این سوال بسیار پیچیده است. درواقع پیشبینی اینکه کدام کمپین ویروسی خواهد شد و کدام کمپین به نتیجه نخواهد رسید، غیرممکن است. اما برای افزایش شانس ویروسی شدن کمپین، مراحلی وجود دارد که اگر میخواهید یک کمپین بازاریابی ویروسی داشته باشید، میتوانید از آنها استفاده کنید.
۱ـ از عناصر دیداری استفاده کنید
تقریبا در تمامی موارد، محصولاتی ویروسی میشوند که از نظر شکل ظاهری و دیداری، جذابیت دارند. بنابراین افزودن تصاویر و کلیپهای ویدیویی، یکی از اولین اقداماتی است که برای داشتن یک کمپین بازاریابی ویروسی باید انجام دهید. حتی اگر اکثر پیامهای شما بهصورت متن هستند، یک تصویر یا ویدیوی جذاب در کنار آن قرار دهید. هنگام انتخاب این عناصر دیداری، ابتدا از تناسب آن با برند خود اطمینان حاصل کنید. هرگز از تصویر یا کلیپی که به برند شما آسیب میزند استفاده نکنید. همچنین باید از تصاویر و کلیپهایی استفاده کنید که ارزش ویروسی شدن را داشته باشند. بنابراین سعی کنید از موارد جالب، آموزنده و حیرتانگیز استفاده کنید. هر چه این عناصر جذابتر باشند، احتمال اینکه به اشتراک گذاشته شوند بیشتر میشود.
۲ـ برای پیام خود برنامهریزی کنید
بعضی از کمپینهای ویروسی به شکل تصادفی اتفاق میافتند، اما بیشتر آنها با دقت برنامهریزی میشوند. البته نمیتوان طوری برنامهریزی کرد که ویروسی شدن قطعی باشد، اما بههرحال باید برنامهریزی داشته باشید و مطمئن شوید که پیام شما شفافیت لازم را دارد. سناریوی دقیقی برای کلیپ ویدیویی خود تهیه کنید. برای اینفوگرافیک خود هم طرح کاملی بریزید تا پیام اصلی و نهایی شما بهوضوح به مخاطبان منتقل شود. درنهایت اگر کمپین شما آنطور که انتظار داشتید ویروسی نشد، میتوانید پیام را با تعداد بیشتری از افراد به اشتراک بگذارید.
۳ـ هیجانات و احساسات مخاطبان را درگیر کنید
کمپینهای ویروسی اغلب کمپینهایی هستند که هیجانات و احساسات افراد را تحت تاثیر قرار میدهند. این کمپینها اغلب با طنز همراه هستند، اما میتوانند احساسات را هم درگیر کنند. بنابراین هنگام برنامهریزی کمپین، به جنبه احساسی آن هم توجه کنید. البته منظور ما این نیست که کلیپها و پستهای آموزنده ویروسی نمیشوند. بلکه متاسفانه اطلاعات بهتنهایی کافی نیست و باید توجه افراد را با استفاده از ابعاد احساسی جلب کرد. بنابراین روی ترسها، امیدها، رویاها و حس طنز طلبی افراد تمرکز کنید تا احتمال ویروسی شدن کمپین شما بیشتر شود.
۴ـ مخاطبان خود را بشناسید
زمانی که به ابعاد هیجانی، احساسی و عوامل محرک آنها فکر میکنید، عوامل موثر بر مخاطبان را هم در نظر بگیرید. آنها از شما چه میخواهند؟ آیا به دنبال اطلاعاتی بسیار محرمانه هستند؟ آیا به دنبال آن هستند که سرگرمشان کنید؟ آیا میخواهند در جریان اخبار باشند و به آنها آموزش دهید؟ اگر از این خواستهها آگاهی داشته باشید و در محتوایی که مینویسید آنها را در نظر بگیرید، اثربخشی آنها بسیار بیشتر خواهد شد. به خاطر داشته باشید که مخاطبان شما با مخاطبان کمپینهای دیگر تفاوت دارند. برای مثال کمپینی که در آن بازیگران معروف بدون گریم شرکت کردهاند و از خود عکس سلفی میگیرند ممکن است برای شرکتی که درزمینهی مراقبتهای زیبایی فعالیت میکند مناسب باشد، اما برای مدیران بانک مناسب نیست. بنابراین برای موفقیت باید مخاطبان خود را بشناسید و بدانید چه عواملی بر آنها تاثیر میگذارد.
۵ـ کمپین را ساده برگزار کنید
کمپین شما نباید پیچیده باشد. اگر طومار بلندی برای مخاطبان خود ارسال کنید، بعید است آن را برای دیگران بفرستند. یک کلیپ ویدویی کوتاه، یا اینفوگرافیک ساده یا یک مقالهی کوتاه، برای ویروسی شدن مناسبتر است. بنابراین در کمپین خود روی دو تا سه پیام بازاریابی مهم تمرکز کنید نه بیشتر. بعدازآنکه با استفاده از کمپین بازاریابی خود تعداد مخاطبانتان را افزایش دادید، میتوانید بعد از مراجعهی مستقیم آنها، اطلاعات بیشتر را در اختیارشان قرار دهید.
۶ـ کمپین خود را درست اجرا کنید
برنامهریزی برای کمپین بازاریابی ویروسی، گام اول است. بعد از برنامهریزی، باید بتوانید آن را بهدرستی اجرا کنید تا شاهد ویروسی شدنش باشید. برای اجرای کمپین بازاریابی ویروسی، از شناخت مخاطبان شروع کنید. آنها چه زمانی بیشتر آنلاین میشوند؟ چه زمانی به سایتهای رسانههای اجتماعی سر میزنند؟ این بهترین زمان برای اجرای کمپین است. کمپین خود را در تمام رسانههای اجتماعی خود اجرا کنید و فالوورهایتان را تشویق کنید تا آن را به اشتراک بگذارند. اگر کلیپ، مقاله یا تصویر شما، تاثیری روی مخاطبان بگذارد، میتوانید بنشینید، تکیه دهید و شاهد ویروسی شدن آن باشید.
۷ـ به مخاطبان فشار وارد نکنید.
با کمپین جدید خود، مخاطبان را تحتفشار قرار ندهید. اگر قرار باشد پیامی ویروسی شود، میشود. در غیر این صورت، هر چه قدر هم که تلاش کنید، نمیتوانید پیام خود را وادار به ویروسی شدن کنید. کمپین خود را در زمانی استراتژیک اجرا کنید، با زبانی ساده و غیررسمی، آن را به مخاطبانتان یادآوری کنید، و سپس ببینید که چه اتفاقی میافتد. به خاطر داشته باشید که کمپین بازاریابی ویروسی، دو هدف دارد: اول، افزایش قرارگیری مخاطب در معرض برند شما و دوم، بهبود رابطهی شما با مخاطبان فعلی از طریق ارایهی محصولی ارزشمند. اگر بتوانید این دو هدف را در نظر بگیرید، میتوانید کمپین موفقی داشته باشید که احتمال ویروسی شدن آن بسیار زیاد است.